Vad ska vi ha friskolor till?

Inlägg #1: Postat: 2007-10-18 08:36:00
Inger-Sofia
..behandlar varandra är avgörande för deras framtid.deras syn på sig själva och omvärlden.-Läst om en ungdom som filmade när han plågade en katt till döds,Andra ungdomar,som filmade när dom torterade en handikappad man till döds.Vi måste börja bry oss om.Att inte ta ansvar är vanvård.-att inte ställa ,ärliga,rimliga,konsekventa krav/regler/normer.Det är ett högt pris barnen-vi alla får betala,med fler fängelser,överfull vård/omsorg psykvård,som inte hinner/kan ge mer än piller,stängsel,alarm
Inlägg #2: Postat: 2007-10-18 08:43:00
Inger-Sofia
Bomben tickar allt högre/snabbare.Medans det tjaffsas om vems ansvar barnen är..Ett vet jag då.Dom har då inte krävt/bett att få bli till.Men det är dom som skall ta över.Axla ansvaret för vårt samhälle OSS.Hur länge till skall vi blunda,Hur många barn till skall offras ,för de vuxnas högmod och fåfänglighet..och brist på vuxenansvar.Tack din artikel ,som triggade igång mig,mina känslor,väckte upp minnen.k.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-18 08:58:00
Inger-Sofia
.Alla barn föds/har INTE till samma förutsättningar.Alla barn har inte samma engagerade föräldrar.av olika anledningar.alla barn har inte tillgång till samma ekonomiska resurser.För att tex.kunna välja olika fritidsaktiviteter/intressen.Gapet har blivit större.Men rätten till skola,undervisning och stöd har varje elev.DET är inskrivet.Men så ser inte alltid verkligheten ut,för många elever.Resursbrist?Vems ansvar,att driva den frågan,kravet.Lärarna,som har fullt upp?f
Inlägg #4: Postat: 2007-10-18 09:06:00
Inger-Sofia
NEJ- Ärade politiker.Nu är det dags för ER.att göra rätt för Era löner och löneförhöjningar och ta ett verklighetstag för våra barn och skolan.Tillsätt en utredning, som ni är så bra på när det gäller allt annat och gör något radikalt åt situationen för många av våra barn,som far illa i vårt samhälle IDAG.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-18 09:26:00
Leif-Arne
4 Tja, med all respekt, "tillsätt en utredning", förslaget var väl inte direkt nyskapande. Var någonstans på¨går det inte en utredning. Nej förvänta dig inget av politikerna. Gör din del i stället, engagera dig i de barn du har i din närhet så gör jag sammalunda.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-18 09:42:00
Jocke S
4 Inger-Sofia. Vad man skall/kan göra är natúrligtvis svårt att veta. och framför allt att få genomslag för. Att verka i sin egan miljö är en början. Men jag vet att det inte alls räcker. En skola vill inte alltid se sina problem. Vill man gå vidare hamnar man hos Arbetsmiljöverket eller Skolverket SOM SKYLLER PÅ VARANDRA.
Inlägg #7: Postat: 2007-10-18 09:47:00
Jocke S
Dvs att "det är inte vårt ansvarsområde"! Problemet är nog också maktens hierarki, att myndigheter ogärna vill gå emot stora institutioner till förmån för privatpersoner. Det är min slutsats. Heja på I-S! Skriv en artikel, sprid den. Men lätt är det inte. Själv har jag erfarenheter och framtida funderingar.. Fått också rätt i ett par enskilda fall hos AMV och Sthlms utbförv. men ej Skolverket, därav min kritik mot dem.
Inlägg #8: Postat: 2007-10-18 12:10:00
Inger-Sofia
5,Ja leif-arne,Det behövs oxså och det har jag gjort och gör.Men det är de lätta artelleriet.Det tunga,det vill säga,där jag och du inte har så mycke har att säga till om Att förändra i stort,behövs lite skrikande här och där.Att vi samarbetar och oxså ställer krav på beslutsfattarna.Att se över bl.a skolan.Tiderna har förändrats,samhället,människorna,
så även skolan.En översyn/utredning vi kan vi kalla det vad vill vill.MEN något måste göras.f
Inlägg #9: Postat: 2007-10-18 12:15:00
Inger-Sofia
Inte bara i det lilla,som du och jag kan och vara nöjda med det.Det krävs mer av oss alla och politikerna hör ju faktiskt intimt ihop med vårt samhälle.Dom axlar ett ansvar dom tagit på sig-att verka för vårt samhälles demokratiska och humana värderingar.Där ingår även alla barn.Att bli mobbad/utsatt är inte humant Att tillåtas bli/vara en mobbare är inte heller humant.
Inlägg #10: Postat: 2007-10-18 12:20:00
Inger-Sofia
: Tack Jocke, för feedbacken.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-19 00:03:00
Sunny
Inger Sofia: det du skriver är nästan det jag själv tänker.
Inlägg #12: Postat: 2007-10-19 05:52:00
Inger-Sofia
: God morgon sunny.Det är skönt mellan varven,när någon förstår vad man menar,tycker och tänker,och ännu bättre upp,om någon delar tankebanorna,om än för ett kort stund,så har den stunden,gett- jag vet inte riktigt vilket ord,som passar bäst in,för känslan..i alla fall, så känndes det bra.kram
Laddar...