Modernity is overrated

Den här tråden diskuterar artikeln Modernity is overrated.
Inlägg #1: Postat: 2007-11-11 06:17:00
Jocke S
Det finns en sak till som borde ha varit med. Den traditionella mansrollen är attackerad, förkastad, nermonterad. Och framför allt, den har inte på allvar kunnat ersättas av något. Rotlösheten och frustrationen drabbar särskilt män i marginalen.
Inlägg #2: Postat: 2007-11-11 07:41:00
Inger-Sofia
God moron.Tillbakablickar,Ja,då man inhämtar erfarenheter och kunskaper,samlar ihop allt,till ett åtgärdspaket- av dom lärdomarna.Det har ju för sjutton forskats i så många år.Om,kring Barn/ungdomar/människan.Om vår hjärnans och känslors funktioner.om samverkan,påverkan. Vi vet redan tillräckligt mycket nu,Idag.Vi måste börja bry oss OM.Våga ställa krav.Vara förebilder.Finnas för våra barn och ungdomar.Ge/Ta oss TID att lyssna/samtala.
Inlägg #3: Postat: 2007-11-11 07:55:00
Inger-Sofia
Hej john.Min svada,gick igång av din mycket givande och omrörande artikel.Är alltså ingen kritik mot den..om det verkar så av mitt sätt att framföra det jag tycker på..Det du skriver om.-är hett .-därför att det berör så många,så mycket..på så många plan.Skall läsa den en gång till.Ifall att jag i missat i hastigeten och ivern något du sagt.kram och tack för din artikel
Inlägg #4: Postat: 2007-11-11 08:23:00
peter_
Tack för en bra artikel och många bra iakttagelser. Tyvärr så är väl politiker och experter väldigt långt ifrån att anpassa sina analyser, program och åtgärder efter hur människor är. De utgår ofta från hur just de tycker att människor borde vara.
Inlägg #5: Postat: 2007-11-12 14:16:00
Leif-Arne
Slutsatsen på texten är något märklig:"Med politikens hjälp kan man återupprätta känslan av sammanhang och gemenskap. Det kan handla om skoluniformer samt att åter ge läraren och vuxenvärlden rätten att vara givna auktoriteter"
Inlägg #6: Postat: 2007-11-12 19:02:00
Vildrosen
Jättebra artikel, barn och ungdomar behöver NÄRVARANDE vuxna, inte egotrippade föräldrar som ställer sina barn åt sidan till förmån för löne- och karriärutveckling, statusjakt m.m., skulle jag vilja tillägga. För det är så att inget barn klarar sig bra, utan att bli sett och bekräftat, detta oavsett om genetisk predisposition för psykisk ohälsa finns eller ej. Men skador tar sig olika uttryck hos olika individer...
Inlägg #7: Postat: 2007-11-12 22:23:00
Telluselle
Visst KASAM och cirkulärt tänkande hade hjälpt oss. Men man kan också sluta leta hundra orsaker, sluta problematisera och sluta förklara och bara säga:

Han kände sig inte älskad.
Laddar...