Regeringens klimatmiljard en stor bluff

Inlägg #1: Postat: 2007-10-03 22:23:00
Joakim Steneberg
Sockerrör är det väl? Ja de måste ju försörja sig, men den nye presidenten sa sig vara medveten om lantarbetarna, han var ju på besök här nyligen. Sockerrör är det mest effektiva att göra etanol av. Hur jordbruksmarken i framtiden skall användas är en senare och högst knepig fråga. Vi kan ju inte använda för mycket mark bara för att köra bilar.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-03 22:24:00
Leif-Arne
Socker betor finns väl inga i Brasilien. Däremot fanns det sådana på Öland tills för n¨ågra år sedan. Nu börjas det tala om att återuppta den odlingen, som energigröda då. Haken är dock för att framställa enerigrödor nog för sSverigens nuvarande behov krävs minst dubbla den areal som är disponibel idag. Många hävdar i stället att bättre vore förgasa skogsråvara till metan till metanol. Själv provade jag köra på RME Rapsmetylester Luktade faktiskt bageri om bilen.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-04 12:15:00
Ramona Fransson
Ursäkta, naturligtvis skulle det ha varit sockerrör, ingenting annat. Men att dessa krakar sliter som vansinniga för några ynka pesos är vad de själva sa vid intervjun. Detta tycker jag är förjävligt! Samtidigt som de planterar mer och mer av varan.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-04 12:18:00
Janne B
Ramona /Jag blev oerhört upprörd över sockerrörsarbetarnas villkor. Som visades i ett reportage i SVT för en tid sedan. De hade visst haft en vänsterpresident en tid. men inte hjälpte väl det.
Laddar...