|
Inlägg #21: Postat: 2007-10-28 19:27:00
|
|
Leif-Arne |
20 Egentligen är jag hockeyfantast med FBK som lag, men, det är smittande att följa detta bonnalags KFF framfart med de stora elefanterna. De har varit nedskrivna och förlöjligade men har visat god moral och att de står upp när det gäller.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2007-10-28 19:40:00
|
|
Sunny |
4 Jocke: Jag menar just detta: man måste förbjuda olika religiösa o politiska grupper att lägga sig i vem jag gifter mig med. En man ,en kvinna eller i mitt fall 2 män! Det är ju de som ska dela livet som vet hur de vill ha det : det angår ingen annan.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2007-10-28 19:44:00
|
|
Sunny |
6-7 Janne: Det är ett modernt påfund att äktenskapet ska innehålla kärlek av något slag.Det började hos övre medelklassen i slutet av 18 00 talet. Äktenskap var en förening mellan släkter o de unga hade ingen talan i saken. Så är det fortfarande på många ställen i världen. Detta med kärleksäktenskap kom med industrisamhället o bonde samhällets försvinnande.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2007-10-28 19:46:00
|
|
Leif-Arne |
22 Jag gjorde, som tidsfördriv, lite beräkningar hur en aktenskapslagstiftning som omfattade mer än 2 skulle kunna fungera. Som du skriver så borde det vara var ens ensak med vem eller vilka. Men jag lovar, det skulle bli ett rent moras bl.a. vad gäller arvsrätt.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2007-10-28 19:46:00
|
|
Sunny |
6-7 Hurudant apostlarnas sexliv såg ut för att inte tala om Jesus vet ingen i dag. Men några av dem hade familjer:kanske även Jesus? Det ansågs ointressant av samtiden.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2007-10-28 19:50:00
|
|
Leif-Arne |
Historisk så var äktenskapet mycket en fråga om att läggaihop tillgångar. Helst slulle lika läggas till lika, om inte bättre. Helst inte skulle där tillgångar minskas. För den familj vilken hade tillgångar blev äktenskapet i hög grad en sangelägenhet för familjen. För den som saknade tillgångar var det inte så noga.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2007-10-28 19:53:00
|
|
Jocke S |
Sunny, jag avsåg mest kyrkans någorlunda frihet. Fi den lede tog ju upp det där med "flera partners", men så som muslimernas polygami hade de visst inte tänkt sig. Så du ligger nog helt rätt i tiden! Polyandri men inget annat, grattis!
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2007-10-28 19:53:00
|
|
Sunny |
Min ena sondotter var ledsen i helgen. På stan fanns afficher uppe: Familjen mamma, pappa, barn. Farmor: jag tillhör ingen familj sade barnet. Nej enligt de där normerna gör hon ju inte det.De första åren var hon endast med sin pappa min sonSå blev det pappa hans sambo o små halvsyskon.DE utgör en familj. Nu bor hon med sin mamma o mormor. Ingen mamma pappa barn Hon ledsen o arg.Är man 13 är man känslig. Självklart är vi en familj allihopa!
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2007-10-28 19:55:00
|
|
Leif-Arne |
25 Om där skulle finnas arvingar till J eller inte är en intressant fråga. Finns det egentligen något som bestämt påstår, vare sig att det skulle finnas eller inte.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2007-10-28 19:58:00
|
|
Sunny |
Min yngste man sitter osäkert vid dödsfall.Vi har inga barn i hop. När Den Käre dör kan barnen begära sin laglott. när jag dör likaså. Vi kan inte som gifta sitta i orubbat bo. Men våra barn har skrivit av sig sina laglotter så sånt kan ordnas men de måste hinna bli vuxna först. Äktenskap nr 2 gillas ju inte av kyrkan:ingen mamma pappa barn Vi 3 har levt i hop i 30 år nu till våren :är inte det äktenskap så finns inga sådana
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2007-10-28 20:01:00
|
|
Sunny |
Jocke: jag ligger visst rätt i tiden ja! På mina bloggar får jag majl ifrån sådana som vill ha mig med i olika kamporganisationer för polyamorösa osv. När jag älskar är det ofta för livet så hade inte döden gipit in hade jag haft 4 män i dag!Men jag hade bara 3 i taget: den äldste dog tyvärr innan jag träffade exet som den siste kallas
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2007-10-28 20:06:00
|
|
Sunny |
29 Om Jesus: Nej.Bara indicier. Äldste sonen gifte sig vid ung 16 års ålder: det var hans plikt.Hans fru skulle ta vård om hans föräldrar vid ålderdommen o han skulle föra äldste sonens arv vidare till sin förstfödde.Jesus påstås överallt vara det första barnet.Att han var ogift vid 30 är inte troligt ifall han inte led av något svårt handikapp o då hade han väl inte orkat vandra runt?
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2007-10-28 20:09:00
|
|
Sunny |
Barn o Mödradöden var enorm vid den här tiden.Jag har undrat ifall Jesus blev änkling vid 30 o gick igenom en livskris? Barnen togs ju om hand av familjens kvinnor så i så fall om han hade en levande son var han fri att göra vad han ville.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2007-10-28 20:10:00
|
|
Sunny |
11 janne: Äktenskapskontrakt är nog äldre än skrivkonsten här i Norden? Man läste ju upp dem för de äldste i släkten.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2007-10-28 20:11:00
|
|
Sunny |
Men brudköp o brudrov är mycket gamla förteelser. Rent av före vikingatid.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2007-10-28 20:21:00
|
|
Sunny |
7 Hålla i sär detta är nog inte möjligt för vuxna människor? O varför skulle man det? Vad är det när man ligger o luktar på en gammal sjuk mans doftande kind så att man blir yr o omtöckad av lycka?Sensuellt men inte direkt sexuellt.När man håller en hand man älskar så hårt att ens hand somnar under natten?O att detta grepp får mig att sväva?Att vila med huvudet en varm mage i timmar? Nej jag delar nog bara upp det i barn ej sexuellt färgat o vuxna flytande skala
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2007-10-28 20:24:00
|
|
Sunny |
O nu måste jag smaka o lukta på Den Käre innan han somnar för natten: det är en tråkig följd av hög ålder o svår sjukdom men ett billigt pris för att få ha honom kvar här hos oss!
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2007-10-28 20:26:00
|
|
Leif-Arne |
30 Det är just frågeställningar av den sorten som gör att jag tror en utökad lagstiftning, vad gäller numerären, skulle bli vansinnigt invecklad. Vad gäller laglott så tycker jag endast i undantagsfall skall kunna skiftas ut innan båda parterna i ett äktenskap hunnit dö. Självklart så har jag och mina syskon avstått laglott efter min far så länge mor lever.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2007-10-28 20:44:00
|
|
Janne B |
Här sägs så mkt klokt och riktigt så jag har svårt att tillägga något. Men detta att avstå laglott så länge en förälder lever är väl en god tradition. Jag har varit med om situationer då arvingar visat sig inte vara arvingar alls, men det var länge sedan.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2007-10-28 20:49:00
|
|
Janne B |
Sunny /Innan skrivkonsten utvecklades så gällde ju handslag och löften inför vittnen stenhårt. Jag hörde en bibeluppläsning kl 11.30 i dag som handlade om judiska regler. Det var dödsstraff på att bryta ett muntligt löfte osv.En lögnare var helt värdelös./ Säkert skrevs det enkla testamenten med runor på träbitar kring 800-1000 talet. Budkavlar var ju ristade i trä, man red runt o kallade samman bondearmen på det sättet..
|
| |