Al Gore är en cynisk lögnare

Inlägg #1: Postat: 2007-10-22 16:02:00
Unto S
”Men kom då ihåg att han som vicepresident gjorde allt för att stoppa Kyoto-protokollet och att han som miljödebattör alls inte ifrågasätter den planlösa, destruktiva, exploaterande marknadsekonomi som måste ifrågasättas för att klimathotet skall vara möjligt att lösa.”
Inlägg #2: Postat: 2007-10-22 16:03:00
Unto S
“Al Gore var vicepresident under Bill Clinton 1993-2001. Under dessa år genomförde USA inte bara det kriminella kriget mot Jugoslavien, utan USA intervenerade också i Haiti och Somalia, bombade i Irak, Afghanistan och Sudan och upprätthöll en bestialisk ekonomisk blockad mot Irak med minst 500000 döda barn som följd. Al Gore har blod på sina händer.”
Inlägg #3: Postat: 2007-10-22 16:04:00
Unto S
”Al Gores krigiska bana inleddes faktiskt innan han blev vald till vicepresident. Så var Gore en av endast tio demokratiska senatorer som 1990 röstade för det första Irak-kriget. Enligt fredsforskaren Jan Öberg hade Clinton och Gore en historisk chans att åstadkomma verklig nedrustning i världen, detta eftersom de ledde den enda kvarvarande supermakten årtiondet efter kalla krigets slut.”
Inlägg #4: Postat: 2007-10-22 16:05:00
Unto S
”Men istället för att slå in på nedrustningens väg, så inledde Clinton och Gore en kraftfull utbyggnad av USA militära närvaro i världen, särskilt i Östeuropa och i forna sovjetrepubliker, en politik som upprätthöll och rentav skärpte det kärnvapenhot som är och förblir det största hotet mot både miljö och mänsklighet. Visst är Al Gore en pinsam fredspristagare!”
Inlägg #5: Postat: 2007-10-22 16:06:00
peter_
Ja, det är inte särskilt långsökt. Om vårt sätt att leva orsakar stora klimatförändringar, så som Al Gore mfl påstår och förutspår, så leder det säkert till väpnade konflikter. Då gör Al Gore ett viktigt fredsarbete.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-22 16:06:00
Unto S
”Det skall genast sägas att norska nobelkommittén gjort lika pinsamma val tidigare. Så fick krigsförbrytaren Henry Kissinger fredspriset 1973, för syns skull tillsammans med Nordvietnams chefsförhandlare Le Duc Tho, som dock avböjde priset på grund av det skandalösa sällskapet. 1978 var turen kommen till terroristen Menachem Begin, en av ledarna för den ökända Sternligan och dåvarande ledare för ockupationsmakten Israel.”
Inlägg #7: Postat: 2007-10-22 16:08:00
Unto S
”Krigarstaten Israel belönades också 1994 genom Shimon Peres och Yitshak Rabin, då med Yassir Arafat som ömkligt alibi. Al Gore är inte den förste krigsanstiftaren som fått fredspriset. Men att ytterligare en krigsanstiftare får priset, innebär likväl ytterligare en devalvering.”
Inlägg #8: Postat: 2007-10-22 16:09:00
Unto S
”En ovärdig pristagare Al Gore, alltså, en pristagare som drar skam över ett pris med redan skamligt rykte. Någon nedläggning av fredspriset lär ändå inte vara aktuell. Men varför inte ett namnbyte, åtminstone i folkmun. Ett litet förslag: Imperialismens man of the year. Årets imperialist.”
Inlägg #9: Postat: 2007-10-22 16:10:00
peter_
Hmm, medan jag skrev så kom det fler kommentarer att begrunda. Hursomhelst, om klimatförändringarna sker som IPCC och Al Gore påstår så gör de ett viktigt fredsbeverande arbete. Kanske har Al Gore ett förflutet som gör det fel att ge honom fredspriset, på samma sätt som jag tycker att det var konstigt att ge Kissinger fredspriset.
Inlägg #10: Postat: 2007-10-22 16:18:00
peter_
Jag ber om ursäkta för mitt pladder, Unto.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-22 19:21:00
Jocke S
Unto är ju aldrig nöjd! Som jag skrivit innan är både Kissinger, Arafat m.fl en helt galen väg för fredprissresonemang. Vad jag läst så var det den republikanskt dominerade kongressen som satte stopp för USA att underteckna. Eller? Fast de borde kanske tidigare ha gett priset till Östtysklands ledare Hoenecker :- ? Eller kanske hellre till Gorbatjov?
Inlägg #12: Postat: 2007-10-23 08:43:00
Jocke S
Jag menar förstås att Honecker smet ju iväg till Moskva vid tyska återföreningen. I stället för att vara kvar och bråka. En "fredlig handling" av en kommunist i den dimensionen! Men nu ser jag att han blev ju utlämnad och åtalad i Tyskland för morden på andra som försökte lämna DDR. Fast han slapp undan av "hälsoskäl".
Laddar...