|
Inlägg #1: Postat: 2007-09-30 21:30:00
|
|
steno |
Forskaren/författaren skrev inte en vanlig biografi från vaggan till graven. Han började natten då Stalins hustru begick självmord efter vilken Stalins terror inleddes
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-30 22:12:00
|
|
Janne B |
Stalin framställdes i programmet som en lokal gangster som blev allt värre.Bedrev tidigt otäcka verksamheter inom bolsjevismen, som utpressning, tortyr, bankrån osv. Satt själv i fängelse några ggr, även i Sibirien. Så han var ordentligt övad och inlärd då han kom till Moskva.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-30 22:12:00
|
|
Janne B |
Jag vet inte om det var stor skillnad på programmet och boken....
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-30 22:56:00
|
|
Elina |
Har sett min mor gråta en gäng. Det var när Stalin dog och tidningarna kom ut med svarta sorgramar runt hans bild med den osannolika texten "vår allas gode far har dött". Hennes lättnad var ändå till tårar.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-10-01 02:29:00
|
|
Janne B |
5 mars 1953 dog han, jag var 12 år. Jag minns att mina liberala föräldrar som brukade prata om Bertil Ohlin, De gick omkring tysta en dag, liksom bara mumlade. De var varken glada eller ledsna. De förstod att något fantastiskt hänt, det väldiga Sovjet var utan ledare. Vad skulle nu hända? Ja så gick nog deras tankar./ Ja så tog Malenkov över för en tid, innan han avsattes.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-10-01 02:30:00
|
|
Janne B |
Så var det "Krusse" och den långvariga Brejnev. Plötsligt dyker det upp en helt udda figur som inte liknar någon ryss vi någonsin skådat. Han heter fortfarande Mikael Gorbatjov.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-10-01 02:35:00
|
|
Janne B |
Först var Gorby partisekreterare men så valdes han på tämligen korrekt sätt till president för Sovjetunionen.Men en dag kommer det upp en uppkomling som hette Jeltsin. Han säger att han ringt runt till de övriga Unionsledarna och de hade per telefon upplöst Sovjet.Ingen ville ha Sovjet längre var de överens om. Så Gorbatjov var nu president för ingetting./ Du kan väl släcka när du går ut kanske var Boris sista kommentar i dörren??? Enligt min fantasi mitt i natten.
|
| |