Sjuk, sjukare, sjukast - eller frisk?

Inlägg #1: Postat: 2007-10-05 11:33:00
Elina
När jag skrev det här hade Socialstyrelsens rek. inte än kommit ut. Reglerna är bara för rekommendation, varje fall är ju individuell. Men utbrändhet ska bekämpas med andra medel än åratals sjukskrivning.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-05 11:35:00
Elina
Kanske vårdpersonal måste öppna munnen och ta diskussionen att det inte går med de resurser som finns.
Ibland undrar jag vad facket har gjort? Blundat tex när 32 gravt dementa sköts av 2 personer under nattskift?
Inlägg #3: Postat: 2007-10-05 12:33:00
Janne B
Radio P1 har en lång stund nu talat om vansinniga vårdformer i vårt tidigare Sverige. Där fanns hemska exempel, även om jag lyssnade förstrött/ Det fanns en tid då man försökte bota alkoholister mellan vita lakan osv. Men en mekanisk verkstad fungerade bättre
Inlägg #4: Postat: 2007-10-05 12:43:00
Elina
Där sa du något. Min gode vän BÅ död nu nykterhetsnämndens ordförande hade en omtalad metod. Alkisen skickades till tork några veckor. När han kom hem stod BÅ vid bussen med en arbetsanvisning och spiselrum för den bostadslösa. På fredagar stod han bara nära fabriksporten där kvinnorna väntade för att få i alla fall något av lönen. Det var effektivt men utskällt.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-05 12:44:00
Elina
Själv lockade jag tjejerna till RFHL arbetsträning. Det har gått bra för de flickorna.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-05 17:07:00
Ramona Fransson
Bra artikel Elina. Själv blev jag sjukskriven första gången november 1996 på grund av svår smärta i höft och rygg så småningom även i resten av kroppen. Jag vandrade i oändliga korridorer, satt i fler väntrum än jag har fingrar och väntade och väntade. Åren gick och till slut fick jag diagnosen, reumatism. Jag skulle inte dö av sjukdomen fortare än andra friska. Yieppe tänkte jag! Nu kan jag söka jobb igen.
Inlägg #7: Postat: 2007-10-05 17:10:00
Ramona Fransson
Trodde ja jag! Men det fanns ingen arbetsgivare som ens ville ha mig till att koka kaffe, trots att de inte behövde betala en enda krona för min tjänster. Jag skrev dussinet brev men bara en arbetsgivare orkade svara och svaret var :Tack men nej tack! Jag kämpade ytterligare några år men sedan blev det pension.
Inlägg #8: Postat: 2007-10-05 17:13:00
Ramona Fransson
Nu vet jag att den enda arbetsgivare som skulle vilja anställa mig, är jag själv. Och vi får väl se om det går vägen. För det gäller att leva också. Ingen kan leva på "Tack ska du ha!" alla behöver pengar. Men det finns en gräns för vad du behöver för att leva. Alla har olika gränser för måttet av rikedom. Det är bara att se sig om på hur mycket vill ha mer och mer och mer... Som sagt en mycket tänkvärd och bra formulerad artikel.
Inlägg #9: Postat: 2007-10-05 17:19:00
Elina
Marigt. Reumatism sitter inte i huvudet! Jag är gravt allergisk som också försöktes " bota" med pension. Jag vägrade. Som kurator gav allergi inga arbetshinder!
Synen på sjukt och friskt måste ändras. Alla kan inte jobba 40 timmar i v. men nästan alla kan göra något bara toleransen finns.
Inlägg #10: Postat: 2007-10-05 17:21:00
Elina
Arbetslivet är alldeles för stelbent fyrkant.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-05 18:57:00
Janne B
"Vi frågar inte efter hur sjuk du är utan efter din kvarstående arbetsförmåga", Så lyder FK:s moderna devis, Den kan missbrukas men är givetvis i princip rätt. TÄNK om FK och arbetsgivarna alltid gått på den linjen..
Laddar...