Jag - en halv författare

Inlägg #1: Postat: 2007-09-30 18:03:00
Unto S
Ca hälften av dikten användes till sången. Sista föreställningen gavs i Malmö efter en turné runt Sverige. I den föreställningen var bara 3 rader kvar av dikten i sången. ”Borgarbrackornas” intensiva kritik under turnén fick Bruksteatern att censurera min text. Dom var kanske rädda att mista bidrag …
Inlägg #2: Postat: 2007-09-30 18:04:00
Unto S
Dikten slutar så här: ”Hem till lägenheten / Åttahundra kronor i månaden / Kan inte ens se på TV i kväll / Det gör så ont i ögonen / Jag är alltid så trött på kvällarna – orkar inte umgås med min dotter / Men idag tänker jag göra det / Kapitalismen har förstört många familjer / Men jag ger mig inte / I dag kommer jag att leka med min dotter!”
Inlägg #3: Postat: 2007-09-30 18:06:00
Unto S
Jag fick en idé i den vevan! Eftersom jag kan det där med framställning av trycksaker så tänkte jag att jag kan göra ett häfte av dikten. Jag skrev dikten, jag layoutade dikten, jag tryckte den, jag häftade den i 250 exemplar och jag skickade ett ex till Bibliotekstjänsten som köpte den och spred den till 123 bibliotek i Sverige. I Rosengårdsbiblioteket i Malmö finns den än idag, i Runö folkhögskolans bibliotek i Åkersberga finns den också än idag.
Inlägg #4: Postat: 2007-09-30 18:08:00
Unto S
Sveriges Radio nappade på den och tog delar av dikten i tvådelad två böcker antologi med titeln ”leva bland människor – nya texter i dikt och prosa”. Där är lilla jag bland storheter som Vilhelm Moberg, Per Gunnar Evander, P C Jersild, Per Anders Fogelström, Märta Tikkanen, Lars Molin, Stig Claesson osv. Det gjorde att jag hamnade i ”Svensk författarlexikon – upplaga 1975”.
Inlägg #5: Postat: 2007-09-30 18:10:00
steno
Kul. Det var många intressanta skildringar och romaner från arbetsplatser på den tiden. Dessa författare skriver annat idag efterson förlagen inte längre publicerar dem
Inlägg #6: Postat: 2007-09-30 18:10:00
Unto S
På den tiden var jag mest intresserad av att måla tavlor, var bl.a. med i konstnärskollektivet Hipp lokalerna tillhör numera Malmö Dramatiska Teatern och restaurangen intill. Var med i många samlingsutställningar och hade bl.a. 3 separatutställningar. Men som det brukar vara så försökte mina ”borgarbrackskonstnärskollegor” censurera mina tavlor. Dom tyckte att innehållet var olämpliga.
Inlägg #7: Postat: 2007-09-30 18:12:00
Unto S
Jag blev trött på censuren och gav fan i att skriva och måla. Istället byggde jag ett hus och skaffade familj med tre ungar. Först när Bush anföll Irak 2003 kom skrivarlusten tillbaka och jag hittade till Sourze. I början gick det bra, fick t.o.m. beröm från Sourze-redaktionen. Men nu är det annorlunda. Redaktionen är ovillig att publicera mina texter. Jag har t.o.m. blivit stoppad från Sourzes sidor …
Inlägg #8: Postat: 2007-09-30 18:12:00
Unto S
Ps. Jag är inte så begeistrad av Björn Ranelid. Varför? Jag liknar honom – dvs. jag är lika skrytsam …
Inlägg #9: Postat: 2007-09-30 18:31:00
Unto S
Pps. En liten rättelse. 1991-93 när jag var grafikernas ordförande på Sydsvenska Dagbladet gav jag ut ”Senaste Nytt”. Jag skrev mycket i den. Och som vanligt! Företagsledningen försökte sparka ut mig och hänvisade till tryckfrihetslagen. Men företagets jurister avrådde! Det fanns ingen grund för avsked i texterna. Jag vet vad jag får skriva och inte får! Sourzeredaktionen har inga jurister – och därför kan dom godtyckligt censurera.
Inlägg #10: Postat: 2007-09-30 19:15:00
Janne B
Unto/ Jag vill varmt tacka dig för denna levnadsbeskrivning. Jag har nästan inte vetat ett dugg om dig men jag har länge anat en stor ande bakom ibland överdrivna uttryck. Jag har flera ggr skrivit här att du är en stor begåvning, mycket kunnig osv.Du har ju en fantastisk livserfarenhet...som du kommer att ha nytta av resten av livet. Kanske din största tillgång om livet krisar.
Inlägg #11: Postat: 2007-09-30 19:18:00
Janne B
Inte heller jag får allt publicerat. Men jag begriper varför. Det är för privat . har inget allmänintresse.Eller ligger fel i tiden osv.Det är RED:S uppgift att sortera bland det som kommer in. Jag ser det inte som censur.
Inlägg #12: Postat: 2007-09-30 19:47:00
steno
Litet märkligt av tidningen att hänvisa till tryckfrihetslagen när man utestänger någon... Den lagen ger frihet att publicera. Men liksom förlagen har tidningar fullrätt att välja texter. Men Sourze har ju fri publicering så det är bara brott mot andra föreskrifte,se nedanr som spolar inläggen utgår jag ifrå
Laddar...