|
Inlägg #1: Postat: 2007-10-18 17:16:00
|
|
susanna s |
Ja även mot bakgrund av att hovrätten tydligen utgått från att männen förnekat våld emot kvinnan trotts att de erkänt detta men att det var i samförsånd inom en bdsm relatio
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-10-19 06:04:00
|
|
en svensk tiger |
Vet inte varför du anser att det är bra att HD tar upp detta fall igen.
Om det nu inte finns ny bevisning i målet finns heller ingen anledning att ta upp det på nytt för att skapa ett prejudikat, helt meningslöst och förbättrar inte ett redan svårt juridiskt fall i ett förtroendemål.
Hovrätten har haft ny bevisning som Tingsrätten inte hade, skall HD ta upp fallet krävs således ännu en ny bevisning som talar för stureplansprofilerna.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-10-19 06:07:00
|
|
en svensk tiger |
Men det är klart att samtliga de som anser att stureplansprofilerna nu dömts mot sitt nekande, inte svårt att förstå då man naturligtvis inte vill hamna i fängelse alldeles oavsett man nu är skyldig eller ej, anser nog att det finns skäl att på nytt ta upp fallet med en förhoppning om att dessa nu dömda gärningsmän skall gå fria.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-10-19 06:13:00
|
|
en svensk tiger |
I ett sådant här fall är det svårt att döma då det oftast står ord mot ord och ledamöterna har att värdera bevisningen i huruvida gärningsmännen är trovärdiga i sina utsagor likaväl som offrets.
Med denna nya bevisning, samtalet till 112, har detta stärkt offrets trovärdighet i målet och Hovrätten har utifrån det dömt till offrets fördel. Således en rätt bedömning anser jag då man härvid tagit hänsyn till trovärdigheten i bevisningen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-19 10:04:00
|
|
Åke Berntsson |
En relation skall bygga på ömsesidigt förtroende och förtröstan. Gör det så, uppkommer aldrig frågan om våldtäkt och övergrepp. Omvänt är alla anmälningar relevanta och riktiga och skall leda till straff.
Man behöver inte fördjupa sig i något resonemang alls.
Ett riktigt förhållande leder inte till anmälningar av kategorin hämnd, ånger etc.
Alla förhållanden av annan art, vilar på mannens ansvar aldrig kvinnans.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-10-19 10:10:00
|
|
peter_ |
5. Nu fjaskar du maximalt for feministerna och bortser fran verkligheten. Eller menar du att en anmalning alltid ska leda till straff, antingen for den som begatt valdtakt eller den som gjort en falsk anmalan? Det ar ju rimligt, men ofta gar nog inte bevisa vem som ar brottsling och vem som ar offer.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-10-19 10:11:00
|
|
peter_ |
Sa man kan inte krava att en anmalan ALLTID ska leda till att nagon straffas.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-10-19 10:15:00
|
|
peter_ |
Eller menar du verkligen att mannen alltid ska straffas, tom utan utredning, om han blir anmald? Galler det oavsett vilken kvinna som anmaler?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-10-19 10:21:00
|
|
Jocke S |
5 Fullkomligt häpnadsväckande resonemang!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-10-19 14:44:00
|
|
Daniel Wijk |
Svar 5: Tror man verkligen att inga människor någonsin ljuger eller att kvinnor aldrig gör det så är man väldigt naiv.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-10-19 15:30:00
|
|
sebastianne |
Hör numera ofta, då jag pratar med unga personer att de vet flera som anmält killar för våldtäkt för att få pengar. Något fall där även mamman till flickan deltog för att få pengar till en husamortering.Har sett en tjej agera i rätten som blivit ertappad med sex av "fel person" och därmed ljög om våldtäkt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-10-19 15:31:00
|
|
sebastianne |
Har sett en annan tjej som hittade på VEM som våldtagit henne och skaffade fram bevis efteråt.troligen delade hon pengarna med rasister som vittnade för henne.Det FINNS inget lögntabu längre.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-10-19 15:36:00
|
|
sebastianne |
Vi läste så sent som förra veckan om att fyra tjejer våldtagit en kille.
Varför blev det ingen debatt om det? Som mor till två pojkar har jag alltid varit orolig för våldtäkter eller ANNAT våld . Förr var man endast orolig för flickor!VÅRA BARN är inte trygga! Pojke eller flicka spelar ingen roll. Rättssamhället MÅSTE värna om ALLAS LIKA RÄTT OCH SÄKERHET!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-10-19 15:59:00
|
|
Åke Berntsson |
Läs vad jag skriver och begrunda detta, så kommer ni att märka att mitt resonemang är bibliskt eller moraliskt om ni vill. Sedan kan man tänka sig några bedrägliga beteende, men det kräver på något sätt att man exponerar sig för möjligheten.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-10-19 16:06:00
|
|
CMO |
Ja "bibliskt moraliskt" ska vi ju stena båda parterna. Åke kastar säkert första stenen.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-10-19 16:12:00
|
|
sebastianne |
Tyvärr Åke! Även DU skulle kunna vara exponerad genom att du är en MAN! Du skulle tex. kunna ha en kvinna, som har en dotter sedan tidigare ,som vill "bli av med dig" Är det då DITT fel om hon använder detta senaste sortens vapen i könskriget??!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-10-19 16:13:00
|
|
sebastianne |
Bibliskt eller inte, Som kvinna VÄGRAR jag att bli klappad på huvudet och förklaras mindre värd! Du kanske inte tänker på det , men det är precis det du GÖR! Du anser att jag inte har ansvar för de förhållanden jag ger mig in i!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-10-19 16:14:00
|
|
sebastianne |
Självklart har jag ansvar över mina egna val! Vare sig det är ett "riktigt förhållande" eller inte. Om jag väljer att utsätta mig tex. gå i farliga kvarter i Johannesburg, så visst har jag ändå rätt att begära hjälp då jag blivit rånad och nedslagen eller våldförd, men jag gjorde valet själv, då risken fanns och jag vet det innan. Så är det med ALLT! Gå inte under en byggnadsställning om du inte vill riskera att få något i huvudet!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-10-19 16:18:00
|
|
Janne B |
Mja CMO / Jesus förhindrade stening. det har du väl inte glömt? Hur stening tillämpades före Jesu är osäkert!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-10-19 16:18:00
|
|
Jocke S |
14 Här omyndigförklaras kvinnor precis som sexköpslagen gör!
|
| |