Ingen bryr sig - egentligen - om de hemlösa

Inlägg #1: Postat: 2007-10-18 11:59:00
Janne B
Under många år i Umeå ordnade jag många slags nödlösningar, dock inte i baracker. Det var sorgligt att se Uppdrag Granskning i går från Malmö. 120 barn plus föräldrar i ett barckkvarter på en åker. Men vad var alternativet när hyresvärdar o hotell slängt ut dessa familjer.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-18 12:02:00
Janne B
Vi har den omöjliga ekvationen mycket hög invandring och mkt litet byggande av hyreslägenheter. Små hyreslägenheter med hyfsad hyra byggs inte alls. För det lönar sig inte.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-18 12:08:00
Leif-Arne
Jo,Hög efterfrågan och liten tillgång. Just vad gäller barn så tycker jag där borde finnas viss rätt till företräde vad gäller de bostäder som fortfarande förvaltas av det allmänna. Men ingen kan ju bygga bostäder för att förlora på det. Just nu i högkonjunktur så är byggkostnaderna extremt höga. Bättre konkurrens på byggsidan kanske av utríkes byggentreprenörer. Konkurrens har ju ingalunda skadat Volvo eller Scania.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-18 12:24:00
Janne B
Har vi för höga byggnormer i Sverige, som ger onödigt dyra bostäder. Skulle någhra polska byggföretag få dispens att bygga enklare hus i 3-4 svenska städer?
Inlägg #5: Postat: 2007-10-18 12:27:00
Janne B
Jag tror att vi i vissa studentstäder snabbyggt "bra moduler" som byggts färdiga på fabrik och placerats på betongplintar i Umeå o på annat håll. Med bra tak o bra grund håller enkla grejer rätt bra. Jag tror att vi exprimenterar för lite med det enkla o billiga.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-18 12:49:00
Leif-Arne
5 Finns ett sådant koncept som heter "Bo klok" drivs av IKEA och Skanska tillsammans. tror jag Frågan är om det blir så mycket billigare, därom finns delade meningar just nu. Men det vore kul om det fungerade, IKEA hus liksom.
Inlägg #7: Postat: 2007-10-18 12:51:00
Leif-Arne
En annat problem är att olika intressen kommer på tvärs som, det, i högsta grad, rimliga kravet att bostäder skall vara tillgängliga för alla. Haken med detta är att det blir dyrare, hissar mm. Så i stället kanske där inte byggs något alls därför att det blir för dyrt.
Inlägg #8: Postat: 2007-10-18 12:56:00
Janne B
Vore det fullständigt orimligt att säga att vissa typer av bostäder i ett område inte behöver nås med rullstol? Om det kan påvisas att därmed blir hyran 500 kr lägre? Jag vet inte vad jag sjäölv skulle svara nu. Men jag har jobbat lite i handikapprörelsen - då var det självklart svar. Alla Överallt
Inlägg #9: Postat: 2007-10-18 23:56:00
Sunny
J o L-A: Det konceptet skulle kunna funka bra.Ungdommar utan barn klarar sig med enklare standard mot lägre hyra. Vissa äldre likaså.Problemet är väl de som ingen vill ha som hyresgäst eller granne?Men det bör gå att ordna någonting betydligt bättre än detta i Malmö.Som ändå är mycket bättre än att sova ute.
Laddar...