Vad är tolerant med islam?

Inlägg #1: Postat: 2007-09-29 15:43:00
mintcar
För övrigt är påståendena om Islam i artikeln tagna ur luften. Hur många muslimer gäller de för? Artikeln framställer en rad skräckexempel som en beskrivning av hela religionen. Jag tycker i och för sig att Islam har utvecklats i en problematisk riktning, men den här artikeln är bara felaktig och meningslös.
Inlägg #2: Postat: 2007-09-29 15:54:00
mintcar
Felaktig och meningslös på grund av grundinställningen. Artikeln listar saker som händer inom Islam idag, inte som antyds saker som definierar religionen.
Inlägg #3: Postat: 2007-09-29 16:01:00
Unto S
Bra sagt "mintcar"!
Inlägg #4: Postat: 2007-09-29 16:40:00
Uno Hansson
Finns det andra än de som du kallar islamister, som energiskt och offentligt argumenterar för att de uppräknade förbrytelserna mot de individuella mänskliga rättigheterna inte bör tillämpas av dem som bekänner sig till den muslinska religionen?
Inlägg #5: Postat: 2007-09-29 18:08:00
Joakim Steneberg
Under de resor jag gjort i muslimska länder, från -68 och framåt, från Marocko till Indonesien, så har jag känt mig helt trygg. Möjligen med undantag av Tanger, och mellanöstern har jag aldrig besökt. Men ett antal storstäder, även diverse "skumma" kvarter.
Inlägg #6: Postat: 2007-09-29 18:09:00
Joakim Steneberg
Sedan dess har det hänt en hel del i ett antal av dessa länder på senare år. Om orsakerna kan man ju tvista.
Det är väl klart att det finns ett grupptryck, där såväl som hos oss. Att opponera sig om man lever i ett muslimskt sammanhang är nog inte det lättaste.
Inlägg #7: Postat: 2007-09-30 11:09:00
mintcar
Svar 4/ Vad jag vet så är starkt progressiva muslimska rörelser inte särskilt stora, men de som finns kan vara väldigt kritiska till det som händer. Islam kan fungera som motivering för människorättsliga rörelser, kolla bara på de amerikanska Black Panthers. Men Islam är för många muslimer förknippat med etnicitet, och reaktionen mot världsläget blir naturligt nog mest defensivt.
Inlägg #8: Postat: 2007-09-30 11:09:00
mintcar
De som inte tillhör fundamentalisterna argumenterar mer för att förbrytelserna inte ska förknippas med dem. Det liknar ganska mycket hur vi män reagerar i genusdebatten, faktiskt, Joakim ;. Jag sa ju att det var naturligt...
Inlägg #9: Postat: 2007-09-30 11:24:00
Joakim Steneberg
Apropå det mintcar, bra du du tog upp det! Jag har en sak till dig angående vår förra diskussion. Kommer snart här i en annan länk.
Inlägg #10: Postat: 2007-10-02 15:38:00
pros
Helt rätt mintcar.
Men som alltid så är det de mest extrema som syns och alla blir till viss del dömda efter feras handlingar.
Dock så verkar det som om ovanligt många extrema islamister finns just nu och de blir fler och mer aggressiva.
Laddar...