Film: Michael Moores "Sicko" - sjukt bra

Inlägg #1: Postat: 2007-10-01 17:13:00
Uno Hansson
I liknelsen om den "Den barmhärtige samariten" så var ju frågan "Vad skall jag göra för att få evigt liv?"... och det slutgiltiga svaret från Jesus var "Gå du och gör som han!" Att göra som samariten var alltså en bekräfterlse om chansen att vinna "evigt liv". Alltså trivalt och långsiktigt egoistiskt för en troende kristen! Eller någon som hade vuxit upp inom en kristen miljö eller församling.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-01 17:23:00
Uno Hansson
I liknelsen frågades dessutom "Vem är min nästa? och Jesus svar efter berättelsen var "Vem var den slagne mannens nästa? Den slagne mannens nästa var ju den som visade barmhärtighet empati. Och det är väl ganska naturligt för den slagne att känna tacksamhet och kärlek till sin räddare. Och denna översvallande reaktion smittar kanske lätt av sig så vänskapen, broderskapet och kärleken blir ömsesidig med tiden. Ganska så trivalt bland genuint kristna.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-01 17:35:00
Janne B
2/ Ja bästa Uno. Men jag kan gråta över att dessa enkla kloka berättelser blir allt mer okända för svenska folket. Jag tror att varje generation har behov av moraliska förebilder. Var hämtar man dessa i dag...
Laddar...