Inlägg #1: Postat: 2007-11-10 23:19:00
|
Lars Nilsson |
I det här fallet satt personen inne 7 år. Och inte 10. Man får ju rabatt i Sverige, som bekant.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-11-10 23:24:00
|
Lars Nilsson |
När det gäller mördare tycker somliga att "vården" gör mördaren till en bättre människa men samma personer anser att pedofiler inte skall få jobba på dagis oavsett hur länge som suttit inne. Där krävs intyg som bekant. Är det bara för alla andra brott som "vården" gör folk till bättre människor?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-11-10 23:35:00
|
Jocke S |
Det är väl för att sexuell läggning är/anses svår att bli av med men lätt att praktisera, utan att det kanske kan avlöjas.
De flesta som mördar har väl inte direkt en läggning för det även om de har vissa aggressioner och inte fullt ut går att lita på förutom vissa patologiska massmördare.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-11-10 23:39:00
|
Jocke S |
Å andra sidan så har jag sett något om just sexualbrott där återfallsprocenten var bara några enstaka procent. Undrar om det inte var för pedofiler ändå, som väl får en rätt ordentlig behandling, till skillnad från många andra brottslingar? Är inte säker.
De korta straffen för mord var uppe idag genom Ask.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-11-10 23:43:00
|
Jocke S |
Detta var nog fullkomligt fel! Jag såg en siffra om 80 återfall för pedofiler!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-11-11 00:14:00
|
Isabella M |
1 Håller med om att straffen i allvarliga fall tex. mord inte är proportionerliga. Men jag förstår nog inte resonemanget i helhet. Ung när man kommer ut ur fängelse? Utbildning sker ju redan *i* fängelset, som ett steg i rehabiliteringen/återanpassningen. Rätta mig om jag har fel, men var det inte Svartenbrandt heter Ferm nu, om jag inte misstar mig som läste till advokat i fängelset?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-11-11 13:42:00
|
Leif-Arne |
6 Han kan möjligen ha läst in en juristutbildning, vilket jag tror inte är helt ovanligt blande långtidare. Däremot är det mycket tveksamt om han skulle ha antagits som medelm i advokatsamfundet.
|
|