Är SvD en feministblaska - den också?

Inlägg #1: Postat: 2007-10-12 18:18:00
Joakim Steneberg
Så här skrev Expressen om Doris Lessing 15 augusti 2001:
Jag blir alltmer chockad över den automatiska och ogenomtänkta smutskastningen av män som nu är en så naturlig del av vår kultur att vi knappt märker den.
Hon berättar om ett besök i en skolklass där den unga lärarinnan förklarade för barnen att världens krig beror på att män är våldsamma av naturen.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-12 18:19:00
Joakim Steneberg
- Jag kunde se de små flickorna, uppblåsta av självbelåtenhet och egenkärlek, medan småpojkarna satt hopkrupna, bad om ursäkt för sin existens och tänkte att detta skulle bli mönstret i deras liv. Lärarinnan försökte fånga Lessings uppmärksamhet och trodde att jag skulle hålla med om den där smörjan. -
Inlägg #3: Postat: 2007-10-12 18:21:00
Joakim Steneberg
Sådana här saker händer i skolor överallt och ingen säger något. Det har blivit en sorts religion som man inte kan kritisera för då är man en förrädare av det goda syftet, men det är inte jag, säger Lessing. Hon vill göra upp med de kvinnor som förstör feminismen genom att konstant klaga på männen. - Det är dags att börja fråga sig vilka dessa kvinnor är som ständigt smutskastar män.
Doris Lessing 2001 om dagens feminism
Inlägg #4: Postat: 2007-10-12 18:41:00
Elina
Till Joakim och alla andra: Igår var Doris Lessing väldigt tydlig över att feminism var inget att vara anhängare till och att vi inte ska dela oss i män och kvinnor utan människor.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-12 19:56:00
Joakim Steneberg
Var då, i svensk direkt-TV eller?
Inlägg #6: Postat: 2007-10-12 19:59:00
Joakim Steneberg
Så här tycker jag: Människa, kön, ålder, sedan får man väl välja själv. Parti, socialgrupp, religion, kultur, eller vad det kan vara, och etnicitet osv spelar förstås viss roll fortfarande...Viktigast är hur trevlig man är tycker jag.
Inlägg #7: Postat: 2007-10-12 21:07:00
Elina
5/ Ja, SVT eller 4an, sorry, minns inte vilken tror SVT i intervjun de gjorde 2 år sen. Hon har tagit avstånd från kommunismen och feminismen tydligt även tidigare, minns bara inte i vilket sammanhang.
Inlägg #8: Postat: 2007-10-13 08:00:00
Joakim Steneberg
Nu i "Nyhetsmorgon" i TV4 efter 9 skall det bli en intervju med Lasse Bengtsson. Kan vara den.
Inlägg #9: Postat: 2007-10-13 09:45:00
Joakim Steneberg
Har nu sett intervjun med Lessing. På frågan om "Den femte sanningen" är en "feministbibel" svarar hon kort "Nej"! Hon ogillade feminimens "attityder och inställning". De var "förfärliga, hemska människor" sa hon också! Kan det bli tydligare? Redan på 60-talet! Men detta har man inte hört mycket om, inte ens nu, nyligen!
Inlägg #10: Postat: 2007-10-13 09:53:00
Joakim Steneberg
Och kan denna beskrivning vara mer relevant än t.ex över akademisekreterarens maka, Ebba Witt Brattström? Men hon säger att "Jag är överlycklig" om Lessings pris. Schyman nöjer sig med "Det var väldigt roligt". Hur går detta ihop, de båda "överlyckliga" resp "glada", och med varandra? Inte alls. För sådan är feminismen!
"Förfärliga, hemska människor". Sa Doris Lessing.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-13 12:29:00
Elina
9/ Det beror helt på vem man frågar. Vi som läste eller de som höll låda.
Inlägg #12: Postat: 2007-10-13 12:59:00
Joakim Steneberg
Ja det är ju de som hållit låda dessvärre, genom senaste decennierna. Och den som inte syns eller hörs, den finns inte.
För egen del har jag beslutat mig för att dra mitt strå till stacken, eller lådan. Till vissa förargelse, från oväntade håll ibland, som tycker att inte alla bör yttra sig. Man skall inte komma och tro "man är något av betydelse för samhällsutvecklingen". Det känns bra när en kvinna av rang åtminstone delvis verkar vara på samma bana. Så tack för tipset Elina!
Inlägg #13: Postat: 2007-10-13 13:07:00
Joakim Steneberg
En sak är dock märkligt här. När hon säger, igen, att det dök upp någon från Noblekommittén på 60-talet som sa att "du skall inte få priset för vi tycker inte om dig". Att inte media tagit tag i denna skandalgodbit och kollat upp! Kan det verkligen stämma, eller är det en hund begraven? Eller en katt?
Inlägg #14: Postat: 2007-10-17 12:33:00
Jocke S
Jag byter nu signatur.
Mvh Joakim Steneberg
Inlägg #15: Postat: 2007-10-17 12:57:00
Janne B
Kunde inte vi alla ha en signaturbytardag, den förste i varje månad. Det skulle säkert göra debatterna nycket rörligare och roligare. / Vad tycker ni Elina och Evelina, Uno och Unto?
Inlägg #16: Postat: 2007-10-17 13:22:00
Jocke S
Ja för en del är det väl inte så betydelsefullt vad man kläcker ur sig? Om det är genomtänkt och, personligt, eller mer allmänt artigt och socialsökande?
Inlägg #17: Postat: 2007-10-17 13:24:00
Jocke S
Och båda delarna kan nog gälla samtliga här. Ingen är nog uteslutande det ena eller det andra, bör jag kanske tillägga.
Inlägg #18: Postat: 2007-10-17 14:24:00
Janne B
Där har du absolut rätt. Motivet till att vi skriver, kommenterar kan variera starkt.Det banalaste är givetvis att vi är många som har gott om tid. Men ibland tänds vår själ av förtrytelse och vi bara måste skriva.
Laddar...