Diocletianus och hans tid

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-10-09 12:30:00
Janne B
Odla kål låter ju inte så svårt, men kålen var nog en av våra första kulturväxter. Den fanns i många modeller, tidiga och sena. Sådana som krävde vatten och andra som tålde lite torka. Blomkål är ju rätt vackert osv./ Det var säkert våra vandrande munkar som tog med sig frön från söder mot oss i norr. Många frön tålde nog inte det nya klimatet. Men från klostergårdarna spreds den tåligaste kålen ut till böndernas kålgårdar.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-09 12:32:00
Janne B
I min by sa man "kollgårn" men där kunde ju finnas många slags grönsaker.Låg alltid vid husets södra gavel och var morans uppgift. Men hästen i hagen sköttes av bonn. Den var ju många småbrukares viktigaste kapital..
Inlägg #3: Postat: 2007-10-09 15:09:00
Yngve K
Vi odlade olika sorters kål i Duvemåla Handelsträdgård. Vitkålen transporterades i säckar till ortens affärer och brysselkålen användes till julen. Blomkålen fordrade bra jordar för bli stor.Vi hade också rödkål.Jag har skördat bra många kilo kål i mitt liv för att inte tala om att jag rensat och hackat i kållandet.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-09 15:31:00
Janne B
Yngve/ OM jag blir kallad KÅLROT - är det då en komplimang? / Jag tror att vitsen med alla dessa kålsorter var att de blev ätfärdiga under olika del av av sommaren hösten och hade en betydande förmåga att vara i gptt skick i jordkällare. Vissa sorter klarade ju också några lätta frostnätter. Så jag tror att kålen hade en enorm betydelse i 1800 tals hushållet.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-09 15:35:00
Janne B
Det talas mkt om Maud Olofsson i radio just nu. Hon har haft en karriär inom Hushållningssällskapet som började på Gotland redan på 1700 talet - vill jag minnas. Sällskapet hade statens uppdrag att sprida kunskaper i trädgårdsskötsel/ odling. Under beredskapsåren skulle ju städernas parker snabbt förvandlas till kolonilotter. mm. Dåtidens politiker poserade som potatisodlare mm....
Inlägg #6: Postat: 2007-10-09 22:28:00
Uno Hansson
Vitkålen hade stor betydelse i olika former under mina uppväxttrakter under 1940-talet. Kålsoppa med frikadeller var liksom kåldolmar något som jag gillade mycket som barn och i tidiga tonår. Under julen så var det grönkålen i många olika former som gällde i södra Halland.
Inlägg #7: Postat: 2007-10-09 23:13:00
Janne B
Som mkt liten så såg jag bilder på barn med stora uppsvällda magar.Mormor sa att det var"berlinbarn" som bara fått kålsoppa och inget annat. Därför blev de sådana.Pingströrelsen höll på i minst tio år med att hämta hit dessa barn på somrarna för att de skulle kunna kom från ruinerna och få mat här.Jag minns bilder på hur de bars av tågen...de var för elända att gå själva-----
Inlägg #8: Postat: 2007-10-09 23:15:00
Janne B
Min pappa skolläraren i Ullene ordnade en skolträdgård där mkt odlades. Barnen arbetade flitigt där. Men det kom ett cirkulär att de absolut inte fick rensa ogräs i lärarens egna land....
Inlägg #9: Postat: 2007-10-10 10:56:00
Janne B
Jag träffa på ett gäng Iranier i ett koloniområde. Jag frågade dem om det inte var hopplöst att odla i Sverige jämfört med deras varma hemtrakter. Då sa de att Kalmar var mycket varmare och skönare än deras hemtrakter.De skulle göra allt för att få stanna i ett land med så underbart klimat. Men de hade nära till öknen dvs Alvaret.
