|
Inlägg #21: Postat: 2007-10-03 12:21:00
|
|
Janne B |
Joakim/ jag kan kanske skilja på verkliga män och tecknade figurer. Men hur påverkar alla töntbilder uppväxande pojkar, ynglingar. När börjar de klara av att hålla i sär begreppen.?? Help
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2007-10-03 12:26:00
|
|
Joakim Steneberg |
Så mycket ytligt struntprat!
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2007-10-03 12:29:00
|
|
Janne B |
Joakim/ Tag dig en god lunch! Återkom med förnyade krafter. Du behövs. Som vi andra!
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2007-10-03 14:25:00
|
|
Joakim Steneberg |
Om man skall göra en sammanfattning Baneman. Så skall man inte känna sig kränkt. Allt utspelar sig inom vattentäta skott, inget påverkar något annat. Man skall inte bry sig. Militärer, uteliggare eller komisk reklam, livet är härligt och även Nietsche var blåst. Skicka en CD med Astrid Lindgrensånger till Burma!
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2007-10-03 14:28:00
|
|
Joakim Steneberg |
Jag glömde en sak. "Jämställdheten", den måste vi ta på allvar när folk klagar.
Klart slut.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2007-10-03 16:08:00
|
|
Banestyrelsen |
Vem är kränkt? Ej imponerad av artikelförfattarinnans professionalism som filmrecensent, snarare. Jämställdhetsrörelsen bör inte vara exklusiv utan inklusiv. Vill man slå ett slag FÖR jämställdhet anser jag det oerhört viktigt att kontextualisera sin kritik. Annars blir det bara ett slag MOT patriarkatet, vilket endast resulterar i mer anti-feminism dubbel exklusivitet.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2007-10-03 16:08:00
|
|
Banestyrelsen |
Artikelförfattarinnan metod är således opragmatisk, men framför allt begriper jag inte vad den har i en filmrecension att göra.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2007-10-03 18:01:00
|
|
Joakim Steneberg |
26 "Jämställdhet" är en politisk slogan, eller används som en sådan i Sverige, inget annat. Debatten och politiken visar detta. Kritik mot feminism kan förstås inte uteslutande avfärdas som "anitfeminism". Men det vore intressant att höra vad du menar med att "jämställdhetsrörelsen bör vara inklusiv."
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2007-10-04 01:21:00
|
|
Banestyrelsen |
Jämställdhet är mer än bara retorik. Jamstalldhet har studerats internationellt just därför att det är mer än bara en slogan utan ett politiskt fenomen; det är både en specifik ontologi och officiell regeringspolicy i Sverige.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2007-10-04 01:21:00
|
|
Banestyrelsen |
Karakteristiskt för svensk jämställdhetspolitk är övertygelsen att könsneutral politik ej leder till social rättvisa pga sociala strukturer glastak m.m., vilket i Sverige lett till uppfattningen att staten aktivt måste ingripa för att åstadkomma jämställdhet. Detta föranleder i Sverige debatter om kvotering, vilket jag hittills aldrig stött på under mina tre år som politikstuderande i Australien, där könsneutral teori dominerar.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2007-10-04 01:22:00
|
|
Banestyrelsen |
Bara i Sverige kan statliga universitet påtvinga tandteknikerstudenter föreläsningar om genusvetenskap som obligatoriskt kursinehåll.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2007-10-04 01:22:00
|
|
Banestyrelsen |
Jag hävdade inte att all kritik av feminism är anitfeministisk, utan att exklusiv feminism leder till ökad antifeminism. Vad jag menar med inklusiv/exklusiv önskar jag inte klargöra mycket tydligare än att den senare är elitistisk och riktad mot enskilda samhällsgrupper.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2007-10-04 08:40:00
|
|
Joakim Steneberg |
Hej Banestyrelsen. Ja det är mycket ord kring detta om feminism och jämställdhet som enligt en del är synonyma. Om du vill se hur jämställdhet definieras t.ex. i SvD "oberoende liberal" så rekommenderar jag min artikel som "bevis". Så gäller i dag i Sverige över hela fältet, från V till H!
Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2007-10-04 08:44:00
|
|
Joakim Steneberg |
Skulle vara intressant att få höra mer från australisk horisont, även universitet. Min sambo och jag försökte få inträde till sådant, 89-90, det blev för krånligt så vi tog 3 mån. "sommarlov" i stället, runt östra delen. No worries!
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2007-10-04 10:07:00
|
|
Banestyrelsen |
Jag har bara läst en termin på svenskt universitet så jag är inte rätt person att jämföra, men jag minns att det var mycket genus när jag läste historia i Lund 2001, och som sagt fick jag höra av min vän som studerar till tandtekniker i Sverige att de har obligatoriska föreläsningar i genusvetenskap.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2007-10-04 10:08:00
|
|
Banestyrelsen |
Det enda liknande jag läst här nere är en kurs vid namn Family, Gender and Sexuality in Asian Societies, men den handlade mest antropologi och var inte obligatorisk för den majorn - jag valde den självmant. Könsfrågor har figurerat i mycket av vad jag läst, men de har inte fått en överordnad status.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2007-10-04 10:17:00
|
|
Joakim Steneberg |
Jag handlade på H&M igår, av en äldre manlig expedit!, ovanligt, apropå "genus". Han frågade, "är du från Lund"? Delvis är det så Antropologi fuskade jag med i Uppsala. Var läser du? Skulle som sagt vara intressant med en lägesrapport från Australien. Vi kom dit strax innan jul -89. Det var stora demonstrationer. Hela östeuropa höll på att befrias från kommunismen. Och i Barossa Valley såg vi när de släppte Mandela.
|
| |