BNP - ett uselt mått på välmående

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2007-11-15 11:56:00
Banestyrelsen
// Jag följer egentligen inte någon linje i miljöfrågor. Varken mp, moderaterna, USA:s republikaner, IPCC eller andra politiska organisationer kan tas seriöst, och jag har hittills inte orkat ta reda på vad den oberoende expertisen säger.
Inlägg #22: Postat: 2007-11-15 12:10:00
Jocke S
Banestyrelsen
Tack gode Gud för IPCC. "The body of statistical evidence ... now points toward a discernible human influence on global climate." Jag har nämligen länge gått och undrat: "Pekar det statistiska bevisunderlaget på att mänsklig klimatpåverkan kan utläsas eller inte?" Endast IPCC vågar se sanningen för det handlar ju främst om att våga, och sanningen är, inte helt oväntat, ett rungande JA - bevisen pekar på att det eventuellt kan utläsas.
2007-10-23 00:14
Inlägg #23: Postat: 2007-11-15 12:16:00
Jocke S
Från "Al Gore är en cynisk lögnare."
Eller är det ironi? Jag följer också min egen linje, men som sagt, "no man is an island". Det finns ett samband delvis negligerat mellan jordens resurser, hur de utnyttjas, U-länder, ekonomi/ekologi, miljö, numera även klimat. Jag är övertygad om att vi står inför ett paradigmskifte, oavsett vad vi vill eller ej. Tekniskt, ekonomiskt, politiskt.
Inlägg #24: Postat: 2007-11-15 13:22:00
Banestyrelsen
Jag ironiserade över den vaga, ovetenskapliga formuleringen: "pekar på att det kan utläsas". Både mp och IPCC är högst tvivelaktiga auktoriteter i miljöfrågor, men jag förespråkar inte någon specifik alternativ linje.
Inlägg #25: Postat: 2007-11-15 13:46:00
Jocke S
Jag förstår, man får nog säga att din ironitet var tämligen vag den med... När det gäller Mp och IPCC så finns det alla möjliga personliga tolkningar förstås. Problemet är, att OM de inte hade tagit upp den möjliga problematiken, så hade inget hänt politiskt. Nu har det delvis hänt. Ja, bara delvis förstås, för kluvenheten finns överallt. Sant-falskt-behöver vi göra ngt-blir det helt fel att göra ngt? Osv.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...