Inlägg #1: Postat: 2007-10-25 17:53:00
|
Jocke S |
Visst blir man förbannad ibland! Sedan handlar inte debatt i första hand om intelligens, eller om bildning. Det handlar i första hand om uppriktighet, tror jag.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-10-25 23:01:00
|
Isabella M |
Nu ser jag inget uppenbart fel i att vara förbannad öppet, såvida man inte tappar koncepten och kränker folks självkänsla med flit. Ibland är öppenhet med vad man känner konstruktivt/förlösande på många olika sätt, och då menar jag inte bara för självet. Betydligt hemskare saker kan hända i-med-och-kring människor som förtränger sin ärlighet. Ja, det ligger en hel del i det du säger; att givande debatter osv mer handlar om uppriktighet, än om speciella färdigheter.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-10-25 23:01:00
|
Isabella M |
Det m i n s t begåvade är nog att "dränka" andras åsikter, särskilt genom att regelmässigt kväsa, förlöjliga osv. Dessutom undergräver det bara debatten
En sådan människa, uppfattar jag det som, har problem på ett helt annat plan och det är inte riktigt rätt att medvetet/omedvetet försöka komma till rätta med sådana på andra människors känslors bekostnad.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-10-26 10:18:00
|
pros |
Bra igen Isabella, jag skulle svara på Jocke s inlähgg men såg att du redan hade svarat bättre än jag kunnat..
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-26 13:45:00
|
Jocke S |
Det jag ville komma fram till är att just på nätet kan man bli förbannad på grund av missförstånd. Man ser inte varandra, man hör inte varandras röster, diskussionen är inte i nutid.
Samt att ingen är fulländad. Och när det gäller media och politiker så kan det vara nödvändigt att använda deras eget språk mot dem själva. Men då blir det översitterispråket.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-10-26 13:58:00
|
Isabella M |
Precis, Jocke. Håller fullständigt med. Det är mycket information i kommunikationen som går förlorad, när man inte ser mimik, gester eller hör tonfall. Väldigt lätt att missförstå intentioner, särskilt när man inte känner individerna man konverserar med.
|
|