Största skandalen i Nobelprisets historia

Inlägg #1: Postat: 2007-10-14 20:38:00
Janne B
Dinosarierna dog p g a ett kollosalt meteroitnedslag har jag läst några ggr. Nedslaget förgiftade luften och sot hängde i luften i åratal och kylde ner klotet. Men det var givetvis inte bara dinosar som stupade. De flets aväxter och djur måsta ha strukit med. Jag har inte kompetens att avgöra om detta är en rimlig förklaring....
Inlägg #2: Postat: 2007-10-14 20:48:00
peter_
Oavsett vad vi gör så kommer det nya katastrofala istider, meteoritnedslag, epidemier, torka, jordbävningar etc. Så småningom förvandlas vår sol till en röd jätte och jorden blir obeboelig osv.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-14 20:48:00
peter_
Det är bra att människor just nu är motiverade att ta större ansvar för sin konsumtion. Dock smyger det kanske in en känsla här och där att alla förändringar beror på att vi varit omoraliska och bara vi är snälla så blir vi belönade av en natur som vill oss väl. Naturen är blind, obeveklig och likgiltig för huruvida människan finns eller inte.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-14 20:58:00
Uno Hansson
3/ Det som krävs - oberoende av hur det förhåller sig med orsaken till "derivatan" för växthuseffekten - är mycket mer än att sortera sopor mm. Det som snarast måste förändras är det som jag skriver om; och om och om igen; optimerade och kvalitetssäkrade infrastrukturella och socitekniska system, logistik, samhällsdesign, framtidsarkeologi osv... osv...
Inlägg #5: Postat: 2007-10-14 21:17:00
peter_
Ja, något ditåt vore bra, även om naturen givetvis kan förinta oss ändå, närsomhelst och som ingenting.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-14 21:23:00
peter_
Människan har, på sätt och vis, i naturen en gemensam fiende som, om man insåg det, skulle kunna eliminera alla möjliga konflikter mellan olika människogrupper. Ingenting förenar människor och får dem att gilla varandra som när man har en gemensam fiende.
Inlägg #7: Postat: 2007-10-14 21:27:00
peter_
En kollega berättade för mig härom dagen att han nyligen varit på läkarbesök för att han känt sig hängig. Diagnosen blev lungcancer med omfattande metastasering. Prognosen är att han har kanske ett år kvar att leva. Inget botemedel finns. En omfattande bredspektrumbehandling med cellgift är det enda man kan ta till, men chansen att det ska hjälpa är mycket liten. Han har aldrig rökt.
Inlägg #8: Postat: 2007-10-14 22:26:00
Uno Hansson
6/Trams!
Inlägg #9: Postat: 2007-10-14 22:34:00
peter_
8. Jadu, det finns fler intelligenta personer än du. Eller vad är din uppfattning om det? Denna idé är inte min egen, utan bland annat framförd vid nobelprisföreläsningen av litteraturpristagaren 1950.
Inlägg #10: Postat: 2007-10-14 23:09:00
peter_
Svär man i kyrkan så kan man iofs räkna med att någon i församlingen ser det som sin uppgift att dela ut en örfil.;
Inlägg #11: Postat: 2007-10-15 06:44:00
Uno Hansson
6,8/ Även om Bertrand Russell har uttalat detta kategoriska påstående, så tror jag att det är befängt att tro att människor i allmänhet ser naturen som sin största fiende. De flesta förstår nog att man inte bör såga av grenen som man sitter på. Och varför vill du påstå att naturen är vår fiende. Istället bör vi väl alla inse att det bästa vi kan göra är att samarbeta med naturen och varandra.
Inlägg #12: Postat: 2007-10-15 07:54:00
Inger-Sofia
God morgon uno.Håller helt med dig,om,"att det bästa vi kan göra...."I ordet fiende,ligger en laddning i dess betydelse.en kamp,som skall kämpas,mot någon,något,som man vill vinna över,tygla.Det naturliga låter sig icke tyglas,besegras,det bara ÄR.Finns där, att ta del av, njuta och lära,av det som naturen visar,bjuder oss på.k,
Inlägg #13: Postat: 2007-10-15 09:44:00
peter_
11>Bertrand Russell har inte uttalat sig kategoriskt. Han har bara gjort en sann observation. Naturen samarbetar dessutom inte med manniskan. Den har sin gilla gang utan hansyn till vad vi vill. Manniskan har i alla tider fatt kampa mot naturkrafterna for att overleva. Anda dor vi. Vare sig vi vill eller inte. Tanken nar inte fram. OK, lat det vara.
Inlägg #14: Postat: 2007-10-15 10:24:00
Ramona Fransson
Sedan har vi den klassiska"Skjut inte budbäraren" inte att förglömma!
Inlägg #15: Postat: 2007-10-15 10:35:00
peter_
Ja, och jag tycker att debatterandet i denna fråga har blivit för mycket politik. Många är inte längre intresserade av att pröva de fakta man har utan är koncentrerade till att hävda den bild man redan anammat på bristfälliga grunder.
Inlägg #16: Postat: 2007-10-15 14:32:00
Uno Hansson
14/ Tja, man kan ju undra; bara detta att publicerar sig om detta under rubriken "politik och samhälle" på sourze framstår väl som ganska politiskt. Vill man ha en seriös debatt om budskapet, så finns det rimligen forum som är avsevärt mera strikt vetenskapliga!
Inlägg #17: Postat: 2007-10-15 14:37:00
Uno Hansson
15/ Personligen så är jag naturligtvis mycket mer intresserad av hävda vad jag själv anser, från vad jag vet, anar och känner förnuftsmässigt; detta trodde jag var helt trivialt, utan att särskilt behöva framhålla.
Inlägg #18: Postat: 2007-10-15 15:37:00
peter_
17. OK, tack, det räcker. Varför nedlåter du dig till att kommunicera med så dumma människor?
Inlägg #19: Postat: 2007-10-15 16:05:00
Daniel Wijk
Kanske motståndare är ett bättre ord? För naturens ständigt pågående strid mot allt som lever i den att bryta ner dessa varelser för att sedan använda gödoämnena är ju en slags motståndslik relation.
Inlägg #20: Postat: 2007-10-15 16:48:00
Joakim Steneberg
Kanske "Moder natur" eller om det nu är "Fader natur" inte alltid är så god mot oss. Och kanske inte ens särskilt rättvis. Men det är ju den enda vi har trots allt, på gott och ont. Vi tillhör naturen. Och om vi behandlar den alltför illa, så slår det förr eller senare tillbaka.
Laddar...