Var pluggskolan bättre?

Inlägg #1: Postat: 2007-11-06 19:26:00
Yngve K
Om man sätter höga betyg bara för att locka elever urholkar man ju hela friskoleidén. I Nederländerna har man också friskolor men om det är någon betygsinflation där står det inget om i artikeln. Den sociala segregeringen har ökat men den är nog inte större än i Sverige.Det som gör mig konfunderad är att inte universiteten i Nederländerna är bättre. Studenterna borde vara mycket studievana.
Inlägg #2: Postat: 2007-11-06 19:35:00
Yngve K
Att pressas hårt i skolan sätter nog ned kreativiteten.Jag lärde mig tyska och engelska medan jag arbetade i stället för i skolan. När jag satte mig i skolbänken kunde jag redan tala språken. Genom att jag inte fortsatte att studera efter folkskolan fick ett verkligt behov av att studera senare i livet.
Inlägg #3: Postat: 2007-11-06 20:25:00
Leif-Arne
Du har en poäng helt visst Unto. Även om jag stöder friskolereformen så har den sina sidor som inte är så positivt. Där måste konstrueras någonslags modell för samordning av betygskriterier. Ej endast lärare på friskolor kan pressas tänja betyg uppåt. Där finns förvisso flera friskolor som inte är bra, då ligger det ett stort ansvar på elever deras föräldrar att vara mycket kritiska vid val av friskola.
Inlägg #4: Postat: 2007-11-06 20:33:00
CMO
Som varje normalbegåvad person inser går det ju att motverka betygsinflation t.ex med nationella test och annan typ av "konsumentupplysning".
Inlägg #5: Postat: 2007-11-06 20:38:00
Leif-Arne
4 Jo, det finns ett stort behova av detta. Sedan tror jag många måste bli mer medvetna om att man måste kritiskt utvärdera sina alternativ för att kunna göra val.
Inlägg #6: Postat: 2007-11-06 20:41:00
Leif-Arne
Där finns ett förslag på att varje Uni och högskola skall ge info om hur deras elever lyckas på arbetsmarknaden. Detta försöker jag pränta in i undgdommarna i min närhet.
Laddar...