Solstorm i Kristallkyrka

Inlägg #1: Postat: 2007-11-01 22:26:00
Yngve K
Janne/ I min artikel om Buddha slår jag ett slag för en religion som inte värvar proselyter som kristendomen och islam. Religionskrig har varit vanliga. Det trettioåriga kriget var ett sådant krig. Ett problem kan vara att det blir för många munkar som lever på allmosor. Jag tänkte på det när jag såg munkarna i Burma. Om man också hade arbetat som munkarna gjorde i Sverige under medeltiden.Man förbättrade jordbruket i landet och införde nya grödor.
Inlägg #2: Postat: 2007-11-01 23:59:00
Janne B
Förvisso arbetade de flesta munkar nunnor i Sverige med praktiska ting, lite beroende på vilken orden de tillhörde. En del satt och handkopierade skrifter och andra odlade allt de kunde./ Vad gör Buddhistmunkar? Ingn aning men det kanske jag kan läsa in.
Inlägg #3: Postat: 2007-11-02 00:01:00
Janne B
Jag minns att när röda Kina tog över Tibet så angavs ett av skälen vara att de skulle lära munkarna att arbete. De ansågs vara en belastning för ett svältande folk. Vad är sanning???
Inlägg #4: Postat: 2007-11-02 09:32:00
Yngve K
Judendom och kristendom har troligen fått ett övertag gentemot andra religioner genom att man betonar arbetets betydelse. Max Weber ansåg att protestantismen i sin kalvinska tappning skulle ha skapat en framgångsrik kapitalistisk utveckling i framförallt Nederländerna men även betytt mycket i de övriga protestantiska länderna.
Inlägg #5: Postat: 2007-11-02 09:37:00
Janne B
Yngve/ det finns folk som anser sig kunna peka ut på kartan att frikyrklighet och företagsamhet hänger ihop. Gnosjö, Tibro, Vårgårda etc. Norrbotten nästan frikyrkofritt obetydlig företagsamhet.
Inlägg #6: Postat: 2007-11-02 09:40:00
Elina
2/ Visst arbetar munkar med vanliga jobb, alla tjänstgör inte i templen precis som alla troende inte jobbar i kyrkan utan de mest Bibelutbildade. Den jag känner är sjukskötare.3/ Det finns alltid fina skäl till att överfalla ett folk. Några år sedan var en bekant läkare där och nöden är svår att beskriva.
Inlägg #7: Postat: 2007-11-02 10:59:00
Leif-Arne
5 Det går att verifiea detta Janne, speciellt är det Missionskyrkan som i vissa områden fungerar som ett slags söndagsrotary. Fast egentligen är det inte för att människor är mer religiösa i sig som ger företagsamhet, utan att församlingarna bygger det sociala kitt, socialt kapital, som är tillväxtbefrämjande.
Inlägg #8: Postat: 2007-11-02 11:02:00
Leif-Arne
I andra områden har man pekat ut riklig förekomst av körer Putnam i Lombardiet som ger samma effekt. Jag läste någonstans helt nyligen att två kommuner i Norbotten ligger top 10 bland starkast tillväxt i Sverige. Haparanda, ?
Inlägg #9: Postat: 2007-11-02 13:55:00
Janne B
Sjutton också vilka bra formuleringar. Frikyrkoeffekten är förvisso i avtagande eftersom antalet medlemmer mer än halverats på 65 år medan befolkningen fördubblats/ I Norrbotten har man nu en malmeffekt och en IKEA effekt av väldiga mått nu. Elpriset från Porhus och Harsprånget springer också upp.
Inlägg #10: Postat: 2007-11-02 13:58:00
Janne B
8 Körer ja. Tvärs över gatan här ligger en Missionskyrka med ca 200 medlemmar. Där finns säkert 10 olika körer för olika ändamål o byggda på olika principer. Äldrekören, barnkören, tonårskören och hur mkt du vill. "Jans enmanskör" Nej inte än.
Inlägg #11: Postat: 2007-11-02 14:02:00
Janne B
7 Söndagsrotary fungerar så att nyktra och flitiga småföretagare skriver på borgen åt varandra då en ny maskin ska inköpas. Sedan utövar de o banken social kontroll.Börjar det gå snett för en så får de med bättre affärer rycka in. De delar på inkommande order. Deras arbetare är ofta med i församlingen också. Många arbetare går med på att flyttas runt bara de får behålla samma arbetsgivare och lön. /Så var det tills för 20 år sedan, dagsläget vet jag mindre om...
Laddar...