Inlägg #1: Postat: 2007-10-25 21:40:00
|
Daniel Wijk |
Varför inte förbjuda religiösa att ha barn isåfall? Det är ju så många ungar som skadas i den typen av familjer.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-10-25 21:56:00
|
Janne B |
Under 30 år har jag suttit och bland annat fått ta emot anmälningar om att barn for illa i familjerna och att SOC borde göra något åt saken.Det handlade fösrtåss om hundratals anmälningar varav ett enda handlade om för hårda Bud i i en prästfamilj.// Resten handlade om alkoholistbarn, psykiatribarn, försummade barn, barn till förståndshandikappade mm./ När SOC dse de senaste hundra åren sökt efter vettiga fosterhem/adoptivhem! Vart har de vänt sig tro?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-10-25 23:07:00
|
Daniel Wijk |
Till religiösa människor i många fall. Många av dom barnen har ju psykiska men än idag efter det dom stått ut med. Nej, jag menade inte så illa det var bara att artikeln fick mig att känna att det finns högvis med saker man bör förbjuda innan man ens funderar på att riva i detta. Detta var naturligtvis ett exempel på hur knasigt man kan tänka om man ändå är i dom banorna utan att överdriva.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-10-25 23:08:00
|
Daniel Wijk |
Förbjud ingenting helt schablonmässigt. Det var min poäng egentligen.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-26 02:49:00
|
Sunny |
Daniel: Jag tänkte ofta så under min uppväxt för de biologiska barnen inom denna frikyrka for oxå illa: Inte bara jag som var fosterbarn o horunge! Vilka normer de bar med sig ut i livet! Att man fick slå sådan som jag gärna o ofta.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-10-26 02:52:00
|
Sunny |
Janne: Min hemske konfirmationspräst hade 3 egna barn.Pojhen fick ett utbrott i kryrkan: prästjävel!! han var runt 11 o sändes bort såsom vanartig. försmlingen ömkade prästen. Nästa unge fick doktorn komma o försöka läka en trasig anal öppning: hon sades ha petat in en temometer för långt! Vilket alla skrattade åt: jag med. För jag visste inte då att det finns pedofiler.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-10-26 02:54:00
|
Sunny |
den flicka närmast mig i ålder tog hem mig en del under året jag konfimerades. jag skrev ju gubbens predikningar. Hon tog sedemera sitt liv. O 25 år efteråt åkte prästen fast som pedofil men i en annan församling.Nej religiösa kan vara högriskföräldrar
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-10-26 02:56:00
|
Sunny |
Janne B: Som du säkert förstår hade en annan familj kanske fått ögonen på sig: frun var ofta inne på psyket! men denne man var ju PRÄST!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-10-26 09:46:00
|
Janne B |
4 Daniel / Samt godkänn inget schablonmässigt..Till exempel kristna fosterhem . allt ska prövas och kontrolleras.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-10-26 09:53:00
|
Janne B |
PRÄST är för mig ett gammalt statligt yrke som inte alls behöver betyda att denne person är Kristen. Präster har i alla tider läst upp sina predikningar och utfört olika akter utan större engagemang mot god betalning och bra prästgård.// Men så har det givetvis funnits och finns undantag, präster som valt yrke för kärlekens skull. Jag har träffat en del av dem./ Jag gick ur Sv Kyrkan så fort jag kunde för jag upplevde den inte som äkta.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-10-26 17:59:00
|
Daniel Wijk |
Janne b: Exakt! Alla lika behandladebättre samhälle för alla.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-10-26 18:28:00
|
CMO |
10/ Janne, Hur vanliga anser du att dessa "undantag" präster som du alltså skulle godkänna som kristna? Rör det sig om 1, eller 10 ? Mer än 10 kan det ju knappast vara om det ska kvalificera som "undantag".
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-10-26 18:54:00
|
Janne B |
Jag tackar Gud att det inte är min uppgift att göra någon procenträkning på detta. Men jag är säker på att vi alla träffat präster av båda sorterna. Jag har nog träffat fler kristna nedanför predikostolen än på den. Folk i sociala hjälporganisationer etc. känns ofta andligt väldigt äkta för mig. / Men några få ruttna kan sprida ruttenhet och några få andligt sunda kan nära nog göra under. Ame
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-10-26 20:45:00
|
CMO |
Jag har inte heller så väldigt höga tankar om svenska kyrkan och deras prelater men det är oförskämt att påstå att det skulle vara ett undantag med "kristna" präster.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-10-26 21:48:00
|
Janne B |
Jag är medveten om att jag har en rätt häftrg åsikt i denna fråga. Men vilka var Väckelserörelsernas häftigaste motståndare på 1800-talet. Jo prästerna som borde ha varit jätteglada över folk som tog tron på allvar.Vad gör prästerna på sin Lediga Söndag? Går de i kyrkan som andra troende? // Mina åsikter vilar på dystra erfarenheter. Hoppas att dina är bättre! Berätta gärna...
|
|