Inlägg #10: Postat: 2007-10-11 02:48:00
Banestyrelsen
Jag var i Iran i februari, och det är kallare än man tror. Vår skidresa utanför Teheran blev inställt pga lavinrisk. Jag har ändå svårt att tänka mig att det någonstans i Iran skulle vara kallare än i Småland på vintern.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-11 09:38:00
Janne B
10 Banestyrelsen. Kalmarsund värmer ju hela kustremsan och de flesta vintrar blir det ingen is där. Småländska Höglande med Eksjö Nässjö har betydligt kallare klimat på vintern. Iran har höga bergsområden långt från havet, där kan det nog bli ihållande kallt i januari./ Jag har varit med om snöstrom på Öland med meterhöga drivor. Så är det ungefär vart sjunde år sa man.
Inlägg #12: Postat: 2007-10-11 14:05:00
Banestyrelsen
Då förstår jag. Jag är själv från Höglandet.
Inlägg #13: Postat: 2007-10-11 14:40:00
Leif-Arne
11 I ett hörn av M:s finns en samling kolonilotter. En del av dessa brukas av några äldre kurder, som, som det ser ut, verkar kunna odla det allra mesta. Själv får jag fortfarande frilandstomater.
Inlägg #14: Postat: 2007-10-11 16:32:00
Janne B
Den franske filosofen mm
Rousseau var privilegierad som kunde gå "tillbaks till naturen". När han ledsnat på världens och kyrkans strider drog han sig tillbaka till sina odlingar.Men så kan vi andra inte göra. Vi behövs ju i samhället...i vart fall Ni,
Inlägg #15: Postat: 2007-10-11 16:50:00
Joakim Steneberg
Länk: sv.wikipedia.org
Kollade lite om honom och det var ju inget direkt "naturligt" liv så som han fnattade omkring och i de mest underliga relationer. Kanske det var vad han saknade? Undrar just om han hade så mycket närmre till naturen än de flesta av oss. Förutom möjligen cityfolket och Stureplansmaffian o likn. Det är väl mest "frukterna från naturen" dessa kommer i kontakt med.
Inlägg #16: Postat: 2007-10-11 18:04:00
Joakim Steneberg
En annan tänkare som rest omkring både geografiskt och mentalt är dagens Nobelpristagare i litteratur. Jag vet inte direkt någonting om henne, men har nog citerat henne här en gång...
Grattis Doris Lessing!
Inlägg #17: Postat: 2007-10-11 18:42:00
Janne B
Joakim/ Bra du kollade upp Rousseau . Pristagaren har jag hört om i 40 år skulle jag tro. Hon har nog betytt väldigt mycket....
Inlägg #18: Postat: 2007-10-11 22:23:00
Sunny
14 Njaee. Rosseau levde inte alls som han lärde. Han tvingade till ex sin kvinna att lämna in samtliga barn på barnhem eftersom de störde hans naturtliga liv. Vem vill göra så? Ja utom min egen mamma men hon är högst onaturlig.
Inlägg #19: Postat: 2007-10-11 22:28:00
Sunny
16 Den Käres många strokar har ju givit honom afasi: han har väldigt svårt att få fram vissa ord. Men han hänger med. När jag kom hem i dag sade han att "en av dina författare har fått nobelpriset!" Hon sade han men namnet kunde han inte få fram.I min bokhylla finns en rad Doris Lessing men det är säkert 15-20 år sedan jag haft dem framme o läst dem o han har inte läst mera än någon procent av alla mina böcker i den avdelningen.Han har ändå stenkoll på saker o ting.
Inlägg #20: Postat: 2007-10-11 22:40:00
Sunny
Joakim: Hon är spännande som författare o även som människa. Ett ovanligt liv,en ovanlig skärpa o numera en skön klarhet i hög ålder! Böckerna är bra men jag har inte läst hennes övernaturliga försök: Gillar inte den stilen." Den femte sanningen" var nästan en slags bibel på sin tid. "Det femte barnet "som kom på svenska-88 är min omläsningsfavorit.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...