Oron för framtiden

Inlägg #1: Postat: 2007-10-08 13:53:00
Elina
Angus! Förvaring? Ska de inte längre lära sig något? En grund att läsa vidare? En grund att lära sig ett jobb?
Inlägg #2: Postat: 2007-10-08 15:29:00
Leif-Arne
En viktig del i högskolornas/Unis utvärdering är att i enlighet med ett förslag utvärdera i vilken utsträckning de som fullgjort en utbildning har erhålligt arbete. Jag menar detta vore till stor hjälp för de vilka skall välja mellan olika utbildningar. I stället för att bli en av alla arbetslösa humanister eller ekonomer söka en utbildning där studenterna får arbete.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-08 15:49:00
Elina
Det kan vara missvisande. När jag blev färdig socionom hade vinden vänt från stor efterfrågan till 60 sökande till varje tremånaders vikariat. Likaså i många längre utbildningar. Man måste nog välja något man brinner för - eller i alla fall passar till. Sen får man vara flexibel.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-08 15:50:00
Elina
Läkarbristen är ett av felbedömningarna.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-08 15:55:00
Leif-Arne
Jo det är sant, helt hår det inte förutse hur efterfrågan kommer att vara. Rent generellt så tror jag att det kan vara klokt att välja en dyr utbildning För utbildningsanordnaren därför då är risken mindre att där kommer att utbildas en masse i just den proffesionen. Som tex läkare. Utbildningar där det går att trycka in 100 studenter i en sal och ge 8 tim i veckan föreläsning borde det vara dödskallestämpel på.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-08 17:13:00
Elina
Hålle helt med. Även i gymnasiet borde realismen finnas. Hur många mediautbildade finns i Stockholm? Arbetslösa hela bunten, utom vissa som känner vissa ...
Laddar...