Inlägg #1: Postat: 2007-11-14 16:52:00
|
Jocke S |
Kanske det, men det används väl inte direkt i den svenska debatten eller, inom världsekonomiska sammanhang utanför FN?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-11-14 17:21:00
|
Lars Nilsson |
Det är bara ickeekonomer som gapar i onödan om galenskaperna med BNP. Det är ett mått i högen bara som säger en del men inte allt. Utom för miljöfolket som tror att alla andra har snöat in på BNP. Helt rätt Banestyrelsen!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-11-14 17:28:00
|
Jocke S |
Hon påpekar ju med viss rätt, att det är Moderaterna som snöat in på BNP. Hela ingressen stämmer ju med vad de har sagt hittills. Men det kommer de facto också att bli svårt att öka tillväxten nu när energi och råvarukrisen kommer. Kanske innan 2015 enl SvD Detta räknar nog framtidsfokuserade företag redan på.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-11-14 18:49:00
|
CMO |
På SCB var det ju för ett tag sen en viss professor Vogel som försökte lansera ett index som var specialkonstruerat för att bevisa att välfärdssamhällen av skandinavisk typ skapar bäst levnadstandard. WISP hette det, har jag för mig. Problemet med WISP och HDI är att det speglar de subjektiva preferenserna hos dem som skapat indexet ifråga. BNP/Capita är tämligen neutralt om än inte heltäckande.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-11-15 02:09:00
|
Banestyrelsen |
1. Maria Wetterstrand klagar på en vinklad välståndsdebatt men felrepresenterar själv debatten. Hon hävdar att inga andra "alternativa sätt att mäta utveckling" tagits fram av ekonomer sedan 70-talet. Men förutom HDI finns HPI, ZUMA, UNDP samt tydligen WISP.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-11-15 02:11:00
|
Banestyrelsen |
HDI är inget obskyrt begrepp utan har använts i många sammanhang utanför FN sedan 1990. Jag själv använde det i juni här på sourze i en arikel om Kina "den socialistiska marknadsekonomin"; akademiska publikationer använder ofta HDI som ett utvecklingsindex; det är HDI som används för att ta fram FN:s i svensk media och bland allmänheten årligen uppmärksammade "bästa landet att leva i"-listorna.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-11-15 02:11:00
|
Banestyrelsen |
På dessa listor hamnar Sverige alltid högre än Danmark just främst på grund av rikare/renare miljö, trots att Danmarks BNP p/c är högre än Sveriges.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-11-15 02:12:00
|
Banestyrelsen |
Är MW i första hand pro-miljö eller i första hand anti-höger? För om hon är så kritisk till moderaternas användande av BNP-begreppet kan man ju undra varför hon inte tar tillfället i akt att i alla fall i andra hälften av sin artikel sköta sitt jobb och väcka medvetande bland väljarkåren om HDI eller något annat "miljövänligare" index, om BNP nu är en sådan "urdålig" välmåendeindikator.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-11-15 02:12:00
|
Banestyrelsen |
Som CMO skriver finns teoretiska svagheter med HDI-begreppet, och visst är det politiserat, men det kan ändå vara ett användbart heuristiskt verktyg. I artikeln jag nämnde kontrasterade jag till exempel Kinas placering på BNP p/c-rankingen #94 med dess HDI-ranking #87 för att argumentera att Kina jämfört med andra länder på jämförbar utvecklingsnivå driver en relativt generös resursfördelningspolitik.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-11-15 09:01:00
|
Jocke S |
Problemet är ju att inga använder dessa begrepp i debatten. Och att de inte har någon påverkan på resonemanget om tillväxten, vilket hon delvis verkar ute efter. Annars kan jag hålla med, hon borde ha uttryckt sig bättre. Jag kompletterar själv i dessa frågor som synes bredvid. Att tillväxten skall kunna öka på nuvarande sätt, 3 per år i I-länder är den verkliga halmgubben!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-11-15 09:02:00
|
Jocke S |
Paradoxerna i detta kontra energi, råvaror och andra ofta ändliga resurser, samt U&lågindustriländerna börjar ju gå upp för både företag och forskare. Du kan ju titta på min länk här bredvid, du som säkert är mer matematiskt bevandrad än jag.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-11-15 09:13:00
|
Jocke S |
Och miljö-och klimatproblem borde jag ha lagt till. Det finns en paradox här. Vår svenska lastbilsindustri, bäst och störst i världen. Flyg och lastbilar är de transportslag där det ännu inte syns några alternativa lösningar, motorer och bränslen.
