Inget våld i ett helnyktert Sverige

Den här tråden diskuterar artikeln Inget våld i ett helnyktert Sverige.
Inlägg #1: Postat: 2007-10-08 10:14:00
Inger-Sofia
Det var skönt att läsa, och att du vågar sticka upp och ta upp,detta känsliga med alkohol.Var med i hem och skola.Efter ett tag insåg jag.Att de flesta vuxna försvara sin egen rätt,att dricka."Varför skall jag" klingade ut från mångas läppar.Men hur skall vi då annars få till förändringar???om inte jag/vi gör något.Om alla gör lite,så blir ju den samanlagda potten stor.Tack.k.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-08 10:21:00
angus
Tack Inger-Sofia, det är precis som du säger att folk förvarar sin rättighet att dricka, det är inte fråga om ett förbud, det är frågan om vad vi är beredda att offra och förändra för att slippa så mycket tragik
Inlägg #3: Postat: 2007-10-08 10:25:00
Joakim Steneberg
NEJ VET DU VAD... skojade bara, om detta allvarliga ämne. Man kan gott skriva om det, aboslut. Men du vet ju att det har provats, med negativt resultat! USA I Mellanöstern finns lite alkohol men mycket våld, fast det är kanske andra orsaker. Men våldsam blir man även utan alkohol.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-08 10:49:00
Janne B
I UPPLYSNINGENS TIDEVARV så trodde jag att allt fler skulle ta avstånd från alla slags droger inklusive alkohol. Jag såg framför mig den FRIA människan, inte hon som var beroende av gifter varenda helg.Vi skulle bygga så bra arbetsplatser och bra samhällen att sociala bedövningsmedel skulle bli onödiga./ Men förutom dessa droger så käkar vi legala bedövningspiller i allt mer ökat antal också. HUR vänder man på denna skuta???
Inlägg #5: Postat: 2007-10-08 16:57:00
Daniel Wijk
Om målet är att bli berusad för att glömma vardagen så bör man nog inte dricka. Att avstå från alkohol skulle jag inte vilja. Att avstå från att bli hejdlöst berusad är dock inget problem för mig.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-08 18:21:00
Mats TCM
Alkohol är den absolut farligaste och människoförödande drog vi har! Alkoholen är mycket farligare än andra typer av droger. Ändå sätter man aldrig alkoholen tillräckligt mycket under lupp i dag. Ständigt ältas t.ex denna cannabis som är totalt ofarligt och som inte alls är en inkörsport till tyngre droger. Jag har aldrig varit full i hela mitt liv! Slå det om ni kan!
Inlägg #7: Postat: 2007-10-08 18:24:00
Mats TCM
Fördelen med att aldrig vara full är att man har någon sorts kontroll på vad man säger och gör i svåra situationer. Detta medför en långsiktighet som man drar fördel av på längre sikt alltså. Tänk så många som under redlöst tillstånd sagt & gjort absurda saker som de sedan fått äta upp en pentiljon gånger senare i livet. Skönt att slippa sådana fadäser!
Inlägg #8: Postat: 2007-10-08 18:53:00
Mats TCM
Jag kallar detta märkliga fenomen för "Nils Bejerot syndromet". Med det menar jag att man silar mygg och sväljer kameler. Alltså att t.ex cannabis ses som en större fara än alkohol. Det är alltså delvis genom denne man vi kan "tacka" för att vårat samhälle ser ut som det gör. Att alkoholen flödar ohämmat och t.o.m dödar barn, men att det helt ofarliga cannabis är totalt tabu!
Inlägg #9: Postat: 2007-10-10 10:06:00
mintcar
Jag tänkte ursprungligen poängtera hur fullständigt fruktlöst och förödande det skulle vara att förbjuda alkohol, men när jag läste kommentarerna förstod jag att det inte var poängen. Istället uppmanar artikelförfattaren alla vuxna människor till avhållsamhet från alkohol som ett gott exempel till unga. Vi ska resa oss upp och självmant anamma ett sunt levene.
Inlägg #10: Postat: 2007-10-12 13:01:00
madamehussein
Problemet ligger inte i alkoholen, problemet ligger i att man MÅSTE dricka sprit för att i dagens Sverige kunna säga vad man verkligen tycker, ta kontakt med killen bredvid sig och för att över huvud taget göra NÅGONTING som är lite galet och impulsivt.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-12 15:12:00
madamehussein
Varifrån har du fått att Sverige de fact är det land där flest oskyldiga män döms för våldtäkt? vore intressant omdu hade en källa till det.
Inlägg #12: Postat: 2007-10-13 20:09:00
Joakim Steneberg
Enligt TV4 nyheter i morse, intervju med Brå, så har det grova våldet ökat. Ca 23.000 fall anmäls om året om gatuvåld mellan män. De flesta fallen innebär ingen åtgärd från polisen. Ett fall är den 16-åring som är åtalad för mordet på Kungsholmen härmodagen. Han hade blivt anmäld för misshandel efter en fest tidigare, av en pappa, men inget hände trots vittnen osv. Hur kan det vara så här?
Länk: expressen.se
Laddar...