Inlägg #1: Postat: 2007-11-01 14:56:00
|
Janne B |
Du skriver att en kvarts miljon flydde till Istanbul. Hur skulle det ha gått till? Det fanns varken tåg eller fartygslinjer!./ Det var när muslimerna försökte tränga vidare in i frankerriket som det kristna Europa slog tillbaka. Man jagade iväg morerna varifrån de kommit.Normal militär strategi dvs sannolikt mycket blodig.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-11-01 19:02:00
|
Unto S |
Janne B. Det är en viss skillnad mellan dig och mig. Du hämtar dina kunskaper från den kristna leden, jag hämtar mina kunskaper från det vetenskapliga dvs. i detta fall från Nationalencyklopedin. Att 250 000 judar fick fristad i Istanbul kommer från Nationalencyklopedin. Om du uppfattar det som propaganda så får du står för det, jag tror envist på vetenskapen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-11-01 20:28:00
|
Janne B |
Unto/ när jag siffror av det där slaget funderar jag alltid på om det är rimliga tal i sitt stora sammanhang. Med de kunskaper jag har om transporter för ca 1000 år sedan - var detta möjligt. Våra vikingaskepp vid ungefär den här tiden hade 10-15 man ombord.Hade de flyende muslimerna stora passagerarfartyg? Detta är alltså mitt sätt att vara vetenskaplig. Vad är rimligt? Hur tänker du dig en överfart på ca 400 mil....
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-11-01 20:32:00
|
Janne B |
Unto Vi lever inte i två världar. Jag hämtar inte mina historiska kunskaper etc från "de kristna leden". De skulle bli förvånade om jag frågade dem.Du och jag söker fakta på samma ställen NE, nätet, biblioteket osv. Men kan ibland tolka lite olika.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-11-01 21:47:00
|
Jocke S |
Långskeppen hade över 30 roddare, och en hel del annat med sig.
Sign "Kverulanten".
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-11-01 22:00:00
|
Janne B |
Tack för hjälpen Jocke. Men jag har sett på bild deessa skepp i olika storlekar. En del var så stora att de hade hästar ombord, stackars krakar. Jag är rätt säker på att vissa skepp gjordes för havsfart och andra för flod eller skärgårdstrafik. Har du sett skeppen i Vendel?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-11-01 22:08:00
|
Janne B |
|
|