Inlägg #1: Postat: 2007-10-02 21:56:00
|
Leif-Arne |
Kina omorienterar från att vara världens symaskin till att omfatta även ptoduktutveckling och design. Därför kommer det att ske en nivelering av köpstyrkan med följd att vi kommer få betala åtskillit mer av vår tid till var konsumtion.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-10-02 22:22:00
|
Janne B |
NUVARANDE läge kommer inte att bestå, vi kommer att se snabba och stora förändringar i allt jag skriver om.Samt det du skriver om.Några svenska företag är tillbaka från Estland har jag nog läst. Till och med herr Kamprad verkar osäker på vad han ska göra nu...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-10-02 22:24:00
|
Janne B |
Indien har på de senaste fem åren blivit världens telefoncentral - enkelt uttryckt. Men lönerna stiger snabbt även där..var hamnar centralerna nästa gång???
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-10-02 22:44:00
|
Leif-Arne |
3 I början var det bara enklare tjänster ungefär som alla callcenters i Norrlands inland. Men med tiden och nätets utökade kapacitet så har allt mer avancerade tjänster tillkommit. Utbildninsmässigt är vi idag långt efter Indien, Malaysia med flera länder.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-03 00:06:00
|
Uno Hansson |
"Frog leap, eller grodhopp på svenska, innebär att u-länderna hoppar över en generation av teknikutveckling ? för att komma ikapp och inte behöva göra om gamla misstag...//... På FNs miljömöte i Rio 1992 var "frog leap" ett centralt begrepp för att minska miljöproblemen och klyftorna mellan Nord och Syd...//... I dag, tio år senare, kan man bara konstatera att det gjorts i en pinsamt liten omfattning. Länk: nyteknik.se
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-10-03 00:15:00
|
Joakim Steneberg |
5 Med risk för att dömas ut som stollig igen. "Blaha, blaha" här också alltså. Det kanske skulle behövas andra aktörer än industrifolk och politiker för att ändra på färdriktningen?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-10-03 00:17:00
|
Uno Hansson |
www.sourze.se/default.asp?ItemID10565531
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-10-03 00:35:00
|
Uno Hansson |
6/ Joakim, Du får gärna försöka precisera vilka andra aktörer som i så fall tror sig kunna "konsten att veta hur". Att de reklammakarna gör precis tvärtom istället kanske? Kanske en insamlingsgala som betalar dessa utbildade manipulörer att driva propaganda för resurshushållning istället för tvärtom. Går det kanske försöka få Bob Geldof engagerad?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-10-03 00:54:00
|
Joakim Steneberg |
Ja inte vet jag Uno. Men det är ju de som har makten, den ekonomiska och politiska som inte ändrar sig så snabbt. En del tror att kvinnorna skall greja det, men de verkar ju gå i samma spår när de väl är där.
Internet? Eller sakernas tillstånd tvingar fram en förändring? Paradigmskifte eller en mutation i den mänskliga hjärnan nånstans? Vi får sova på saken!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-10-03 03:34:00
|
Uno Hansson |
9/Kunde inte somna om direkt, efter att ha vaknat till; Tja, de som de facto har den egentliga makten - om nu tillräckligt många kanske tiotals miljoner världen över kan enas om samma preferenser - är ju konsumenterna och väljarna. För att hos alla dessa skapa tillt till samma preferenser - "att veta hur" - så bör rimligtvis olika förslag visas upp på tv för den miljad som regelbundet tittar!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-10-03 03:38:00
|
Uno Hansson |
Bollen ligger då hos dem som är beredda att finansiera dessa strukturarkitekttävlings- eller samhällsdesignförslag. Eller om tv-bolagen själva tror på att det kommer att locka tillräckligt med tittare, för att själva finansiera.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-10-03 08:31:00
|
Joakim Steneberg |
Uno. Att det är individen i samverkan med andra som egentligen har makten har inte hjälpt hittills. Det har alltid funnits ett antal demoraliserade medlöpare som av olika anledningar har stöttat makten och dess budskap. Burma är bara det senaste exemplet. Men som sagt, internet kanske kan ändra på det?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-10-03 09:24:00
|
Janne B |
4 Leif-Arne/ Du skriver"Utbildninsmässigt är vi idag långt efter Indien, Malaysia med flera länder" / Mja. I dessa länder är en mkt stor del av befolkningen nästan outbildade men ca 10 av dem har avancerade studier. De har mkt spetskompetens. Jag tror att toppen lämnat botten långt efter sig. DE har inget komvux som lyfter de som försummats osv. Jag tror inte att den outbildade asiatiske bonden har stort hopp...om han fyllt 30 år.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-10-03 09:42:00
|
Uno Hansson |
12/Javisst, Joakim, det verkar som även du börjar tro på att Internet, tv och autogiro bör kunna bli faktorer för frivillig samverkan individer emellan som inte har funnits tidigare. Sådana frivilliga "armeer" som spelar samma dataspel har ju funnits några år. "Playstation 1 är världens mest sålda spelkonsol med en installationsbas 2001 av över 80 miljoner maskiner runt om i världen."...
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-10-03 09:44:00
|
Uno Hansson |
... Det bör väl då inte vara omöjligt att många miljoner människor världen över kan förmås att pröva samma "datasimuleringsspel" som leder rakaste vägen mot en ekologiskt hållbar samhällsstruktur, för att så småningom enas om att börja implementera modellen på tiotusentals platser runt om i världen.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-10-03 09:51:00
|
Uno Hansson |
med autogiro menar jag en medlemsavgift på kanske 100 kr i månaden, för att inom något år få reella bostadskostnader som successivt börjar minska mer och mer...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-10-03 10:10:00
|
Leif-Arne |
13 Det är riktigt det du skriver Janne, men de med spetskomtetens driver fram en tjänstemarknad som innebär nya arbetstillfällen för resterande del av befolkningen. På sikt kommer böndernas situation att förbättras, dels av höjda världsmaknadspriser, dels av stärkt inhemsk efterfrågan.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-10-03 11:50:00
|
Janne B |
Ja den tendensen ser jag tydligt, men än bara som just tendens. Det är sannerligen en spännande tid vi lever i allt. Altt rör sig, förändras så snabbt./ En dotter blev ambassadör för "Rättvisemärkt" förra veckan och en dotter födde sitt andra barn. Spännande även på det privata planet.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-10-04 20:35:00
|
Leif-Arne |
18 Man få gratulera, det är väl som att få se sin del av evigeten. Vad gäller märkning. Jag brukar försöka handla rättviemärkt. I vackan var jag på ett seminarium om eventuell koldioxid märkning. Vilken sorts livsmedel förorsakar minst utsläpp av växthusgaser.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-10-04 20:36:00
|
Leif-Arne |
Detta är inte fullt så enkel som man först gärna vill tro. Närprodcerat är inte alltid orsak till mindre utsläpp än producerat långt bort. Mest växthusgaser orsakar uppfödning av nötkött; framförallt då metan och lustgas vilket är vida mer isolerande än co2
|
|