Doris Lessing - Årets Nobelpristagare i litteratur

Inlägg #1: Postat: 2007-10-12 18:57:00
CMO
Men du Unto, hon har ju kritiserat Bush och Blair. Fast det kanske uppvägs, i dina ögon, av att hon tagit avstånd från kommunismen? Att Mankell och Marklund är överskattade håller jag förstås med om.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-12 19:54:00
Joakim Steneberg
"Någon tyckte.." Ja det är väl så världen utvecklas eller? Men är det inte mest Lesings utveckling som stör? Fast vissa låtsas blunda ju... Schyman m.fl. Du har kanske slukat Jelineks böcker eller?
Inlägg #3: Postat: 2007-10-12 22:56:00
GunnarL
Unto, kom ihåg att hon redan som ung tog avstånd från Rhodesias officiella syn på apartheidpolitiken. Redan i sin debutroman skildrar hon en vit kvinnas kärlek till en färgad. För övrigt håller jag med Dig beträffande Marklund men absolut inte om Mankell, som jag tycker är en underbar deckarförfattare! Hans övriga böcker har jag inte läst.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-12 23:00:00
GunnarL
f/ Det är faktiskt så, att jag upptäckt att jag helst läser böcker som är skrivna av män som är ungefär i min egen ålder. Man tänker lite grann i samma banor. Därmed inte sagt att jag negligerar vare sig yngre eller äldre män eller kvinnor. Men problemskildringen hos jämngamla män stämmer ofta överens med mig själv.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-12 23:17:00
Sunny
Unto: du borde läsa " Det femte barnet!" Här försöker hon förstå om ett barn kan födas ont eller bara så annolunda att dess blir en katastrof.Verklighetens Nancy Spungen i "Inte som andra döttrar" var enligt sin mammas bok väldigt lik Det femte barnet o hon lät sig dödas av Sid V i Sex pistols. Gitta Sereny skildrar ett likadant barn i Sanni gen om Mary Bell: ett barn som dödar Senatse veckans händleser har gjort temat högaktuellt: jag läste det först ihos Doris L.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-12 23:19:00
Sunny
Gunnar: Är det inte de andra som kan ge dig någonting? Som ung läste jag de gamla filosoferna: de hade det jag saknade. Nu läser jag de unga: de har det jag saknar i dag.Men jag läser förstås lite av alla.
Inlägg #7: Postat: 2007-10-12 23:21:00
Sunny
CMo : Jag håller med dig om Marklund.Som deckarfantast finner jag henne ganska tråkig att läsa. Men hon är en duktig journalist: där är hon läsvärd. Mankell tycker jag om o han Wallander men min svärson tycker som du: en trist överskattad gubbe!!!
Inlägg #8: Postat: 2007-10-12 23:23:00
Sunny
Gunnar: En sak är ett fakta. Man tycker olika om samma böcker i olika åldrar! De jag gillade som väldigt ung kanske jag inte tycker om i dag o de jag ratade då kan jag förstå bättre nu.Poesi undantagen: där har jag haft samma smak sedan jag var 12-13.
Inlägg #9: Postat: 2007-10-12 23:27:00
GunnarL
6/ Jodå Sunny, jag är egentligen allätare och har alltid minst två böcker på gång. En ljudbok i bilen, eftersom jag sitter mycket där, och en bredvid sängen. Men det är precis som jag skrev i nr 4.
Hoppas Du hade det fint i Budapest! Badade Du i något av de fina badhusen?
Inlägg #10: Postat: 2007-10-12 23:44:00
GunnarL
8/ Sunny, Visst är det så! Jag läser ofta om böcker med så där 4-5 års mellanrum. Man uppfattar saker olika i olika åldrar och det man tyckte var tråkigt när man var 30 år är i dag höjden av visdom. Och precis som Du, tycker jag också att poesin är mer tidlös. Ofta handlar det ju om kärlek, trängtan eller ensamhet och den upplevelsen är väl ungefär densamma i alla åldrar.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-13 14:06:00
Ramona Fransson
Till Unto: Det gläder mig att du inte behövde köpa någon bok av Doris Lessing. Alltid trevligt när någon blir glad!
Inlägg #12: Postat: 2007-10-13 14:33:00
Elina
Unto: synd att jag slängde den usla Saramagos böcker till en insamling.Efter att ha undrat varför han fick priset. Men du har väl alla?
Laddar...