|
Inlägg #1: Postat: 2007-10-16 10:00:00
|
|
Uno Hansson |
Hej Beth; "Den handlar om att gå på en fest fastän man inte har lust för att det är viktigt för en annan. Ska man göra det?" Men om det nu är en pedofil som frågar ett litet barn, om det har lust att gå med på "festen". Det finns alltså alla varianter däremellan. Tycker du inte att den som blir tillfrågad skall ha full frihet att helt och hållet välja själv?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-10-16 10:07:00
|
|
Janne B |
Tre bidrag på några dagar. Kul att se att du tittar in och inte har glömt oss Birgitta S.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-10-16 10:14:00
|
|
Janne B |
Citat/Håller vi på att förlora den naturliga förmågan att interagera med andra?/ Denna fundering har jag ofta i mitt ensamboende med rätt få telefonsamtal. En situation jag delar med miljoner? svenskar. Men jag känner mig aldrig ensam och övergiven. För jag mejlar ofta med ca 10 pers per dag och HÄR känner jag gemenskap. Håller vi på att uppfinna en ny människotyp? Som klarar sig bra utan hudkontakter bara allt det andra fungerar ändå. Men jag kramade förstås färska barnbarn i helgen....
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-10-16 10:14:00
|
|
Leif-Arne |
Frågan är om alturism står i motsats till egoism. Själv menar jag att så inte är fallet. Dels är system som, något, tillser behov hos den som inte själv klarar tillse sina behov, en slags försäkring för den händelse vi själva inte skulle klara detta.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-16 19:22:00
|
|
Telluselle |
Ja! Hade vi brytt oss om varandra och känt tillit, hade vi haft färre sjukskrivna, mindre våld och varit gladare. Det värsta är när man dessutom ifrågasätter och misstänkliggör oss "lyckliga" som försöker vara omtänksamma i vardagen även mot främlingar. Så otroligt svenskt och så otroligt dumt! Tack för en bra artikel!
|
| |