Dags att skapa sig en ny religion?

Inlägg #1: Postat: 2007-10-05 09:23:00
Janne B
Introdujtionen till denna serie var så tramsig så jag har låtit bli att se den. Men jag ska kanske kosta på den en timme ändå...Jag tror inte religioner skapas.De uppstår efter häftiga Upplevelser som den Första Pingstdagen - de första sidorna i Apostlagärningarna.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-05 11:13:00
myrboa
Lite märkligt.Dessa rader låg överst i en bunt papper som jag sorterade.." Överge sökandet efter Gud och skapelsen och andra liknande ting. Sök efter honom genom att börja med dig själv. lär dig vem det är inom dig som gör allt till sitt eget och säger: Min Gud, mitt sinne, min tanke, min själ, minkropp. /forts A-l
Inlägg #3: Postat: 2007-10-05 11:19:00
myrboa
forts/ "Utforska källorna till sorgen, glädjen, kärleken och hatet.......Om du noggrant undersöker sådana ting, kommer du att finna honom i dig själv." De Gnostiska Evangelierna..E. Pagels A-L
Inlägg #4: Postat: 2007-10-06 13:17:00
peter_
Enligt min mening så är Gud, Jesus, Mohammed, Buddha och allt vad de heter samt respektive helig skrift lika trovärdiga som jultomten. Jag ser det som negativt, ett stort problem, när dessa läror vinner nya anhängare.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-06 13:46:00
myrboa
Har varit ute med hundgänget denna otroligt vackra och varma höst-dag.Medan hundarna busade och sökte korven jag gömt. Passade jag på att fundera lite kring Frimans artikel.. Tänkte på hur otroligt mycket andliga,filosofiska,religiösa böcker det finns..inklusive bibeln. Som alla vill visa på en annan väg. Ett annat sätt att leva än det vi levt och lever. Och ändå fortsätter människan i mycket att leva på samma sätt?? Det råder absolut ingen brist på yttre kunskaper och ändå?! Funderar vidare..
Inlägg #6: Postat: 2007-10-07 06:03:00
Inger-Sofia
God morgon Henrik och Alla Ni andra.Med era intressanta tankar och kom.Livskonsten,att leva i enlighet,med att vara en människa-d.v.s med själ, hjärta och hjärna,Om gud ÄR kärleken och kärleken är störst av allt och vi är skapade till guds avbild!!?.Älska din nästa såsom dig själv..det där såsom dig själv,har kommit bort-psykologisk maktstyrning.kanske älskar vi oss själva alldeles för lite-på rätt sätt,med respekt.vi människor behöver bli älskade,sedda,bekräftade och behövda.k
Inlägg #7: Postat: 2007-10-07 15:45:00
myrboa
Från den stunden
Vi kom hit till jorden
Vi möttes av sol ovanför
Finns mycket mer
Än det du och jag ser
Mycket mer än vi känner och hör
En kärlek som är oändlig
Men så lite som vi kan förstå
O den sol som gick ner
Någon annanstans ger
Ett gryningsljus att förlita sig på

I en värld full av liv
Allt förenas här
Som en cirkel sluts
Av kärleks kraft
Alla har en plats
Allting har en mening
Det är vår värld
En värld full av liv. ur Lejonkunge
Inlägg #8: Postat: 2007-10-07 17:59:00
Unto S
Ny religion? Duger det inte med den gamla? Den religionen stödjer så gärna förintelser. Inte så konstigt att det har funnits tyranner som har inspirerats av Bibeln. Läs bl.a.: Herren slöt då detta förbund med Abraham: ”Åt dina ättlingar ger jag detta land, ända från Egyptens flod till den stora floden, Eufrat, keniternas, kenisseernas, kadmoneernas, hettiternas, perisseernas, refaeernas, amoreernas, kanaaneernas, girgasheernas och jevuseernas land.” 1 Mos 15:18-21
Laddar...