Diocletianus och hans tid

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2007-10-09 10:55:00
Janne B
Tog kristendomen helt över utan vapen för att det gamla romerska systemet bara rasade ihop? Rasade ihop på grund av inre urholkning samt anfall från goter, vandaler etc.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-09 15:17:00
Yngve K
De kristna vägrade ofta att gå in i armén och delta i administrationen och försvagade riket därigenom. Man deltog inte i de officiella helgdagsfirandet eftersom det betraktades som avgudadyrkan och de hedniska gudarna var demoner som man skulle akta sig för att dyrka.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-09 15:26:00
Yngve K
När det gäller goters och andra germaners andel i romarrikets fall har ännu inte läst det avsnittet i Gibbon. Det kan dock vara att de germanska folken anslöt sig till den arianska sekten inom kristna kyrkan som kom i motsatsställning till den katolska kyrkan. Det omkom flera kristna genom sektstrider än genom hedniska förföljelser.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-09 15:39:00
Janne B
Det tror jag på om du säger det, men det är nog lite svårbevisat. Jag menar att även färsk statistik från FK t ex kan ju ifrågasättas. / Jag var rätt duktig ett tag på Follvandringstiden. Då vågor av olika folkgrupper vällde in från öster. De nådde ända upp till östersjöns stränder. Det påstås att folk på öarna i Blekingen nog är släkt med goterna.Samt en grupp jag tappat namnet på...
Inlägg #5: Postat: 2007-10-09 15:42:00
Janne B
Kelterna var nog ett stort folkslag imitteuropa, dock utan egen stat. De har lämnat många spår efter sig i form av konstföremål mm. Men de jagades i väg till Europas yttersta västra kuster. De hamnade på öarna utanför Skottland/ Irland samt kanske i Bretagne osv. Facinerande!
Inlägg #6: Postat: 2007-10-09 18:08:00
Yngve K
Kelterna bodde omkring 500 före Kristus över stora delar av Europa. När Caesar erövrade GallienFrankrike 52 f. Kr. beboddes landet av kelter. Det keltiska språket som gallerna talade då försvann nästan helt och det blev soldatlatinet som blev franska språket. Något enstaka keltiskt ord finns nog kvar i franskan.
Inlägg #7: Postat: 2007-10-09 21:10:00
Janne B
Yngve /Säger din kunskapsbank ngt om vilka folk som fördrev kelterna från fastlandet....
Inlägg #8: Postat: 2007-10-09 21:53:00
Yngve K
Kelterna fördrevs inte från GallienFrankrike De tog till sig den högtstående romerska civilisationen. Hövdingarnas söner och döttrar skickades till Rom för uppfostran och tillbaka kom folk som kunde läsa och skriva latin.De romerska soldaterna arbetade ständigt på att bygga vägar och städer.
Inlägg #9: Postat: 2007-10-09 22:01:00
Yngve K
Städerna såg ut som det romerska härlägret. Det var 800 meter i kvadrat som mättes upp först när man slog läger.Sedan restes tälten på samma plats varje gång man slog läger. En legion omfattade 5000 man. Man hade ett fantastiskr vägnät som man troligen först på 1800-talet hade något liknande.
Inlägg #10: Postat: 2007-10-09 22:15:00
Yngve K
Vägnätet gjorde att en legion från Britannien relativt snabbt kunde förflyttad till Mindre Asien.Diocletianus kunde styra hela Romarriket från en liten stad i forna Jugoslavien.Tiberius, kejsare efter Augustus styrde Rom från Capri i tio år. Han var kejsare vid Jesu död.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-09 22:26:00
Joakim Steneberg
Du menar väl Jesu födelse om man skall vara petig.. Det var väl han som hittade på det där med skatterna lagom till Jesu födelse vilket sammanträffande! som våra svenska små kejsare har så svårt att äntligen bli av med?
Inlägg #12: Postat: 2007-10-09 22:30:00
Joakim Steneberg
"Och det hände sig vid den tiden att från Kejsar Augustus utgick ett påbud om att hela världen skulle skattskrivas." Så läste morfar, och så grät han en skvätt, av rörelse! Trodde vi. Men nu fattar jag äntligen! Skatterna!
Inlägg #13: Postat: 2007-10-09 22:44:00
Joakim Steneberg
Jaså Tiberius, det var jag som läste fel, felsökaren. Ursäkta!
Inlägg #14: Postat: 2007-10-09 23:15:00
Yngve K
Vi har inte förstått hur högt utvecklade antikens människor var men det var slavarna och soldaterna som kroppsarbetade.Om kroppsarbetet hade varit högre värderat hade kanske romarna åstadkommit en industriell revolution redan för 2000 år sedan.Caesars ingenjörssoldater byggde en bro över Rhen år 55 f.Kr.
Inlägg #15: Postat: 2007-10-09 23:19:00
Janne B
Kul att du håller dig vaken Yngve. Jag har nu sett i SVT ett jättegivande program om demokrati i Pakistan. Om det skulle jag kunna skriva sidor känner jag....// ÅR 55 det var tidigt och det visste jag inte. Men jag har ju hört talas om oerhört gamla broar i Jugoslavien - jag grät när en av dem bombades för ca 10 år sedan. Mostar???
Inlägg #16: Postat: 2007-10-09 23:23:00
Janne B
Nog har man också hittat urgamla soldatvägar i Britannia och även små enkla broar. Över smärre vattendrag // Romarna föraktade kroppsarbete medan de kristna satte det högt i ära. Detta har haft stor betydelse vid missionsarbete i Kongo och på andra håll. Jag minns hur Sven Jerring flög över Kongo 1961 och han kunde på en km höjd se vilka byar som var kristna. För där arbetades det....
Inlägg #17: Postat: 2007-10-09 23:26:00
Janne B
Det känns svårt att skriva ut det så här. Men missionen satte ibland upp mönsterjordbruk, visade hur man ordnade saniteten osv.Jag har haft släktingar i Kongo på 1970-80 talet som lärt ut snickeri och husbyggnad. Sådana saker såg alltså "farbror Sven" under kongokrisen...då vi sände ner jaktplan mm.
Inlägg #18: Postat: 2007-10-09 23:30:00
Joakim Steneberg
Men Janne det jag tog upp här ovan 12: Att hela världen skulle skattskrivas första gången i historien? samtidigt som Jesu födelse. Är inte det ett märkligt sammanträffande? Har du tänkt på det någon gång, en kommentar?
Inlägg #19: Postat: 2007-10-09 23:34:00
Joakim Steneberg
Om jag var en kristen tänkare, så skulle jag nog utveckla detta en del. Vad jag läst, så ansåg Rudolf Steiner antroposofi och Waldorf som du vet, att radioaktivitet uppstod genom Jesus födelse eller något ditåt.....
Inlägg #20: Postat: 2007-10-09 23:40:00
Janne B
18 Joakim/ MJA det har ju ingen teologisk betydelse men visst är det ett kul sammanträffande. Men jag vet att jag satt och diskutera med folk då jag var i 20 års åldern, som menade att detta med skattsrivning var lögn o förbannad dikt.. Som allt annat i Bibeln./ Men nog undrar jag om man inte tog upp skatter efter ngn metod i Kina ännu tidigare./ I Babel fick folk betala med säd till Kejsaren/ Josef som växte upp vid Egyptiska hovet - vad pyssla han med. Lade upp förråd för dåliga år...
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...