Buddharama Temple i Fredrika

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-10-02 22:02:00
Janne B
Jasså jaha/ Jag skulle tro att högst en promille av Norrlands befolkning hör till Læstadianerna.De som finns håller till i ganska få byar i översta Norrbotten./ Jag tror att de stundom har könsumgänge precis som buddisterna...Befolkningstalen tyder på det...
Inlägg #2: Postat: 2007-10-02 22:02:00
peter_
Minns Korpelarörelsen i Laestadianerrörelsens hjärta! Det fanns tydligen smak för just detta under ytan. Jag måste fråga mina grannar där uppe om detta! Det var ju inte så länge sedan.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-02 22:02:00
Leif-Arne
Var det inte läst-indianerna som kallade gardiner för "djävulens långkalsonger". Läst- indianerna höll sin nog främst till Tornedalen,samtidigt som området var ganska rött. Där kunde samsas foto av Lars Läst- adius och Mars i stugan. Västerbotten var av tradition frikyrkligt.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-02 22:06:00
Janne B
Ja denna rörelse är oerhört intressant på så många vis.Elina får rätta oss men jag tror att "lapparna" höll på att supa ihjäl sig och den förste som fick lite stopp på detta var prästen lars Lewi L. Som hade lite sameblod i sig kanske och kunde samiska. Vilket få myndighetspersoner kunde då.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-02 22:07:00
Leif-Arne
3 Medan det tidigare danska skattelandet Jamtland präglades av em misstro mot allt och alla. Svenska statens mistro mot jamtarna var emellertid ömsesidig varför man undvek jamtar till krigstjänst, efter det beryktade slaget vid Bläckåsen där en norskdansk och en svensk här drabbade samman utan att en person dog eftger flera timmars batalj.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-02 22:09:00
Janne B
Det rådde en otrolig fattigdom, usla hus utan gardiner mm Vem hade råd med sådant, nästan inga möbler heller utöver hemmagjorda.Många bodde i kåtor eller pörten hus utan skorsten, bara ett hål i taket.
Inlägg #7: Postat: 2007-10-02 22:12:00
Leif-Arne
Från svensk och norsk sida blåstes sedan ömsesidigt till reträtt eftersom där fanns misstanke om att soldaterna, inkallade trönder och jamtar, hade pratat ihop sig om att inte slås på riktigt. Efter detta föredrog svenska sidan soldater från Småland eller Finland för uppdrag i Jamtland.
Inlägg #8: Postat: 2007-10-02 22:13:00
Janne B
Leif-Arne då jag kom till Umeå Västerbotten 1962 fick jag klart för mig att Västerbotten var en frisinnad/liberal enklav i övrenorrland. Norrbotten var starkt kommunnistiskt och sossarna var rödare än vanligt. Ångermanland med sina hundratals sågar mm var sossarnas paradis.Men utanför samhällena växte sig Bondeförbundet/Centern sig starkt. Man brukar hämta sina partiledare där ;-
Inlägg #9: Postat: 2007-10-02 22:14:00
Leif-Arne
Möjligen är det åxå signifikant att världshistoriens oblodigaste slag inte alls finns uppmärksammat i de historiska sammanhangen.
Inlägg #10: Postat: 2007-10-02 22:16:00
Janne B
7 Denna rara historia har jag aldrig hört förut. Är den nästan sann, belagd???Däremot försökte ju karoliner erövra Trondheim/Nidaros men på hemvägen dog hundratals i kylan o snön på fjället. Minnesten fin´ns uppsatt i byn Handöl???tror jag.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-02 22:18:00
Janne B
9 Här fanns ju ingen ära att hämta som en historieskrivare kunde "bre ut".
Inlägg #12: Postat: 2007-10-02 22:18:00
peter_
6. Janne, Laestadius lärjunge Raattamaas hus står kvar i Saivomuotka. Om man någonsin tar sig så långt upp norrut så kan man välja att köra väg99, på svenska sidan, från Muonio till Karesuando. Då passerar man Saivomuotka och Raattamaagården.
Inlägg #13: Postat: 2007-10-02 22:19:00
Leif-Arne
Närj ag växte upp så visste vi bara till sossar och centerpartister, där fanns en från Göteborg inflyttad lärare som var komminist, möjligen var även han som ägde hotellet höger. En period hade jag en flickvän som var cuffare, jag var aldrig med i cuf, men var med på flera skojjiga fester.
Inlägg #14: Postat: 2007-10-02 22:20:00
Elina
De buddhistiska reglerna för lekmän är:
jag tar avstånd från att döda
jag tar avstånd från att ta det som inte givits mig
jag tar avstånd från att missbruka sexualiteten
jag tar avstånd från att ljuga
jag tar avstånd från att använda droger och alkohol

Lämpligt för de flesta, eller?
Inlägg #15: Postat: 2007-10-02 22:22:00
Leif-Arne
10 Armfelt en finländs adelsmannmed norsk mor, gav sig över fjället för att inta Trondheim. Kalle dussin skulle samtidigt ta Oslo. Med sig hade Armfelsdt en sommarutrustad här mest bestånende av Smålands karoliner men även finska förband.
Inlägg #16: Postat: 2007-10-02 22:23:00
Elina
4/Exakt
Inlägg #17: Postat: 2007-10-02 22:26:00
Leif-Arne
Det tyngre belägringsartilleriet fastnade i de bottelösa myrarna öster om Stalltjärnsstugan, så även om Armfelt nådde fram till Trondheim så kunde han inte rå på Kristianstens festning. I Strömstad sänkte Peder Wessel Tordeskiold den svenska flottan med belägrigsartilleriet avsett för Oslo.
Inlägg #18: Postat: 2007-10-02 22:29:00
Janne B
Elina/ Skönt med din hjälp då jag skriver på fri hand. // Givetvis viktigt att skilja på munkregler och lekmannaregler.Jag tycks vara nära nog buddhist..;-
Inlägg #19: Postat: 2007-10-02 22:29:00
Leif-Arne
Detta sammantaget med att folk inte hade ordning på sina silverknappar som for kors och tvärs gjorde att det hela för svensk del gick åt fanders. Arfelt slog till reträtt och mötte en snöstorm i höjd med Sylarna. 3000 man frös ihjäl. Runt omkring i stugorna fanns för lång tid därefter bösspipor inmurade i köksspisarna.
Inlägg #20: Postat: 2007-10-02 22:35:00
Joakim Steneberg
14 Man kan bo gratis, förr i alla fall på buddisttempel både i Indien och i Thailand och lite varstans kanske. Ett väldigt fint tempel finns i nv om Chiang-Mai, nära Burma. Är man ett par så särar de på en förstås, och vill man vara kvar efter tre dygn blir det att raka håret totalt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...