|
Inlägg #1: Postat: 2007-10-28 13:27:00
|
|
Sunny |
Men de där gubbarna har en hel del fel för sig allihopa. Äktenskapet i Norden har ingenting med kristendommen att göra utan härstammar från brudköpen i förkristen tid. Man köpte så dyr brud släkten kunde för att utöka den gemensamma makten:med kärlek eller romantik hade det ingenting att göra.Äktenskap av kärlek är en ny företeelse:bara lite drygt 100 år.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-10-28 13:32:00
|
|
Sunny |
I biblisk tid var äktenskapen en civil angelägenhet: man hade så många fruar man hade råd med.Samt slavinnor o bihustrur.De kristna hade inga religiösa bröllop då de inte ens hade präster i den första kristna kyrkan:bara lekmanna förkunnare .Att försöka få kyrkbröllop till en gammal religiös tradition är således bara okunnighet..
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-10-28 13:36:00
|
|
Sunny |
Men ingen kan ju tvingas: man kan avstå från att gifta sig helt om man vill. Bara man inte försöker lägga sig i hur andra villha det utan ger dem samma rätt. Miljön rasar ihop:krigen härjar,barn svälter ihjäl o vissa som kallar sig kristna väljer att försöka bekämpa ....Kärleken!Vad säger det oss andra???
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-10-28 14:03:00
|
|
Jocke S |
Tvingas? Man bör kunna förbjuda kyrkor och religioner att göra vissa inhumana saker. Men skall man också kunna tvinga dem att göra annat, sådant som är privat eller frivilligt?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-28 14:11:00
|
|
Jocke S |
Om det nu råder religionsfrihet och kyrkan är skild från staten. Då kan vi väl inte kräva att den skall särställas på sådana här områden? I så fall måste vi rimligtvis tvinga på även judiska och muslimska församlingar och ett otal andra kyrkor, samfund och sekter i just Sverige. Kvinnliga präster, äktenskap mellan samma kön osv. Skulle vara intressant att se. Uppenbar diskriminering är en annan sak.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-10-28 14:16:00
|
|
Janne B |
Det som är ett brott är ett brott även om det utförs av en kyrka eller "vissa som kallar sig kristna". Jesu Kärleksbud ansåg han vara så starkt att det nästan ersatte alla andra bud.Men detta kärleksbud handlade inte om fysisk erotik utan om andlig Agape .
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-10-28 14:20:00
|
|
Janne B |
Ibland är det nödvändigt att hålla i sär dessa två helt olika tolkningar av ordet Kärlek.Även om det i båda fallen handlar om att göra varandra väl. Om jag säger att jag älskar min hustru, då kan jag avse båda sakerna.Fysiskt och andligt. Om jag säger att jag älskar min sjuåriga dotter får inte dubbelhet gälla, enligt min mening./ Ord kan både förklara och förvirra.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-10-28 14:24:00
|
|
Jocke S |
Jo men, äktenskapet handlar väl inte bara om detta? Jag som är "noggrant konfimerad" av G.R. som du vet, lärde mig även om "De sju sakramenten" egentligen katolska. Äktenskapet är ett, mellan man och kvinna. eller? Nu är jag agnostiker, men anser ändå att vissa egna fria principer måste gälla för kyrkor precis som för andra föreningar.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-10-28 14:35:00
|
|
Janne B |
5 Jocke/ Du tar upp en viktig sak här. Det ställs numera krav på anpassning från kyrkornas sida som inte ställs på judar och muslimer.Ingen är rädd för att komma i träta med en liten församling eller en pastor Grön eller Gren....men men....
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-10-28 14:39:00
|
|
Janne B |
1 Sunny/ citat Äktenskapet i Norden har ingenting med kristendommen att göra// MJA det beror på vad du menar. Före kristen tid 1100 talet så fanns det säkert inget skrivet eller stadgat om äktenskaps ingående o dess betydelse ur arv synpunkt osv. Men med Kyrkan kom skrivkonsten hit och lagar om allt kunde skrivas. Så började man man plita på Landskapslagarna som jag fattat det på 1100 talet. Sedan kom Under Birger Jarl Rikets Allmänna Landslag som satte Kristus Främst.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-10-28 14:42:00
|
|
Janne B |
Wikipedia// Magnus Erikssons landslag är Sveriges första riksomfattande lagsamling som trädde ikraft på 1350-talet, varur konungabalken ofta citeras.// Jag hade alltså lite fel ovan. Nu ska jag läsa på lite bättre om Jarlen...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-10-28 15:09:00
|
|
Unto S |
Kärlek, ordet kärlek kan betyda så många olika saker i det svenska språket. Hade en grekisk kompis en gång i tiden. Han sa att i grekiskan finns nio olika ord för kärlek. Många ”originaltexter” i Bibeln lär vara skrivna på grekiska. Nu undrar jag hur många olika ord för kärlek finns i dessa texter? Det finns kanske utbildat folk här på Sourze kom kan svara på denna fråga? Tyvärr är språkkunskaperna dåliga bland de utbildade, nuförtiden kan de bara svenska och engelska med texasbrytning.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-10-28 15:20:00
|
|
Janne B |
Bästa Unto/ Så har jag fattat saken också att de äldsta texterna är skrivna på Grekiska, för i denna del av världen hade grekiskan dominerat i flera hundra år. Latinet hade inte slagit igenom bland vanligt folk. Hebreiskan var väldigt svårskrivet liksom Jesu dialekt som jag tappat namnet på...
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-10-28 15:20:00
|
|
Leif-Arne |
12 Klassisk grekiska läser väl bara teologer, och Jan Stolpe. Jag har föresatt mig plöja hans nyöversättning av Platon, men det går segt. Lättade så sent som igår upp med Lindgrens Pölsan. Sedan kom jag på att jag nog läste den redan för 4 år sedan. Så det kan gå.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-10-28 15:22:00
|
|
Leif-Arne |
Själv hyser jag en, rätt obesvarad, kärlek till språk. Mitt senaste projekt är studier i mandarin sedan 3 år. Jag talar som en 3 åring och skriver som en 8 årig normalbegåvad kines.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-10-28 15:22:00
|
|
Janne B |
Nio olika ord för Kärlek, skriver du Unto.Ja då har jag lättare att förstå varför vår allsidiga bibielkommission behövde 20 år på sig att översätta ,forska och jämföra med biblar jorden runt.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-10-28 15:28:00
|
|
Janne B |
Om du alls kan läsa kinesiska så anser jag att din Kärlek är rikt besvarad. // Själv håller jag på med ngt rätt fånigt som roar mig.Jag skriver av minst 100 psalmer varav många har kvar lite språkdräkt från medeltiden, 1600 talet osv. Så kommer lite läsarsånger - ja det är en undrbar språkblandning. Mina syskon föreslog i går att jag skulle skriva 100 nya egna psalmer....Kan Lars Berghagen så kan väl jag....
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-10-28 15:53:00
|
|
Leif-Arne |
17 Kunde Benny Andersson och Michael Wihe. Jag är säker på att du får ihop ett par stycken även. Påt bara.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-10-28 18:13:00
|
|
Leif-Arne |
Nu är allt klart. IFK Göteborg var starkast till sist och vann allsvenskan välförtjänt. KFF stod upp och gjorde det de kunde även i sista matchen, men där fattades ändå en poäng. Likväl bra gjort och heder för en bra säsong.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-10-28 18:52:00
|
|
Janne B |
Jag har för fösrsta gången på flera år följt Allsvenskan en del. Har jag blivit ung på nytt? Men det finns två Herrar här som är medansvariga till min nytändning.
|
| |