|
Inlägg #1: Postat: 2007-10-02 10:42:00
|
|
Uno Hansson |
Fortsättning följer! Nu skall jag gå ut idet fina vädret...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-10-02 15:32:00
|
|
Yngve K |
Jag tänkte i första hand på citatet:" I stort alla avfällingar är troende." De som avfaller från någon religion, kristendom, islam eller judendom fortsätter att vara troende. Stalin gick på ett prästseminarium innan han övergick från att vara Saulus till Paulus. Marx farfar hade varit rabbin.Det är två exempel på avfällingar som behållit sin starka tro i form av kommunism.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-10-02 15:43:00
|
|
Yngve K |
Nazisternas och kommunisternas led fylldes av avfällingar från den kristna eller judiska tron. Liberaler och socialdemokrater som försökte väga för och mot hade ingen möjlighet att stå emot de trosvissa. Det var tur att det var det" judisk-bolsjevitiska" Sovjet som stod som segrare. De stod mycket närmare det judisk-kristna Västeuropa i förhållande till de Asa-troende nazisterna.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-10-02 15:52:00
|
|
Janne B |
Yngve/ Jag har hört sägas att det värsta som kan hända en traditionell kristen är att hans granne eller släkting blir "härligt Frälst"! Den synnerligen måttfulle måste nu tampas med Ivraren, som ständigt har kritiska synpunkter på den ljumme.Den ljumme känner sig hela tiden totalt underkänd, även om han säger att han gillar Jesus./ Har du träffat på detta Yngve.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-02 16:12:00
|
|
Yngve K |
Janne/ Ja det upplevde jag i Vietnamrörelsen när de Stalintroende inte kunde påverkas av förnuftiga argument. De upplevde jag som tokstollar som inte längre hade någon förmåga att tänka sjävständigt. Jag har ingen erfarenhet av hur det är i religiösa kretsar men jag antar att förhållandena är likartade.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-10-02 17:57:00
|
|
Janne B |
En grupp kristna som inte var mottagliga för sakskäl bildade Maranata då du var ung. En annan grupp separerade sig från pingströrelsen som de ansåg blivit för världslig. DE tog över Knutbyförsamlingen, isolerade sig, blev allt mer extrema. Slutligen utsågs de värsta till pastorer. Två ansåg sig ha gudomlig status osv.Så gick allt åt....,
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-10-02 22:30:00
|
|
Uno Hansson |
Jag hade tänkt att fortsätta med att spinna vidare med min kommentar, men det blev en särskild artikel istället som väl kommer så småningom: "På vems villkor?"
|
| |