1 Deras klimatpåverkan ökar snabbt. 2 Vi har dessutom snart nått Peak oil. 3 Detta är två orsdaker till att världshandeln kanske snart måste minska, I motsats till nu vilket håller uppe tillväxten inte minst i t.ex. Kina.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-11-15 09:19:00
|
Jocke S |
Scania tänker öka produktionen med 30.000 stora lastbilar per år. volvo är väl näst störst i världen?
2 svenska. Globlat gäller samma för flyget, 2 stora flygtillverkare med helt nya produkter som måste säljas i hundratal för att gå ihop.
Och araberna har redan köpt så många, dom har ju olja. Men hur går detta ihop med klimatmålen?
Här saknas en helhetssyn i den globala halmgubben!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-11-15 10:08:00
|
Banestyrelsen |
Jag har inte mycket att säga i miljöfrågor. Vad jag var ute efter var att visa att Marias halmgubbe - "att det bara är mer pengar som räknas" - inte bör antas vara moderaternas verkliga position. Tvärtom är BNP ett användbart teoretiskt koncept just för att alla svenskar från högstadiet och uppåt dvs inkl moderater vet exakt...
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-11-15 10:08:00
|
Banestyrelsen |
...vad det mäter - storleken på en ekonomi - och inte mäter, dvs livskvalitet enligt t ex Marias egen definition. Att BNP skulle vara ett heltäckande mått på mänskligt välmående tvivlar jag starkt på att moderata riksdagspolitiker i allmänhet tror, och jag noterar också bristen på citat i Marias artikel till stöd för att de ens låtsas att så skulle vara fallet.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-11-15 10:08:00
|
Banestyrelsen |
HDI osv tog jag upp för att balansera Marias påstående att BNP varit "nästintill allenarådande" bland världens ekonomer sedan 1970-talet och först på senare tid ifrågasatts, vilket ju inte stämmer.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-11-15 10:19:00
|
Jocke S |
Mja, mycket i moderaternas politik gäller ju ekonomi, tillväxt, skatter osv. De är knappast längre konservativa i dess bästa mening, att bevar t.ex. natur och kultur. Där dras det ner, även om M vaknade till efter valet, därtill nödd och tvungen! Innan dess, inget!
Oavsett vad MW skrivit eller missat, så finns det en problematik, inkl miljö/klimat. Där väl du är inne på IPCC linje eller?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-11-15 11:38:00
|
Leif-Arne |
Det är som B. skriver, BNP är blott och bart ett värde mål ekonomisk aktivitet. Ingen med lementära ekonomiska kunskaper hävdar annat. Men, sannolikhet är utrymmet för poliktiska beslut som kan verka "livskvalitetshöjande", större med en gynnsam tillväxt än vid motsatt förhållande. Icke förty finns det behov av kompletterande mättetal, kanske läge utveckla ett slags Balaced Sorecard för nationen.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-11-15 11:53:00
|
Jocke S |
Jag har ingen anledning att försvar MW. Men tillväxt är inte någon garanti för bättre miljö. Tvärtom, historiskt var en tillväxt som inte sopade rent efter sig, en orsak till en allt sämre miljö. Till slöseri och i viss mån sociala problem.
En framtida tillväxt, om en sådan generellt blir möjlig som läget ser ut, måste alltså ske under delvis andra former. Återvinning, hållbar uteckling osv. Om man inser miljöproblematiken och anser att antropogen klimatpåverkan är en realitet.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-11-15 11:56:00
|
Banestyrelsen |
17. Varje budget innehåller nedskärningar på något område. Om nedskärningar gjorts stödjer detta inte nödvändigtvis Marias påståenden om moderaterna och BNP. Jag har inte varit i Sverige på ett år, så det kan vara sant, men inget i Marias artikel ger mig anledning att tro det.
|
|