Inlägg #21: Postat: 2007-10-31 09:50:00
|
Uno Hansson |
... genom att allt monteras, hyrs ut, återanvänds och demonteras inom varje användares närsektor. Där de monterade och sorterade materialdelarna sedan återvinns och sänds för reproduktion och för fortlöpande recirkulation i kretsloppp.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2007-10-31 09:51:00
|
Uno Hansson |
... Där de demonterade och sorterade...
|
|
Inlägg #23: Postat: 2007-10-31 09:53:00
|
Jocke S |
En sak begriper jag inte Uno ja det är nog flera saker Jag skrev något kritiskt om kapitalismen överutnyttjande av resurser och folk tror jag men då protesterade du att "kapitalismen behöver vi". Men hur skall den klara sig med alla dessa förändringar som du förordar? Dvs kapitalismen som vi känner den idag? Globala storföretag, jättevinster till rätt få osv. Uno höll på att skriva UNO, United Nations....:- varför inte samla ihop dina artiklar till en bok?
|
|
Inlägg #24: Postat: 2007-10-31 11:23:00
|
Uno Hansson |
Riskkapitalister är - enligt min definition - människor som vill satsa kapital nu, för att själva ha chansen att få avsevärt högre inkomster i framtiden. "Brukskapitalister" har preferensen att tills vidare spara pengar för att i framtiden kunna minska sina och kommande generationers basala utgifter för optimal hälsa, fysiskt välbefinnande och för all framtid ekologiskt hållbara samhällsstrukturer och sociotekniska system...
|
|
Inlägg #25: Postat: 2007-10-31 11:32:00
|
Uno Hansson |
... Med basala utgifter menas bl.a.; ... till om möjligt successivt allt mindre och mindre och mindre av manuella måste-arbetsinsatser utan att "tumma på" kvalitetssäkringen ...
|
|
Inlägg #26: Postat: 2007-10-31 11:41:00
|
Uno Hansson |
Pengakapitalister är dem gör allt för att försöka tjäna pengar på pengar. Att tjäna pengar på pengar borde egentligen vara ett rent nollsummespel. Det gynnar egentligen omotiverat de företag som redan framgångsrikt finns etablerade och börsnoterade, i förhållande till nya konkurrenter. Det är därför som medborgarna/konsumenterna/brukarna bör organisera sig "brukskapitalister" för att låta utvalda underleverantörer låna deras sparpengar räntefritt.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2007-10-31 11:42:00
|
Uno Hansson |
...bör organisera sig som "brukskapitalister"...
|
|
Inlägg #28: Postat: 2007-10-31 12:03:00
|
Uno Hansson |
23/ Jocke S, du frågar varför jag inte sammanställer det som jag skriver här till en bok. Men att jag först skriver här är till viss del för att testa om jag får någon nämnvärd respons. Och jag tror att hittills så har jag nog uttryckt mig kansk lite för slätstruket, osammanhängande och svårbegripligt för att få några nämnvärda reaktioner. Felet är nog att jag är ensam, och därför inte har något närstående och intresserat "bollplank".
|
|
Inlägg #29: Postat: 2007-10-31 12:12:00
|
Jocke S |
Jag är intresserad alla sorts "världsförbättrare och utopister". De som inte är alldeles för orealistiska eller diktatoriska. Och folk som hävdar att allt är bra eller man kan inte göra något åt det är mindre intressanta. Men ibland är du förstås lite svårbegriplig, och jag tror inte att vi kan hyra mer än vissa saker.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2007-10-31 12:12:00
|
Uno Hansson |
23/ Egentligen skulle jag vilja ingå i ett litet team som hjälptes åt med att skriva manus till någon sorts fimserier; exempelvis något liknande "Hem till gården" men kanske då 20 - 60 år framåt i tiden, och åt det håll som man vill att det framtida samhället skall utvecklas. Gärna då i konkurrens och tävlan mellan dussintals andra team av "strukturarkitekter", "framtidsarkeologer" och "samhällsdesigners" som har annorlunda idéer om den önskvärda framtiden.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2007-10-31 12:15:00
|
Jocke S |
Sök på nätet! Själv har jag mest två tonårsbarn att bry mig om. Dom är höstlovslediga och sitter och spelar gameboy. Lunchdags!
|
|
Inlägg #32: Postat: 2007-10-31 12:15:00
|
Uno Hansson |
... någon sorts tv-filmserier, VR eller datorsimuleringar på Internet;...
|
|
Inlägg #33: Postat: 2007-11-01 12:26:00
|
Uno Hansson |
29/Jocke, du skriver att vi kan inte hyra mer än vissa saker. Men om det blir mycket billigare att hyra från närbelägna ochobemannade "hämtställen" dygnet runt. Det som hyrs skulle samtidigt kunna vara av mycket bättre funktionskvalité och hållbarheten mycket bättre och längre. Samtidigt kan det gälla på alla plan, hemma, på arbetsplatsen, vid transporter, på offentliga platser, vid fritidsaktiviteter osv...
|
|
Inlägg #34: Postat: 2007-11-01 12:26:00
|
Uno Hansson |
... Offentliga och uppvärmda byggnader omfattar idag mer än 22 kvm/svensk, och bara en del av dessa används max ca 9 timmar/dag. Offentligt och företagsägda fordon, apparater och maskiner mm. likaså.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2007-11-01 12:31:00
|
Uno Hansson |
... Det finns alltså 22 kvm/svensk medborgare offentligt uppvärmda byggnader som ägs av alla, men kanske ändå människor som inte har någon uppvärmt ställe att sova på!
|
|
Inlägg #36: Postat: 2007-11-01 12:40:00
|
Jocke S |
Vad kan vi hyra förutom bilar och vissa större saker? Barncyklar kanske, och vissa sportprylar? Görs redan nu. I villakvarter borde kanske 5 villor kunna dela på en gräsklippare o likn. Enklare än att hyra? Men inne i hushållet, knappast något. ja dvd föstås...:-
|
|
Inlägg #37: Postat: 2007-11-02 22:04:00
|
Uno Hansson |
36/ Med en optimerad hyresstruktur så kan vi hyra/leasa det mesta. En viktig anledning till hyresstrukturen är upprustad och uppdaterad återanvändning, och att den som hyr ut utrustningen har anledning att öka hållbarheten avsevärt och att ha ett avancerat utbytessystem av delar, moduler istället för att skrota hela utrustningar. Viktigt är också att utrustningarna konstrueras för demontering, återanvändning, återvinning och reproduktion...
|
|
Inlägg #38: Postat: 2007-11-02 22:05:00
|
Uno Hansson |
... Det finns alltid en anledning att snarast återlämna uttjänt utrustning osv. När det gäller bostäder så kan alla äga "stommen" till sina hus och lägenheter alltså även flervåninghus med man kan hyra/leasa all inredning, utrustning, möbler mm. alltså köks-, grovköks- och badrumsutrustning, samt värmesystem, solpaneler osv. På så sätt så kan all utrustning upprustas för återanvändning.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2007-11-02 22:16:00
|
Uno Hansson |
Stommen till bostaden bör kunna amorteras räntefritt på 2 - 4 år. Istället för att sedan betala ränta med ränta på ränta så betalas avtagande hyra/leasingavgift för utrustningarna. Inredningar, utrustningar möbler, hemelektronik mm. kan enkelt bytas när man vill genom att allt är konstruerat för att superenkelt "snäppas ihop" och nästan allt kan vara "snäppmonterat". Hela kvarter eller radhusområden kan exempelvis byta köksutrustning osv. successivt och optimalt "nätplanerat".
|
|