Sköt han sin sons mobbare?

Inlägg #1: Postat: 2007-10-08 07:43:00
peter_
Min sympati ligger hos den drabbade familjen. De mobbande pojkarna är ett exempel på hur sadistisk grymhet förekommer mitt i den svenska idyllen, kanske i detta fall pga av olämpliga föräldrar som inte tagit tillräckligt ansvar för sina barn och deras uppfostran.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-08 07:44:00
peter_
Finns det något sätt att nå familjen med en sympatiyttring?
Inlägg #3: Postat: 2007-10-08 07:52:00
peter_
Det finns en artikel i Bleking Läns tidning som man kan kommentera:
Länk: blt.se
Inlägg #4: Postat: 2007-10-08 09:28:00
peter_
Var det hämndimpulser som fick pappan att skjuta? Är det rätt att hämnas? Från och till har jag tyckt det, i synnerhet när oskyldiga utsätts för råa övergrepp. Dock har jag börjat tvivla. Jag läser just nu boken "Hämnd" av psykoanalytikerna Suzanne Kaplan och Thomas Böhm.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-08 09:28:00
peter_
De beskriver "hämndspriralen" där offer blir förövare som blir offer som blir..osv. En händelseutveckling som gör alla till förlorare. Jag kan ha svårt att skilja mellan att försvara mi integritet och att hämnas. Exvis min kommentar 0 ovan kanske styrdes av hämndimpulser även om jag inte menade att man skylle lyncha någon. Dock ett emotionellt laddat uttryck för vad jag kände efter att ha läst Ramonas artikel.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-08 09:28:00
peter_
Författarna argumenterar för ett alternativt sätt att reagera på kränkningar, förödmjukelser osv. De menar att man kan skapa ett "psykologiskt rum" där man kan hantera känslorna på ett konstruktivt sätt. Med detta fall i åtanke så känner jag mig ganska övertygad om att de har rätt. Ett citat som finns i boken: "Att hämnas är som att riva sitt eget hus."
Inlägg #7: Postat: 2007-10-08 09:28:00
peter_
Med anledning av en annan debatt jag nyligen deltagit i så är det väl en insikt som funnits hos många länge och finns uttryckt i exvis Nya Testamentet och är ett exempel på den djupa visdom som bibeln har förmedlat till människor under årens lopp.
Inlägg #8: Postat: 2007-10-08 09:32:00
peter_
En viktig lärdom som S Kaplan och T Böhm förmedlar är att exvis hämndimpulser och andra destruktiva impulser är anpassningar under 10000 generationer där vi till 99 levt som jägare och nomader och vilka styr vårt beteende idag, om vi tillåter det.
Inlägg #9: Postat: 2007-10-08 09:32:00
peter_
I det moderna samhället fungerar det inte att reagera så primitivt varje gång man känner sig kränkt, dock anpassar sig människan långsamt och det vi kan göra är just att utveckla våra insikter om oss själva, samhället och studera moraliska frågor på djupet.
Inlägg #10: Postat: 2007-10-08 09:34:00
peter_
Dvs skapa ett "psykologiskt rum" där vi kan reflektera över våra känslor och situation och få en möjlighet att avstå från att hämnas.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-08 09:39:00
peter_
Beställ boken: Länk: bokus.com
Det är en fråga vi får anledning att ställa oss nästan dagligen. Många, däribalnd jag, reagerar nog omedvetet på ett destruktivt sätt många ggr. Viktig husbehovspsykologi!
Inlägg #12: Postat: 2007-10-08 10:47:00
Joakim Steneberg
Jag blev lite överraskad här peter...B. Russel och allting...Men jag reagerade själv likadant, känslomässigt: Jävla typer! Sedan ser jag nr 4, och instämmer förstås.
Vi reagerar känslomässigt, och det var förstås så pappan gjorde. Det är väl graden av hot just den kvällen som är avgörande? Varför sköt han inte upp i luften? Var han psykiskt utmattad efter allt tidigare?
Är vissa terorrister det också, de som förlorat anhöriga? Ja det vet vi ju att så kan vara fallet.
Inlägg #13: Postat: 2007-10-08 10:56:00
peter_
12. Joakim, ja "hämndspiralen" är väldigt tydlig i tex Palestinakonflikten. Det är svårt att svara på hur man bör hantera situationer som denna. Man blandar nog lätt ihop försvar av sin integritet med ren hämnd. Försvara våra gränser måste vi göra, hämnd gör oss till förövare.
Inlägg #14: Postat: 2007-10-08 16:07:00
Ramona Fransson
Hur många TV-program, oavsett kanal, visar program om kärlek? Jag menar nu inte TV1000 och porrkanalerna! Vad visas i TV? Konkurrans, tuffhet, plastbröst,utröstning,fula ord, nedsättande så kallad humor osv... Detta matas dagens barn med och då vet jag inte hur många dataspel som finns med våld kontra vänlighet och omtanke om din nästa.
Inlägg #15: Postat: 2007-10-08 16:09:00
Ramona Fransson
Jag tror aldrig att jag någonsin under min livstid sett så mycket elände på TV under bara några få timmar, varje dag! Inga underhållningsprogram som visar enkel glädje! Nej, idag är det iskallt och totalt befriat från allt som visar glädje över livet, kärlek och omtanke!
Laddar...