|
Inlägg #1: Postat: 2007-10-06 21:07:00
|
|
Janne B |
Pensionssystem borde vara livssäkrade och inte kunna ändras då o då. Människor borde ha möjlighet att planera sina liv...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-10-07 20:11:00
|
|
Leif-Arne |
Problemet var att ATP var för generöst Att det var tänkt att de 15 bästa åren skulle bestämma pensionen var en vacker tanke, men medförde att systemet redan på ritbordet var underfinansierat, som ett kedjebrev ungefär. Ändå är sannolikt de som går i pension nu vinnare eftersom även stor del av 50- talisterna kommer att fortsätta betala till ATP systemet utan att kunna dra fördel av det. Att ATP systemet skrotades berodde nog inte på illvilja utan för att därtill var man nödd och tvungen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-10-07 20:23:00
|
|
Mats TCM |
2 Varför var man nödd och tvungen till det?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-10-07 20:30:00
|
|
Janne B |
Mats/ man såg att allt färre i produktiv ålder skulle försörja allt fler pensionärer, sjukpensionärer, handikappade. Man kunde inte lägga hur stor börda som helst på de aktiva. Partierna var nog rätt ense om detta.// Dagsläget är att allt fler är i arbete, allt färre får bidrag utöver pensionerna.-Därför går statsbudgeten rejält på plus nu.Vi kan återbetala lån i stället för att skjuta lånen till nästa generation...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-07 20:31:00
|
|
Janne B |
Detta var inte perfekt formulerat så kanske Leif-Arne måste rycka in...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-10-07 20:40:00
|
|
Leif-Arne |
5 Ypperlig förklaring Janne. Det nuvarande systemet är väl mera att staten, betalar ut en, mycket beskedlig, grundtrygghet, medan envar för tillse att via avtalade tjänstepensioner, eller egna inbetalningar, medel fonderas till framtida pensioner.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-10-07 20:42:00
|
|
Leif-Arne |
Et stort pedagogiskt problem är att få yngre generationer att inse att det gäller att i tid böra fondera sin egen pension, samt att verkligen underöka om där finns avtal om tjänstepensioner. Alla arbetsplatser har ju inte detta.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-10-07 20:48:00
|
|
Janne B |
Ja dagens 30 åringar måste tänka,handla,planera på ett helt annat sätt än vad jag behövde som 30 åring. Jag tänkte bara på min växande familjs behov några månader framåt. NU måste de unga skaffa sig en långsiktig totalbild. Vilka klarar det??
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-10-07 20:52:00
|
|
Leif-Arne |
8 Problemet är att de är alltför få. Många är ännu inte klar med studier etc. Vilket i en framtid kommer att medföra att antalet "fattigpensionärer" kommer att bli större. Det är nästan så att man får börja betala in lite på en pensionsförsäkrning til sina barn. Så länge man har jobb och hälsan åtminstonde.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-10-07 21:08:00
|
|
Elina |
Det går inte att leva livet som en pensionsplanering!
Som 25 - 45 åring är det oftast familjen som behöver alla pengarna, inte ett sparande för 20- 40 år framåt. Kanske hinner vi dö innan pensionen!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-10-07 21:11:00
|
|
Elina |
I princip tycker jag att alla ska ha en lika grundpension och planera själv hur fett vi vill ha det i en kanske avlägsen pension. Men vi 40talister/hemmamammor har inte längre chansen. Det gäller att snåla eller försöka jobba kvar.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-10-07 21:17:00
|
|
Leif-Arne |
10 Tja, som det är idag så är ju valet fritt, hoppas bara att de som väljer är klar över konsekvenserna. Man kan faktisk välja, att om man dör i förtid så tillfaller inbetalad pension familjen, i de fall man har någon som man bryr sig om.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-10-07 21:20:00
|
|
Leif-Arne |
Men helalivet är ju en kedja av val och dess konsekvenser. En del väljer att strunta i skolan för att ta ballpoäng, vilket kan få konsekvenser. Andra startar företag och lever som social eremit och under ytterligt knappa omständigheter för att nå resultat senare. Frågan är om staten skall komensera oss för alla våra val. Jag tycker inte det.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-10-07 22:12:00
|
|
Janne B |
AF bedrev en vällovlig kampanj i många år. STARTA EGET. Men många var ju inte rustade för detta och så var det lågkonjuktur. HUR många hamnade hos Fogden efter bara några år tro-?? 10 000 ???
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-10-07 22:14:00
|
|
Janne B |
Ja även min fingerräkningsäger mig att vi kjommer att få alltr fler fattigpensionärer med bara en Grundpension...Som går att överleva på men i en mkt grå tillvaro. OM man inte sparat till guldkanten själv.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-10-07 22:21:00
|
|
Leif-Arne |
14 Det var en lite bizarr idésom fanns några år att de med minst kontakter, kontanter och kompetens skulle bryta arbetslösheten som egenföretagare. Här och var brast det i informationen vid "Starta egetutbildningar", dvs även om det gäller att agera offenisivt så måste man alltid åxå ha en plan för hur man skall kunna avveckla verksamheten, helst då utan skuldsättning livet ut.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-10-07 22:21:00
|
|
Leif-Arne |
De som startade med prsiom enda konkurrensmedel hamnade ibland i en ond cirkel med bristande marginaler och längre och längre in i obestånd.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-10-07 22:35:00
|
|
Janne B |
Leif-Arne Som socialarbetare träffade jag många som kommit från AF o där övertalats att starta eget. Folk som varit slöa på att studera och söka jobb. DE skulle plötsligt bli företagare utan att de hade den minsta egen ide om vad de skulle göra.-- // Jag satt ju i en position där jag inte kunde uttrycka mig så klart som du gör. Men ngn slags lurendrejer i var det , som i vart fall gett Fogden jobb och drivit föräldrar från sina villor...
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-10-07 22:42:00
|
|
Leif-Arne |
18 Nu var det väl oftast ALMI som bedömde om en affärsplan inlämnad för ansökan om "Starta eget bidrag" hade bärighet. Vilket ibland är som att använda kristallkula. Det som ibland glömdes bort var att även inkludera ett exit i sin plan. Och precis som du skriver när banken inte tror på idén så kommer kapitalet från "foogls, family and friends", i bästa fall i form av kapital som tål att riskeras, i sämsta fall i form av en borgen.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-10-07 22:45:00
|
|
Leif-Arne |
I princip gäller det att driva rörelsen som AB, eller ek för om man är minst 3 i stället för enskild firma/ HB . Separera rörelsen från sin privatekonomi mao.
|
| |