|
Inlägg #1: Postat: 2007-10-08 17:51:00
|
|
Janne B |
Media antyder att flera tonåringar det senaste dygnet sänts i våg ut frän samhället - till släkt??? Några är ju häktade...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-10-08 17:54:00
|
|
Janne B |
Sociala vet sällan mer än vad som inkommit via ANMÄLNINGAR. Polisen har inte sänt vidare anmälningar för att sonen fyllt 18 år, inte var ett barn längre. Men MÅNGA i samhället borde ha uppvaktat SOCIALA och krävt åtgärder....
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-10-08 18:07:00
|
|
Elina |
De som ofredade var ju barn, alltså skäl att anmäla! Men svårt att veta vad, när, hur alla har agerat/ låtit bli att agera. Vi var inte där. Just nu sa de i nyheter att gänget har härskat i samhället på nätterna och en var under skyddstillsyn. Så kända var de.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-10-08 20:25:00
|
|
Janne B |
Jag testade mitt civilcurage i dag genom att stoppa en moped som lär förskräckligt, samt körde på en trottoar.Mopeden hade Nummerplåtar så jag sa att då är den väl reg som motorcykel och då ska vara 16 år och ha körkort. Yngligen sa att han skulle laga ljuddämparen som lät så hemskt. Men han förnekade att det var en motorcykel trots plåtarna.Han sa att han fyllt 15./ Jag tror dig sa jag. Jag uppträdde dämpat och han också. Inget om "gubbjävel" osv.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-08 20:30:00
|
|
peter_ |
Det var kanske en EU-moppe. Den får köras från 15 om man skaffar förarbevis. Den har nummerplåtar men inget kontrollmärke.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-10-08 20:32:00
|
|
peter_ |
Jag köpte själv en EU-moppe till landet i somras. De får köras i 45, men moppen gick 60 vid leverans.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-10-08 20:37:00
|
|
Janne B |
Tack för denna info Peter. Eftersom jag var lite osäker på regeln så uppträdde jag behärskat trots oväsendet o lite trottoarkörning.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-10-08 20:41:00
|
|
Janne B |
Peter 6/ Jag blev 15 år 1955 då nya regler om moped hade införts.Förut hade man kunnat köpa lösa Hjälpmotorer och montera själv. Nu plötsligt fanns det körklara mopeder från Huskvarna och Tyskland/Österirke. Med den lilla skillnaden att de utländska gick dubbelt så fort som min Kvarna Novolette. Ja det var inte lätt att vara ung då heller...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-10-08 20:53:00
|
|
peter_ |
Jag körde tidigt min morfars gamla moped. Den gick inte fort, men kunde cyklas för att hjälpa motorn om det blev för tungt. Till min harm fick jag ingen moped men köpte mig själv en lättviktare då jag fyllt 16 1976 och jobbat hela sommaren. En honda med 4-taktsmotor. Den toppade väl 120 och var mycket behaglig att köra på landsväg.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-10-08 21:32:00
|
|
Leif-Arne |
Jag hade egentligen ingen moppe, jag valde att lägga mina surt förvärvade pengar på en vkv 100, lite hjälp fick jag av mina föräldrar samt det jag fick vid min konfirmation. Däremot fanns det en gammal Monarped spindelmoppe hemma som understundom startade.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-10-08 21:36:00
|
|
Leif-Arne |
Den mopeden försökte jag trimma i slöjden med påföljd att den inte gick alls mera. Min lillebror köpte en 125:a, tror tom det vart en --76 Honda det åxå. Jag lånade den eftersom han inte hade något körkort inledningsvis. Men jag upplevde den som rätt trött, om än komfortabel med elstart och allt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-10-08 21:37:00
|
|
Ramona Fransson |
Mormor tyckte att hennes sonson var en ängel, enligt media. Ja, han kanske var det i hennes sällskap men uppenbarligen inte i andras sällskap. Vad säger det om sonsonsens personlighetstyp? Schizofren? Nej, men han kanske har lärt sig hur man gör för att manipulera sin omgivning.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-10-08 22:02:00
|
|
Elina |
12/ Jag tror att det uttalandet säger en del om den familjen och varför allt har urartat.
Tack förresten att du tog så snabbt upp ämnet.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-10-08 22:27:00
|
|
peter_ |
Ja, vi kanske pladdrar lite utanför ämnet för Elinas tråd, men jag kan inte avhålla mig en kommentar till: jodå, Hondan var rätt trött. jag gjorde ett fåfängt förök att få ut någon km till genom att dreva om den 1 kugge, men det fungerade inte. Den var snarast för landsvägskörning och provocerade inte på samma sätt fram vildkörning som exvis Kawasakis crossmodell ell Yamahas symaskiner som gick uppmot 145 km/timme.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-10-08 22:31:00
|
|
Leif-Arne |
14 En kompis till mig fick tag i en Kawasaki 90 cc, den såg väl så beskedlig ut, han körde den oreggad för alla trodde det var en moped. Utom då han körde ifrån nästan alla 125.or Det förutsatte nog att föraren inte vägde för mycket.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-10-08 22:33:00
|
|
Leif-Arne |
Sålunda fick jag tillbringa min ungdom utan 2 hjuling, något som jag kompenserade mig själv för vid senare tillfälle.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-10-08 22:46:00
|
|
Janne B |
Det kommer en period nu då mormödrar och advokater kommer att prata mycket om sina änglar. Men alla vet ju egentligen att i fel sällskap och under fel förhållanden plus lite alkohol ...då kan andra sidor komma fram.Gamla oförrätter tänder mord i sinnet. Hackkycklingen omges plötsligt av ett galet hatiskt gäng. I en miljö där det saknad kloka vuxna.
|
| |