Inlägg #1: Postat: 2007-10-15 20:38:00
|
myrboa |
Det finns många människor som vill det goda. Människor som ger sitt liv för att försöka göra denna värld till en kärleksfullare plats att leva på. Känner flera "änglar" Som i handling försöker hjälpa svårt lidande djur. De försöker allt vad de kan för att få stopp på slakt av hundar i Kina,Rumänien,Thailand osv. Människor som försöker hjälpa utsatta och föräldralösa barn. Det finns så mycket gott som görs.Godheten finns fast den inte syns så väl.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-10-15 20:55:00
|
Uno Hansson |
Jag tror inte alls att de gör detta av snällhet. Utan därför att de känner medlidande, sympati och empati. Samtidigt att de själva mår gott av att se att något annat levande mår gott av deras omsorg och på något sätt visar sin tacksamhet. De gör det alltså av ren och skär etisk egoism, och inte alls av någon sorts mystisk "snällhet".
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-10-15 21:00:00
|
Uno Hansson |
De gör det alltså därför att de av hela sitt hjärta VILL göra gott, och inte alls för att de ÄR goda. De mår alltså själva gott av att göra gott; alltså är det inte alls av snällhet, utan därför att de själva mår bra.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-10-15 21:05:00
|
Mats TCM |
Det är nog rätt det där! Jag har en tjejkompis som är underläkare. Hon berättar för mig att varje gång hon känner att hon gjort något "gott" för en patient eller en medmänniska så säger hon att hon: "svävar på små moln". Då handlar det naturligtvis inte alls om altruism utan om ett "kyligt" beräknande från hennes sida. Detta är nog vanligast bland vårdpersonal. Fattas bara annat!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-15 21:07:00
|
Mats TCM |
Och sedan kallar hon mig för "världens största egoist". Motsägelsefullt så det förslår!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-10-15 21:15:00
|
Janne B |
Altruism är det samma som osjälviskhet eller oegennytta. Motsatsen är alltså egoism. Dessa begrepp har ju diskuterats i tusen år. Men finns nog sällan i sin renodlade form.Om jag ser tillbaka på mitt liv så hadet nog svängt i mitten mellan dessa ord,begrepp. På Sök finns hur mkt som helst om detta.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-10-15 21:25:00
|
Uno Hansson |
5/ Jag tycker att ni skall försöka att diskutera detta grundligt och sakligt. Google på svenska ger 119 000 svar på "egoism" och 40 400 på ordet "altruism".
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-10-15 21:27:00
|
Uno Hansson |
4/men det där med att det är ett kyligt beräknande är väl att ta i. Snarare blir man väl närmast överaskad av att det känns mer och mer gott inombords.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-10-15 21:30:00
|
myrboa |
3. Om jag själv mår gott av att göra gott. Är inte det snällt både mot mig själv och andra. Hur kan jag göra gott mot andra men utesluta att göra gott mot mig själv? Hur kan det då bli gott? Vänd på det. Om man gör ont mot sig själv och andra då? Har märkt att Allt är smittsamt. Det goda likväl som det onda. Vill hellre smittas av det som är gott och sant
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-10-15 21:30:00
|
Uno Hansson |
6/tja, "filosofisk" altruism urartar väl mer och mer till offervilja, och att den som tillämpar altruism själv känner sig mer och mer värdelös.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-10-15 21:35:00
|
Uno Hansson |
9/ Men är det till "må gott" nytta för mej själv så är det ju "egoistiskt" eller egennyttigtäven om man kanske inte tänkte så från början.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-10-15 21:43:00
|
Janne B |
Nog handlar detta om vilken grundinställning jag har? Vill jag leva ett liv för andra eller bara för att berika mig själv. Jag bör väl göra det goda för att jag känner att det är moraliskt riktigt.Men det är ju inte alls säkert att jag blir lycklig eller harmonisk för detta. Jag har aldrig trott att missionsarbetare på kliniker i Afrika är så lyckliga, de lever en hemsk tillvaro.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-10-15 21:43:00
|
Janne B |
Snart så ska Sverige sända 200? frivilliga men betalda till Darfor. Medan de utövar godhet kommer de nog att fara illa själva och vara livrädda...Aktiv godhet Kostar. Ondska kan löna sig osv,
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-10-15 22:06:00
|
Uno Hansson |
6/ angående altruism; 1 kor 13:3; Paulus: "Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit."
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-10-15 22:10:00
|
Uno Hansson |
kanske man då kan sammanfatta: snällhet genom "hjärntvätt" eller uppmaning från andra, men utan kärlek är ingenting värt för någon.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-10-15 22:11:00
|
Uno Hansson |
tvärtom; alla blir grymt lurade.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-10-15 22:57:00
|
Beth4020 |
Är det något fel att göra något gott för en annan människa? Cynismen svävar på sina moln mellan raderna här och jag undrar vari felet ligger att vara där för en annan människa som har behov av stöd eller att bli sedd. Vi hamnar alla i svåra situationer i livet och med utgångspunkten att man behandlar andra som man själv vill bli behandlad så kan man göra gott.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-10-15 22:59:00
|
Beth4020 |
För att förtydliga mig så vill jag säga att genom att ge kraft till någon som är i behov av det är ett naturligt sätt att behandla sin medmänniska på.....sedan är det en definitionsfråga huruvida det i slutändan är en egoistisk handling.....men tror ni människan i fråga bryr sig?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-10-16 08:16:00
|
Uno Hansson |
17/Det är naturligtvis bara positivt att göra något gott för en annan människa om det görs av kärlek, empati, medlidande och kanske tanken på att man själv kan hamna i en liknande situation. Men ingen människa orkar i längden göra gott för andra om det enbart sker av snällhet offervilja, altruism..., och utan något gensvar från den som blir hjälpt. Tycker du att detta resonemang är cyniskt?
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-10-16 08:26:00
|
Uno Hansson |
18/ ".....men tror ni människan i fråga bryr sig?" Nej, jag tror inte alls att varken den som hjälper eller den som blir hjälpt är särskilt medveten om hur den inre mixen av kärlek, empati, medlidande... egennytta osv... är sammansatt. Det är väl först när man börjar fundera djupare och mera filosofiskt som man börjar förstå vad Jesus menar när han säger: "Varför kallar du mig god snäll...!?! Ingen är god utom Gud.
|
|