|
Inlägg #1: Postat: 2007-10-21 18:56:00
|
|
Daniel Wijk |
Om du kan ge lärarna bevis liknande de som finns för evolutionsläran för att kreationismen är värdig att lära ut så har vi inget problem med att den lärs ut. Men man kan inte lägga in saker i skolan bara för att vissa tycker att "det är så". Varför inte tillåta nazistskolor isåfall eller kommunistskolor för den delen?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-10-21 18:56:00
|
|
Daniel Wijk |
Så: Put up or shut up!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-10-21 20:09:00
|
|
Uno Hansson |
1/Många ser kanske det som en petitess att man kallar vetenskapliga "sanningar" som "bevis" som är härledda från faktiska observationer. Men s.k. bevis är något som juridiken och domstolarna sysslar med. Och domstolarna är "amatörer" och kan rimligen inte döma när det gäller naturvetenskap, teologi och religion...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-10-21 20:10:00
|
|
Uno Hansson |
... Enligt vetenskapsteori så är naturvetenskapliga "sanningar" något som är mer eller mindre bekräftat som motsägelsefritt, och gäller ju då bara tillsvidare. F.n. så är man f.n. i det närmaste benägen att bekräfta en fjärde termodynamisk lag. Många vetenskapare menar att entropilagen inte kan anses bekräftad för system som troligen har genomgått "emergenser"? så att de befinner sig långt ifrån utanför? termodynamisk jämvikt...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-21 20:11:00
|
|
Uno Hansson |
... Bekräftas detta med godtagbara hypoteser så är det gissningvis inte otroligt att det kanske något krävs modifikation eller komplement till evolutionsteorin.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-10-21 20:17:00
|
|
Janne B |
Uno/ Komplement till evolutionsteorin ...ja det är nog på den ståndpunkten jag är i dag. Sista ordet i denna fråga är sannerligen inte sagt. "På vetenskapens nuvarande stadium..." är en ödmjuk inställning.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-10-21 22:39:00
|
|
Daniel Wijk |
Vad jag vet så finns det ingen seriös forskare som hävdar att "intelligent design" är något annat än skitsnack. Det är väl det vi debatterar? Att det finns saker vi inte kan bevisa med evolutionsteorin gör inte att gudsteorin är jämlik på något sätt. Högvis med bevis brkräftar ju evolutionsteorin på flera plan. Vad finns det som bevisar teorin"intelligent design"?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-10-21 23:20:00
|
|
Uno Hansson |
7/ Nej, det finns väl inte någon som helst vettiga belägg för s.k. "intelligent design" men däremot för emergens. Men där finns det ju ännu ingenting som påstås beröra evolutionsteorin. Men däremot när det gäller termodynamiken, enligt vad jag har läst här på Internet. Men kalla nu inte vetenskaplig bekräftelse tillsvidare för bevis; det stör tycker jag!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-10-21 23:21:00
|
|
Uno Hansson |
... för en riktad? emergens...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-10-22 02:00:00
|
|
Daniel Wijk |
8: Fast att hitta bevis för något betyder inte att man har bevis för allting utan bara en bit av pusslet. Än så länge verkar ju alla bitar stämma med Darwins teori.
|
| |