Inget våld i ett helnyktert Sverige

Inlägg #1: Postat: 2007-10-08 11:12:00
Joakim Steneberg
Det är ju oerhört lätt att framställa just alkohol, några maskrosor räcker och mariujana för den delen, de två vanligaste drogerna. Det går inte att förbjuda dem, för detta krävs nog en diktatur med total kontroll. som skulle få Nordkorea och Burma att likna söndagsskolor...Och Jesus tog ju sig ett glas. Och jämförde det med sitt eget livets blod, eller hur?
Inlägg #2: Postat: 2007-10-08 11:24:00
angus
Det är inte frågan om att förbjuda, kan vi inte alla vara överens om att ´vi borde som vuxna föregå med ett gott exempel och visa för våra ungdomar och barn att nu skiter vi i att berusa oss, det kostar för mycket.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-08 11:30:00
peter_
Du kanske har rätt. Jag minns mig ha läst att väldigt mycket av våldet, i hemmet och på gatan, sker under alkoholrus.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-08 11:31:00
Joakim Steneberg
Ja det är ju definitvt onödigt att bli berusad inför t.ex sina halvvuxna barn. Men de som missbrukar alkohol brys sig nu inte om detta. Det är som med alla andra samhällsproblem. Det gäller att stämma i bäcken, i tid. Och att hitta metoder för detta, och vilka som är i riskgruppen. Inte lätt när en massa andra problem pockar på uppmärksamheten.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-08 11:40:00
Joakim Steneberg
Du har ju skrivit ett "helnyktert Sverige". Skall man få ta sig ett glas eller inte? Eller lämnar du frågan öppen ändå? Eller vad?
Inlägg #6: Postat: 2007-10-08 12:14:00
Joakim Steneberg
Alkoholproblem och narkotika är förstås en allvarlig sak för de som drabbas av dem. Men jag kan inte se att själva alkoholen är ett av grundproblemen hos mänskligheten. Det är kanske däremot behovet av berusning. Och den värsta av dessa kan nog vara girigheten, tror jag. Men den berusar vi oss själva och lockar varandra, och den är dessutom tämligen legitim. Makten är bara dess redskap.
Inlägg #7: Postat: 2007-10-08 12:14:00
Joakim Steneberg
Men se vad den ställt till med! Sociala klyftor, krig, miljöförstörelse, kriminalitet. Om grundorsaken till dessa ödesdigra världsproblem är alkolholen, förbjud den! Men så är det alltså knappast, vad jag kan förstå.
Inlägg #8: Postat: 2007-10-08 12:23:00
angus
Jag menar inte så mycket att kunna få eller inte få, vi lär våra barn att det krävs prestationer för att nå någonstans, har ni någon aning vad detta skulle innebära rent samhällsekonomiskt ? Ska vi då inte se det som en prestation för en bättre tillvaro, mycket mindre våld, absolut större frigjorda resurser inom vården, polisen hinner plötsligt med, kvalitetstid istället för bakfylledagar.
Inlägg #9: Postat: 2007-10-08 12:55:00
Joakim Steneberg
Det skulle förstås innebära en hel del. Liksom att alla andra problem kostar, och som alla mer eller mindre onödiga nöjen. Jag har slutat röka sedan länge. Jag äter numera bara klimatvänligt kött, 2 ggr i veckan bara. Och har börjat hålla mig till europeiska viner.
Inlägg #10: Postat: 2007-10-08 12:57:00
Joakim Steneberg
Utan att raljera med din goda tanke: Hitler var ett "föredöme" på dessa områden. I stället berusade han sig mycket mer med annat.
En nöjdare människa i en harmonisk miljö berusar sig kanske mer lagom? Det är själva behovet att berusa sig som är problemet menar jag. Ta bort alkoholen är f.n. orealistiskt. Det KAN dessutom bli andra problem i stället. Men tanken är god och inte ny som sagt.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-08 13:09:00
Janne B
I vilka miljöer är man bäst på att begränsa bruket till det klassiska "ETT GLAS". Detta uttryck användes ofta helt fel .det blir ytterst sällan ett glas. Det blir första glaset.
