Diocletianus och hans tid

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2007-10-09 23:42:00
Janne B
19 Joakim/ Nu svävar du nog i väg "långt bortom rymder vida". Jag har hört Walldorfare berätta kristna Riddarsagor från Rhenlandet...Det var nästan i Wagners anda....
Inlägg #22: Postat: 2007-10-09 23:44:00
Janne B
NU tog orken slut/ God natt
Inlägg #23: Postat: 2007-10-09 23:52:00
Joakim Steneberg
Jaså du vet en del om skatter du! Intressant må jag säga. Men det här som slog mig borde väl vara nåt för broderskapsrörelsen?
"Kristendom och skatter hör ihop genom sossesolidaritet."
När det gäller Steiner så har jag tittat lite i luntorna. Det är inte småsaker han påstår...Godnatt.
Inlägg #24: Postat: 2007-10-10 10:52:00
Janne B
Ja du Joakim/ Som jag minns det är det en fantastisk o nästan fanatisk lära. Österländskmystik blandat med riddarsagor men med intressant pedagogik. Du känner väl till at stjärnornas rörelser påverkar dit liv på jorden osv.
Inlägg #25: Postat: 2007-10-10 11:08:00
Joakim Steneberg
Utanför ämnet, ursäkta! Jodå, och hur är det med Darwin och människans ursprung? På den "atlantiska tiden" var "luften tjockare och vattnet tunnare". Då fanns det tydligen en annan sorts luftfarkoster att åka i. Och ännu längre tillbaka, så var människan könlös! Något som vissa drömmer om även idag. På "vissa villkor" vill säga...
Inlägg #26: Postat: 2007-10-10 14:25:00
Yngve K
Om skillnaden mellan hedendom och kristendom har skrivit i artikeln Hedendom contra kristendom. Skatteinkomsterna var väldigt viktiga. Man hade en stående armé på 128 000 man de flesta förlagda vid Rhen. De mindre skatteinkomsterna var den främsta anledningen till delningen av riket i Öst och Väst.
Inlägg #27: Postat: 2007-10-10 16:53:00
Yngve K
Diocletianus bidrog kanske till romarrikets undergång genom att han kanske bidrog till hyperinfationen 296 möjligen genom en myntförsämring. Om man tror att myntet har försämrats vill man ha bättre betalt. Han försökte att hejda prisökningen genom priskontroll i hela riket. Också en vanlig åtgärd vid inflation.
Inlägg #28: Postat: 2007-10-10 18:58:00
Janne B
26 / Vem har skrivit om ...skillnaden mellan hedendom och kristendom . Du själv eller ngn annan.?
Inlägg #29: Postat: 2007-10-10 19:01:00
Janne B
PAKISTAN handlade ett Demokratiprogram om i går. En kvinnlig journalist fick äta middag med presidentens familj. Hon gjorde utflykter in i det massiva manssamhället, där alla kvinnor var inlåsta. Ja det ordet användes. VEM HÄR såg programmet och vill byta några ord!
Inlägg #30: Postat: 2007-10-10 20:49:00
Joakim Steneberg
29 När jag ändå är på avdelningen "svåra ämnen"... Kvinnans ställning, och mannens om han har någon i allmänhet, är en knepig fråga i den muslimska världen, och mångfasetterad. Enligt en svensk kvinnlig expert om Afganistan i TV, så ansåg talibanerna att de "skyddade kvinnan". En omskrivning, kanske?
Inlägg #31: Postat: 2007-10-10 20:51:00
Joakim Steneberg
Men män, eller manliga poliser, får t.ex INTE röra kvinnor. Beträffande Pakistan så såg jag -68 hur ett fåtal kvinnor åkte ensamma i fina järnvägsvagnar. Medan vi män föstes ihop som boskap i "något mindre fina". Själv satt jag uppflugen på en bagagehylla. Jag tycker att den muslimska könssegregationen och den har blivt än värre är helt omodern. Men orsaker och förhållanden är inte riktigt så enkla som vissa vill få oss att tro.
