Inlägg #1: Postat: 2007-11-14 16:37:00
|
Lars Nilsson |
OK, då vet vi att BNP är uselt. Men med den ton MW tar sig så borde vi väl få reda på något bättre mått och inte bara detta gnöl. För en boren trädkramare och en person som vill avskaffa räntor som ekonomiskt begrepp vore väl det en enkel match för MW. Gärna något som också inbegriper fiskarna lidande. Ni vet dom som mp vill att vi skall betrakta som individer.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-11-14 16:47:00
|
Banestyrelsen |
Mig veterligt har BNP ALDRIG varit ett mått på mänskligt "välmående" utan ALLTID ett sätt att mäta storleken på en ekonomi. Kanske därför FN sedan 20 år använt begreppet HDI - Human Development Index, som mäter läskunnighet, utbildningsnivå, levnadsstandard och förväntad livslängd. Där kan du få in miljöaspekten som en faktor som påverkar de två senare kriterierna. Allt detta verkar ha passerat MW förbi. Vad sysslar hon med egentligen?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-11-14 16:59:00
|
Jocke S |
Jag tog upp detta med BNP själv här på sourze, för knappt ett år sedan tror jag. Med blandat mottagande. Att begreppet delvis förfalskar även själva tillväxten en bilolycka ökar på BNP t.ex. inte räknar med skador på miljön framtida kostnader. Det MW inte heller har med är när tillväxt skapar ohälsa, även om motsatsen hälsa, livslängd är den mest tydliga särskilt i U-länder. "Kvalitetsmätning" talar man överallt om, men ännu inte direkt i nationalekonomi!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-11-14 17:21:00
|
CMO |
Hoppas Maria använder lokalt och organiskt odlad halm i sina gubbar.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-11-14 17:59:00
|
robbe74 |
suck hopas MP inte kommer in i riksdagen nästa gång. Bottniabanan och hallandsåsen kom till tack vare dessa stollar. Maria och Peter skulle lyssna mindre på Fn och mer på sansade klimatforskare
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-11-14 19:36:00
|
Jocke S |
Problemet med den här artikeln, och liknande, är:
1 Att den i första hand är politisk. I stället för att förklara en ståndpunkt, går den till direktanfall mot Moderaterna. Varför vissa läsare går direkt i taket.
2 MW har antagligen bara ägnat en ½-timme åt den medan maken diskat. Det blir ingen höjdarartikel med djupare resonemang.
3 Liksom andra Pip-personer här, går hon inte in i debatt, av delvis förklarliga skäl. Pip "Partly important person"
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-11-14 20:43:00
|
Scooby |
Hm. Om BNP ökar för att vi alla köper solcells drivna bilar, hur ska vi då se på det?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-11-15 08:21:00
|
robbe74 |
solceller är för dyra men kommer säkerligen mer i framtiden. Bränslecellen är framtiden då det gäller bilar
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-11-15 09:41:00
|
Janne B |
Hur välmående är man i Kina och Indien om 20 år om man inte får sitt vanliga smältvatten från bergstrakterna. Stämmer prognoserna om snabb avsmältning i kombination med stor naturförstörelse, så ligger dessa länder risigt till. De tänkta framtida drömländerna kan halka bakåt ordentligt om friskvattentillgången minskar.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-11-15 13:00:00
|
Uno Hansson |
"... Några tiondels procents lägre tillväxt är inte en särskilt dyr försäkringspremie mot klimatkatastrofen, särskilt inte med tanke på att tillväxten ändå inte tycks göra oss lyckligare..." Det som verkar vara mest hoppfullt utan att globalt behöva öka BNP, är kanske "terra preta", om man lyckas lösa problemet med hur man bevarar långtidseffekten på "terra firme"...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-11-15 14:41:00
|
Lars Nilsson |
Enligt Finansinspektionen kan en minoritet av hushållen klara en oförutsedd utgift som är större än 20.000 kronor utan att ta lån eller sälja egendom. Statistiska Centralbyrån hävdar vidare att 50 procent har ett sparkapital som är mindre än 28.000 kronor, inräknat värdet av den egna bostaden. Mellan 18 och 23 procent av Sveriges hushåll har dessutom svårt att få pengarna att räcka månaden ut.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-11-15 15:51:00
|
Jocke S |
"Miljön förlorare i ny trafikplan" SvD, 15 nov Det är Cederschiöld som utrett till vilket pris? Han som hade svart hemhjälp i 13 år ni vet. Enligt honom behöver sthlmstrafiken 55 milljarder till vägar, 58 till kollektivtrafik, vilket väntas minska jämförelsevis. Koldioxidutsläppen kommer däremot att öka med 78!
|
|