Bibeln är inte EN bok

Inlägg #1: Postat: 2007-10-08 09:54:00
peter_
Dock, så verkar det finnas många troende som odlar valda delar av exvis bibeln, låter sig uppfyllas av exempelvis Jesus kärleksbudskap. Det är delvis en annan femma. Jag skulle tro att exvis du gör en tolkning fri från prästerskapliga påbud och med medvetenhet om att den vilar på osäkra grunder på samma sätt som alla våra uppfattningar.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-08 09:54:00
peter_
För att igen använda begreppet "psykologiskt rum" igen, du och många av din trosfränder har nog inte sökt er tillflykt till ett "slutet psykologiskt rum" utan valt ett "rum" som lyfter fram kärleken som vägledning och prioriterad känsla.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-08 09:55:00
peter_
Har jag uppfattat dig i någon mån rätt?
Inlägg #4: Postat: 2007-10-08 10:01:00
peter_
På tal om slutna psykologiska rum, de är en styggelse. Islamister och radikalfeminister är ett par exempel. De erbjuder en förenklad värld i svart och vitt, där en annan grupp är syndabock och där allsköns hämndimpulser och primitiva hatreaktioner är sanktionerade och uppmuntrade av ledare som vill få makt genom att hesta fram en polariserad värld.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-08 10:11:00
Janne B
MITT RUM har nog sedan tonåren beståt av både vetenskap och teologi. Med teologi menar jag kunskap om hur folk genom tiderna handskats med gudsbegreppet. Vad har de varit beredda att göra för sin tro? Vilka arkeologiska lämningar finns det av den tro folk hade för 4000 år sedan. Teologin kan dock aldrig handla om GUDS EXISTENS är sann eller inte. Bara om hur folk uppfattat saken. Det är ju spännande.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-08 10:17:00
Janne B
Jag har aldrig trott på en konkret fysisk Himmel på viss adress. Den ingår inte i min världsbild.Jesus talade mycket om ett Himmelrike "invärtes i Eder" eller dito Gudsrike.Ett Rike som dock skulle förverkligas genom goda gärningar på jorden. Pontius Pilatus dömde Jesus till döden för att han befrämjade detta nya Rike. Förräderi alltså.
Inlägg #7: Postat: 2007-10-08 10:22:00
Janne B
De civitate Dei /Gudsstaten var något som kyrkofadern Augustinus talade mycket om. Den helt rättfärdiga staten. "Rena himmelriket". Många kristna ledare har hakat på detta under århundrandena, men ofta med katastrofala resultat. EU:s fäder talade tidgt på samma sätt om att bygga det goda samhället , men utan vapen----
Inlägg #8: Postat: 2007-10-08 23:22:00
Uno Hansson
peter/... huruvida de berättar en sann saga om himmel och helvete, evigt liv, Gud, Jesus osv... Det finns ingenting som tyder på det... När det gäller Jesu egna ord så tycker jag att en hel del tyder på att det som han påstår kan vara konkreta sanningar. Ett exempel: "...om ni har tro så stor som ett senapskorn kan ni säga till det här berget: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig...
Inlägg #9: Postat: 2007-10-08 23:34:00
Uno Hansson
Men en liten del av detta påstående har ju faktiskt omsider bekräftats av Einstein & Co E M x C2; dvs att senapskornets massa omvandlat till energi, mycket väl kan flytta ett berg! Och att bekräfta resten av påståendet tar kanske ytterligare 2000 år eller kanske tom 2 miljoner år; vem vet...
Inlägg #10: Postat: 2007-10-08 23:44:00
Joakim Steneberg
Ja, då är det väl bara att bekräfta att detta tycks ha hänt i verkligheten, om man skall tro forskning redovisad genom artikel i Illustrerad Vetenskap.
Länk: illvet.se
Inlägg #11: Postat: 2007-10-09 00:12:00
Uno Hansson
10/ Hahahaha... men i det fall som du Joakim hänvisar till, så verkar de ju inte vara något senapskorn inblandat, och det verkar inte behövas någon "trosomvandling" av massa till energi för att utföra proceduren.
Inlägg #12: Postat: 2007-10-09 07:46:00
Joakim Steneberg
Inget senapskorn behövdes, men den ene geologen är israelisk, och den andre amerikansk.... I alla fall behövs det tydligen någon slags förklaring i detta fall. Med ett berg som "inte ligger på rätt ställe".
Inlägg #13: Postat: 2007-10-09 08:57:00
peter_
8-9. Ja, man kan hitta alla möjliga analogier och paralleller. Det har tom skrivits en bok, Fysikens Tao, som tar upp likheter mellan metaforer i Buddism, Hinduism, Taoism etc. Det är ju stundtals förbluffande påpekanden om jag minns rätt. Men minns även von Däniken och hans omsorgsfulla argument som övertygade många. Jag tror att han sålde stora upplagor.
Inlägg #14: Postat: 2007-10-09 08:57:00
peter_
forts.Jag vet inte om du uppmärksammade det då, men jag har tidigare nämnt att jag är Fysiker och dagligen arbetar med saker som kanske folk betraktar som science fiction just nu, 1 m ifrån mig har jag exvis en antimateria-generator. Jag tänker inte redogöra igen för min syn på vetenskap. Jag orkar inte just nu, har inte tid och det tar för mycket plats. Jag uppskattar ditt kreativa argument dock.
Inlägg #15: Postat: 2007-10-09 09:43:00
Janne B
Fint att Ni fortsätter samtalet. von Däniken gick nog i i jätteupplagor, jag har sett dessa böcker i många bokhyllor. Fick fick att fundera mkt över människors vilja och förmåga att tro....DE som redan hade en fast tro skrattade åt Däniken. Men de som nästan inte hade ngn förankring alls i kristen kultur slogs med häpnad inför Dänikens utsagor.
Laddar...