Inlägg #32: Postat: 2007-10-10 21:00:00
Janne B
Nästan alltid när frågar muslimslka män om deras kvinnobehandling så får man svaret att de Skyddar kvinnan enligt Koranens bud. I går kväll strök man under att kvinnan hölls högre än männen. Ändå fick de inte gå ut.När den kvinnliga journalisten frågade om männen själva ville vara inlåsta, så blev de så upprörda att halva gänget gick ut.
Inlägg #33: Postat: 2007-10-10 21:02:00
Janne B
Männen sa att Koranen påbjuder att kvinnorna är täckta - men de kunde inte läsa. Journalisten sa att det står inget i Koranen om täckande klädsel, bara anständig...Då blev flera män upprörda.
Inlägg #34: Postat: 2007-10-10 21:07:00
Janne B
Det jobbigaste med Islam tycker jag är att den anses förbjuda kvinnlig sjukvård. Absolut inte av manliga läkare och kvinnliga läkare finns ej på de flesta håll...../ Pakistans president suckade och sa att landet styrdes av klaner, ej av partier ellr regering.Därför tar varje förändrng oändlig tid....
Inlägg #35: Postat: 2007-10-10 21:15:00
Elina
Afganistan har knabbt någon sjukvård för kvinnor eftersom det inte utbildas kvinnor nämnvärt och även hjälparbetare har svårt att fåvårda kvinnor medan i Saudi finns många kvinnliga läkare, inhemska eller importerade.
Inlägg #36: Postat: 2007-10-10 21:18:00
Elina
Även i Sverige kan det vara problematiskt om det inte finns kvinnliga läkare på plats. Vet en gynekolog man som undersökte en kvinna genom ett hål i en skärm och sköterskan manövrerade ultraljudsapparaten som stacks genom hålet enligt hans order. Läkaren får svar på en dataskärm. Pat. var muslim
Inlägg #37: Postat: 2007-10-10 21:36:00
Mats TCM
32 Jag umgås nästan bara med invandrare. Delvis för att jag är mycket "osvensk" som de själva säger, men också för att jag inte bryr mig ett skit om svenska seder och bruk och att uni utgör en internationell miljö. Jag har en tysk tjejkompis som bodde hos en iransk familj. Det gick inte lång tid förrän hon flyttade. Hon menar att de ville kontrollera henne hela tiden.
Inlägg #38: Postat: 2007-10-10 21:38:00
Mats TCM
Jag umgås mycket med fransyskor, tyskor, tjeckiskor och i viss mån en del asiatiskor, jag kom på mig själv att det mest är kvinnor, trots att jag inte alls är en "tjejtjusare", de säger alla ungefär så här: "Det fina med svenska killar är att ni inte kontrollerar kvinnan så mycket".
Inlägg #39: Postat: 2007-10-10 21:42:00
Mats TCM
Jag finner detta mycket intressant och nu kommer själva budskapet i kråksången: Svenska män brukar titt som tätt säga att den svenska kvinnan är kall som is, medans, invandrartjejer kan säga att svenska killar är kalla som is. Summa summarum: Svenska kvinnor skall vara tillsammans med invandrarkvinnor och svenska killar med invandrartjejer. Då blir väl allt frid och fröjd? Jag har flera gånger själv fått höra från invandrartjejer att jag är en riktigt "pangkille", högsta vinsten på lotto!
Inlägg #40: Postat: 2007-10-10 21:47:00
Joakim Steneberg
Ett oskick med könssegregering, eller diskriminering. I Sverige eller annorstädes. Själv känner jag mest till den förra. Men vad kan man lita på? Att "den vanligast dödsorsaken för unga europeiska kvinnor är genom våld för män", en lögn som spreds i media. t.o.m. i en svensk FN-annons! Halvsida i DN jag har den. med instoppat uttalande av Koffi Annan.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...