Bert Karlsson och Billy Butt tänker med kuken

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-11-09 21:34:00
Billy Butt
Men jag tycker inte hon är för tjock för att stå på scen. Hon är ganska söt... det är hennes röst och hela henne i en nötskal som inte räcker till - tyvärr. Å en sak till Hennes engelsk uttal är skitdåligt - ganska pinsamt tycker jag - men Ni svenskfödfda kanske inte märker det. Vad vet jag?
Inlägg #2: Postat: 2007-11-09 21:41:00
Leif-Arne
Engelska är ett världspråk, men det är alla vi som talar "broken english" som är i majoritet. Skall man lära sig ett språk helt utan brytning måste man göra det innan 6 år. I morgon em skall jag träffa en tös från Peking för att hon skall träna mitt kinesiska uttal. Det är ingen lek.
Inlägg #3: Postat: 2007-11-09 21:46:00
Leif-Arne
En intressant detalj med engelska är, att det paradoxalt kan vara lättare förstå en som talar broken english än en som har engelska som modersmål. Därför att, oaktat brytning, så måste den som talar ett annat språk än sitt modersmål, i allmänhet, mer noga ge akt på sin artikulation. Engelska talat av de med E. som modersmål, som inte är "the Queens english" är många gånger trunkerad, och slarvigt artikulerad.
Inlägg #4: Postat: 2007-11-10 13:44:00
kevbea
Intressant sagt, men jag själv som är Skotte blir väldigt påhoppad dagligen på diverse svenska forum att jag "kan inte svenska", eller "lär dig svenska för fan" sverige är fylld med intolerans mot utlänningar som kämpa med öäå och ett, en osv.
Det skulle aldrig faller mig in att håna någon som försöka att tala mitt modersmål.
Inlägg #5: Postat: 2007-11-10 13:48:00
El Guatusi
4/ Skit i dem. Eller snarare: om de inte delar dina åsikter så ta det som en intäkt för att du är har rätt. Min flickvän är från Iran och pratar utmärkt svenska med bra ordval o intonation. Hon har ett litet problem: hon blandar ibland ihop ö och o så att det kan bli "fårstår" i st f "förstår". Tillräckligt för att många butiksbiträden ska låtsas inte begripavad hon säger. Provinsialism...
Inlägg #6: Postat: 2007-11-11 13:55:00
Leif-Arne
5 Det är som ElG skriver, de som ger sig till att kritisera någon som försöker lära sig en smodersmål är korkad. Det visar ju på ett intresse intresse, vilket aldrig kan vara negativt. Desverre tror jag den attityden finns bland de flesta som har mindre språk som modersmål.
Inlägg #7: Postat: 2007-11-11 13:58:00
Leif-Arne
Jag är själv nordman, men skriver jag norska på en norsk site framgår direkt att jag gått i svensk skola eftersom jag gör små grammatiska fel. Det är alltid någon som slår ned på detta. Jag tror därför det är annorlunda med engelskan, eftersom det språket "ägs" av så många.
Inlägg #8: Postat: 2007-11-11 16:09:00
CMO
1/ ABBAs engelska uttal var inte det bästa, men det gick ju skapligt för dem ändå.
Inlägg #9: Postat: 2007-11-11 17:03:00
Sunny
CMO: Samma sak med deras spanska:folk älskade att de sjöng på landets språk!
Inlägg #10: Postat: 2007-11-11 17:12:00
Janne B
7 Det står i bladen att en viss.... Norman nu sänt sitt sista Mail...
Inlägg #11: Postat: 2007-11-11 17:13:00
Janne B
Nog är det så att folk med de stora språken alltid haft en massa dialekter, så de har lärt sig språklig tolerans. Samt sannolikt tvärtom. Hur är det på Island??
Inlägg #12: Postat: 2007-11-11 17:15:00
Janne B
I Alplandet har de minst fyra språk och en rad dialekter på en begränsad yta. Är de maximalt toleranta där? Jag har ingen aning!
Inlägg #13: Postat: 2007-11-11 17:49:00
Jocke S
För språkintresserade nordister kan jag rekommendera "Gomorron världen" repris P1 kl.22.00. Danska barn lär sig tala senare än hos andra folk, ljuden är för besvärliga! Dessutom är förståelsen mellan norrmän och svenskar oförändrad, medan danskarna kommit längre ifrån oss språkligt. "Rödgrö´ me flöde." Försök säga det på danska!
Inlägg #14: Postat: 2007-11-11 18:20:00
El Guatusi
Tror att ett stort antal dialekter gör folk mer toleranta med små uttalsdefekter: I Sverige är det ju egentligen bara skåningar o gutar som "förvanskar" det rikssvenska uttalet ordentligt. I Italien kan man ha ganska dassigt uttal, det är bara toskanarna som bryr sig.
Inlägg #15: Postat: 2007-11-11 18:22:00
El Guatusi
Frankrike har betydligt färre riktiga dialekter och är också - som alla vet - fanatiska vad gäller uttal, hur man "binder ihop" ord osv osv. Läste franska en gång o hade en lektor som fullkomligt levde för det korrekta franska uttalet. Lite överdrivet, om ni frågar mig.
Inlägg #16: Postat: 2007-11-11 18:27:00
Leif-Arne
8 Benny Andersson har ju medgett att en del av hans tidiga engelska texter är rena knaset, t.ex "Sunnt Girl, där han sagt att han mera satte ihop ord för att de lät bra tillsammans utan att vara så där helt säker på deras beydelse..
Inlägg #17: Postat: 2007-11-11 18:29:00
Leif-Arne
15 Frankrike likosm Sverige är ju historiskt centralistiska länder, därför kan man väl anta att man från styret gjorde större ansträngningar att likrikta språket. Länder som Tyskland och Italien med mer federativa traditioner blir väl annorlunda.
Inlägg #18: Postat: 2007-11-11 18:40:00
Leif-Arne
14 Där finns nog åtskilltt flera, även om likriktningen blir allt starkare. Ta jamskan som ett exempel, att man inte hör så mycket jamsk brytning beror ju på att alla ungar i skolan inpräntas vikten av att tala "fint" därför behåller man jamskan för intern bruk. Mae bral på jamska når mae råkes.
Inlägg #19: Postat: 2007-11-11 18:41:00
Leif-Arne
8 ABBAs bästa låt, enligt mig, är ju "the winner takes it all", men visst är väl den korrekta termen "winner takes all"
Inlägg #20: Postat: 2007-11-11 18:51:00
Janne B
Som jag fattat det så lever 3-4 stora språk sida vid sida i det centrala Afrika, swahili, kikono osv. De var ju uteslutande talspråk under årtusenden men en viss missionär, Dr Laman började ca år 1900 att att ge ut ordböcker och grammtik. Det är kunskap som står sig....
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...