Om människans villkor

Inlägg #1: Postat: 2007-10-01 21:43:00
Leif-Arne
Nog för skattetrycket är högt i Sverige i en internationell jämförelse. Men nu tar du ändå i. 94, antigen skarvar du så tungan blir blå eller så sov du de dagar det var matte i skolan.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-01 21:59:00
CMO
1/ Bara för att klargöra, "skattetryck" är inte samma sak som "totala skatteuttaget på lönearbete". Vad det senare är återstår att definiera.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-01 22:08:00
GunnarL
1-2/ Ja, Du Bengt Andersson nu vill vi alla ha en specificering av att "skatteuttaget på lönearbete är ca 94".
Inlägg #4: Postat: 2007-10-01 22:13:00
GunnarL
f/ Jag har för övrigt under ett år för ca 15 år sedan varit prenumerant på husorganet "Sunt förnuft". Gratisprenumeration givetvis! Detta var under brinnande lågkonjunktur där människor miste sina arbeten och Sveriges ekonomi jämfördes med bananrepublikernas. I "Sunt förnuft" såg jag inte en rad om hur man skulle hjälpa de arbetslösa, fattigpensionärer m.fl. eller hur man skulle upprätthålla standarden på sjukvård, äldrevård och skolor.
Inlägg #5: Postat: 2007-10-01 22:15:00
GunnarL
f/ Däremot läste jag oändliga artiklar om hur rättsvidrigt det var att ta ut mer än 50 skatt av de högavlönade i samhället! Till slut blev jag så trött på skiten så jag försökte använda tidningen som dasspapper på mitt utedass på torpet. Men inte ens det fungerade -den skavde för mycket - så i stället eldade jag upp skiten ja tidningen alltså.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-01 22:30:00
Leif-Arne
Där finns ett antal intesse föreningar som verkar lite out of date, förutom skattebetalarne, villägarna, motormännen etc. Ingen gillar väl egentligen att betala skatt, men gör det ändå eftersom skattesystemet till hyggligt stor del , ändå går till gemensamma nyttigheter.
Inlägg #7: Postat: 2007-10-01 22:33:00
Leif-Arne
Många tycker det är fel att en transförering som barnbidrag är generell. Det tycker inte jag. Det är en slags omfördelning från de skeden i livet då man har lite bättre ställt till de då man behöver mer pengar. Paradoxalt är det så att man har som mest pengar, då man redan hunnit skaffa sig det mesta och inte längre behöver så mycket.
Inlägg #8: Postat: 2007-10-01 22:48:00
CMO
6/ Att det finns organisationer som tagit till uppgift att tillvarata och uppmärksamma olika medborgares intresse gentemot staten är naturligtvis utmärkt. Hur mycket ytterligare slöseri med skattemedel skulle inte ha förekommit om inte "Skattebetalarna"uppmärksammat de värsta tokerierna?
Inlägg #9: Postat: 2007-10-01 22:54:00
Leif-Arne
Men BTW ändå, vilket stolpskott, kanske inte undra på eftersom han var gift med Pitbull TW. Emedan, är inte uppgiften att garnska rikets förvaltning främst oppositionens?
Inlägg #10: Postat: 2007-10-01 23:38:00
CMO
9/ Man kan väl knappast få för många granskare och "oppositionen" är inte mycket att förlita sig på.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-01 23:49:00
Leif-Arne
10 Ok för granskare, bara inte "skattebetalarnas f." Själv är jag med i "Ostkakans vänner". De du.
Inlägg #12: Postat: 2007-10-02 03:48:00
Yngve K
Vad är det här för tokstolleresonemang. Det här skattegnället trodde jag vi lagt bakom oss.Det har varit allmänt bekant att Sverige och Danmark har de högsta skattekvoterna i världen på 50 procent. Nu har jag hört att om man räknar som på andra håll skulle den vara bara 42-43 procent. Jämfört med många stater har Sverige ett bra skattesystem som vi med rätta kan vara stolta över.
Inlägg #13: Postat: 2007-10-02 04:03:00
Yngve K
Det är konstigt att inte någon på allvar tagit upp de ämnen som artikeln handlar om. Hur mycket gott skulle man inte kunna gjort för varandra i stället för kriga mot varandra. Den nationalism som förorsade första världskriget blev sedan nazism, fascism och kommunism under mellankrigstiden. Jag har undrat varför krigets krafter var så mycket starkare än fredens.
Inlägg #14: Postat: 2007-10-02 06:38:00
Inger-Sofia
"Att göra någon till föremål för dyrkan" är nog det farligaste,mest förädiska vi kan göra,mot oss själva,mot den upphöjda.Hela artikel är välskriven,ger en bredd och det finns många godbitar,att plocka ut."varför krigets krafter....fredens"att vi upphöjer,i det ligger ju,att andra blir förminskade.är det själva vår indelning av klasser/människor ,som skapar krig,felaktiga trosläror,hat,avundsjuka??stoppar vår utveckling
Inlägg #15: Postat: 2007-10-02 08:08:00
Joakim Steneberg
Vad jag kan minnas nämns inte ordet "skatt" i artikeln. I jämförelse med artikelgodbiten ger konsumtion av inlägg och diverse kommentarer här ovan mer associationer till "Jordig gubbsmak". Men helt utan doft i övrigt.
Inlägg #16: Postat: 2007-10-02 08:23:00
Joakim Steneberg
13 Jag gjorde det i går, om än kortfattat. Som både vapenvägrare, och ibland knegvägrare, så är det här högst aktuellt, vilket jag skrev. Men det är märkligt att kommentarer skall spreta iväg så här till "höger och vänster". Allmänna resonemang än idag är väl ännu mest arv från 1800-talet? Om arbete, politik, religion, välstånd. Då var tankar om jordens miljö knappt påtänkta, daglig fattigdom och överlevnad i närmiljön var i fokus för de flesta.
Inlägg #17: Postat: 2007-10-02 08:27:00
Joakim Steneberg
Nu stundar andra tider som bekant, men historiens pekpinnar behövs säkerligen. Där bakom oss ligger också misstagen vi gjorde. Framför oss ligger både hoten och lösningen, förhopppningsvis.
Inlägg #18: Postat: 2007-10-02 08:48:00
Inger-Sofia
god morgon joakim,historiens pekpinnar,ser jag,som ett facit,som vi har i våra händer,på vad och vilka olika mekanismer, som styrt/r oss människor,våra handlingar och val-genom det som hänt genom tiderna/historien.Vi har tillgång till så mycken kunskap,men fortfarande låter vi oss ,dras in i penninga,ytlighets och klassificeringslabyrinten...där inne är det svårt att tänka fritt, klart och förnuftigt,då luften där är syrefattig,av allt jagande efter illusionerna,om lycka,kärlek.
Inlägg #19: Postat: 2007-10-02 09:11:00
Inger-Sofia
rackarns..nu hade jag för brottom, och låste mina tankar..pek-pinne är ju, vad ordet står för.jag la in en gammal tanke,från förfluten skoltid..................................:
Inlägg #20: Postat: 2007-10-02 10:27:00
Joakim Steneberg
19, I-S. "Lagoma pekpinnar" är väl bäst? Och att man inte smäller folk på fingrarna med dom!
Laddar...