Inlägg #12: Postat: 2007-10-08 13:13:00
Janne B
Redan för 40 år sedan hörde jag talas att i judiska miljöer har vin alltid varit naturligt till maten och även mellan måltider. För i deras ursprungliga miljö fanns inget rent vatten och vätska måste man ha. Det var väl den situationen Jesus levde i också. MEN judarnas sociala kontroll, familjeband gjorde att alkoholberoende inte uppstod, sa man. Släkten drog i bromsarna i god tid. Men jag vet inte om detta alls är sant, kanske bara en av många skrönor.
Inlägg #13: Postat: 2007-10-08 13:20:00
Leif-Arne
Jag passar på att fråga Janne om Noa, stämmer det att det anges i Bibeln att han inte bara är den som börjar med vinframställning utan även får vissa problem med tiden?
Inlägg #14: Postat: 2007-10-08 14:05:00
Janne B
Jag kollar inte nu men lite senare. Bellman skrev några visor om Noa som berättar mkt mer än det lilla som står i Bibeln. Som barn sjöng jag "när han gick ur Arken planterade han på marken"./ Berättelser av denna typ finns i många gamla skrifter. Säkert har de en viss bakgrun. Översvämningar är ju inte ovanliga nu heller och kloka gubbar o gummor har allti funnits. Den bäste vädermannen o planeraren överlevde...
Inlägg #15: Postat: 2007-10-08 14:27:00
Joakim Steneberg
Nu måste jag dessvärre in och peta lite i broder Jannes insikter och åsikter. De flesta som dricker är måttlighetsförbrukare. Undantag är festande ungdomar och alkoholister. Och klart att många av oss vid festliga tillfällern tar mer än ett glas. Men det är mycket svårare att var en måttlighetsrökare än dito drinkare. Teorin med att "vinet renat vattnet" typ är ju en intressant historia, fast säkerligen en sanning med en hel del modifikation.
Inlägg #16: Postat: 2007-10-08 14:56:00
Joakim Steneberg
Jag ser att jag själv kanske förenklat. Partnervåld, gatumisshandel, alla som kör berusade. Detta är ju en realitet. Enligt radion är dock de som kör påverkade av narkotika mindre angelägna att ändra sig, än rattfyllerister. Alkolås för dömda och i offentlig tjänst är snart en allmän realitet. Män, eller kvinnor, som slåss med partnern behöver behandling och inte Roks delvis tokiga "Könskriget" åsikter och åtgärder. Och kroglivet i Sverige behöver nog saneras på sina håll...
Inlägg #17: Postat: 2007-10-08 15:27:00
Janne B
Var så god o peta. Jag har knappast någon invändning mot 15-16./ Men när jag var ute i arbetslivet uppkom ju ofta frågan, vad göra om en kamrat börjar dricka mer än vad han tål? Samma fråga inom familjerna.Trots att vi som folk har tusenåriga erfarenheter av alkohol så tycks det inte finnas ett bra svar på detta! Däremot är det en evig sanning att ju senare en ungdom gör debut ju mindre risk på sikt.
Inlägg #18: Postat: 2007-10-08 15:29:00
Janne B
IOGT har inte omvänt många alkoholister. Men under sin storhetstid höll de ungdomarna sysselsatta med annat än alkohol under helgerna...det hade stor betydelse i flera generationer. / Räddar datorn ungt folk nu?
Inlägg #19: Postat: 2007-10-08 15:40:00
Joakim Steneberg
"Räddar datorn dom..." Vi hade just en diskussion om detta, på min dottersons 1-årskalas igår. Barnbarnets mormor, min f.d., berättade från Norrland vad jag själv också sett. Hur ungdomar samlas i datorsalar i Folkets hus osv. Och sitter där, mest killar hela helgerna framför ett antal skärmar och spelar!
Nej ut i skogskojorna med dom, och "en liten brännvin" till tröst kan väl inte skada. Idag har jag suttit här för mycket. Ut!
Laddar...