Inlägg #1: Postat: 2007-10-08 10:05:00
|
Janne B |
Hade familjen ringt på hjälp en timme innan eller en månad innan? Har det ngn betydelse? / Precis som i Vetlandafallet måste det klargöras om och hyr de olika myndigheterna fungerat! Har SOC brytt sig om papperen de fått av Polisen. JAG fick massor av kopior på anmälningar från Polisen då jag var socialarbetare, på oilika nivåer!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-10-08 10:08:00
|
peter_ |
Jag tycker att han har rätt att försvara sig, oavsett vad lagen säger. Om samhället inte ger den hjälp man behöver måste man försvara sig själv. Om det var det han gjorde, handlade i rent nödvärn, så är skadan för honom själv mindre.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-10-08 10:08:00
|
peter_ |
Om han gav efter för en hämndimpuls i en situation som inte var akut, så kommer han nog få svårarae att hantera det han gjort. Jag skulle inte tveka att göra det jag måste göra för att försvara mina barn från allvarlig skada, oavsett om jag får sitta resten av livet i fängelse. Det är väl elementärt,, men lätt att bortse ifrån, att min moral och det lagen föreskriver och praktiserar är skilda saker. Förhoppningsvis samstämmiga.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-10-08 10:29:00
|
Janne B |
Jag har det senaste dygnet försökt sätta mig in i Faderns situation.Om jag hade haft ett gevär i skåpet så hade jag känt mig lite trygg - men utan helt förtvivlad! Jag vet att jag skulle ha kunnat skjuta om jag var helt uttröttad av mopedoväsendet. Som förekommit gång på gång under lång tid PLUS trakasserier mot pojken på skolan. Visst skulle jag ha skjutit i höstmörkret.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-08 10:32:00
|
Janne B |
Men jag skulle ha siktat noga och på nära håll mot en hand eller fot. Inte blåst hundra hagel genom en buske etc. Eller skulle jag verkligen ha varit så behärskad?? Mina känslor vinglar hit o dit nu. /Pojken behöver sin pappa mer än någonsin skulle jag tro. Ska han då sitta i fängelse?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-10-08 10:36:00
|
peter_ |
Inte att förglömma vilka allvarliga kränkningar han och hans familj varit utsatta för. Han har rimligen varit uppfylld av oerhört svåra och svärkontrollerade affekter i situationen. Det verkar ha varit en mardrömssituation för familjen. Ingen kan nog svära sig fri från att göra fel i ett sådant läge.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-10-08 10:38:00
|
peter_ |
Om han handlade i akut nödvärn och kanske under något tumult så kan han ha gjort rätt, enligt min mening. Mer troligt är dock att han använt mer våld än nöden kräver. Omständigheterna är dock oerhört förmildrande. Såvitt jag vet.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-10-08 10:41:00
|
Leif-Arne |
5 Egentligen samma fråga som med Hiroshima och Nagasaki, det första skottet/ bomben kan förklaras rationellt, men det andra? En hagebössa på nära håll ger i allmänhet sådana effekter att man knappast kan kalkylera med att bara "vingklippa någon" . Ett varnigsskott i luften borde ha haft avsevärd avskräckning på del allra flesta, men vi vet inte om ett sådan avlossats.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-10-08 10:59:00
|
Leif-Arne |
Eventuellt så slutar inte trakasserierna här, följande är skrivet på Lunarstorm, i affekt sannolikt men ändå: "-Du sa att vi skulle ställa upp för varandra till 100 procent, ska göra det jag lovar, även om det är försent. Jag ska hedra och ställa upp för dej med hela min makt, detta ska bli djurisk slakt, Ska trakkasera dom tills dom inte vill leva mera, ska stycka deras mamma i samma veva. Ni har startat ett krig ni inte kan vinna, hela ert släktträd ska falla och brinna, "
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-10-08 11:00:00
|
Leif-Arne |
Verkar vara sympatiskt ställe detta Rödeby.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-10-08 11:01:00
|
peter_ |
Ja, nu är det dags att lyfta fram förövarna och deras vårdnadshavare i rampljuset. Det skulle tvinga dem att fokusera på sitt eget beteende och hindra dem från att hämnas.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-10-08 11:13:00
|
Leif-Arne |
Den skadade 16 åringen som enligt media varit en slags ledargestalt, har redan en del kontakter med rättsvårdande myndigheter. Märkligt av föräldrarna låta honom behålla sin moped t.ex.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-10-08 16:01:00
|
Ramona Fransson |
Jag skulle tro att detta med att ringa polisen i Rödeby klockan halv två på natten och be om hjälp för att gapiga ungdomar står utanför dörren är lika med nada! Det kallas prioritering i politiker mun. Min önskning av allt detta är att varje by i Sverige ska ha en polisstation bemannad dygnet runt året om. Hur många poliser spelar ingen roll bara de är tillräckligt många för att kunna visa sig på stan när kollegerna skriver rapport.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-10-08 16:07:00
|
Leif-Arne |
13 Som i DDR då, nej även med fler poliser kan sådana här situationer uppstå.Jag tror mera på en utvidgad nödvärnsrätt. Att man i vissa extremt utsatta situationer kan ha rätt bruka vapenmakt.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-10-08 17:06:00
|
Joakim Steneberg |
13 Knappast troligt, hur många då?
14 Nej tack, det är ju vad som hänt, räcker inte det!?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-10-08 17:12:00
|
Joakim Steneberg |
Mobbing är det i mest populära TV-programmet. "Idol". Mot de "som inte håller måttet" enligt denna pöbeljury. Detta togs upp som ett allvarligt problem på bokmässan.
Tendenserna finns överallt. Men just en sådan här händelse är väl ändå isolerad? Den på Kungsholmen är däremot inte alls ovanlig.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-10-08 17:29:00
|
Joakim Steneberg |
Tillägg 13-15. Viss nödvärnsrätt finns väl, men den är väl rätt begränsad i Sverige? Men i detta fall, det måste ju domstol avgöra.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-10-08 19:42:00
|
Mine |
Svar 0: enligt mångas förmenande ,i krig och kärlek är ju allt tillåtet
|
|