|
Inlägg #1: Postat: 2007-09-28 15:12:00
|
|
GunnarL |
Vad skall man egentligen tro på? Bönderna uppmuntras att odla för framställning av biobränslen som skall vara framtidens melodi som drivmedel. Nu kommer en rapport som visar att de jordbruksarealer som används för att få fram biobränsle ger upphov till mer växthusgaser än traditionell bensin och diesel.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-28 15:14:00
|
|
GunnarL |
f/ T.ex. ger biodiesel framställd av raps upphov till 1,7 ggr så mycket växthusgas som traditionell diesel. Den vid etanolframställning i USA ofta använda majsen ger 0,9-1,5 ggr så mycket utsläpp som vanlig bensin.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-28 15:38:00
|
|
Unto S |
>2 GunnarL. Du har rätt när det gäller biobränsle och växthusgaserna. Ibland får jag kritik för min braskamin eftersom den släpper ut mer växthusgaser än t.ex. olja och kol. – I verkligheten har jag inga problem att värja mig mot anklagelserna. Veden jag bränner i min braskamin har tagit upp, när den växte, lika mycket koldioxid som den släpper ut när jag eldar. Det kan sägas att vara en nollösning.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-28 15:39:00
|
|
Unto S |
forts. Det är annat med fossila bränslen. Växthusgaser har samlats i miljontals år i dessa fossila bränslen där det har lagrats. I vår tid släpper vi loss dessa gaser utan att kunna fånga upp dem såsom man gör med förnyelsebar energi raps, sockerrör, majs mm. Nu är jag ju skeptisk även mot biobränslen. Det enda som gäller för att minska växthuseffekterna är att minska energibehoven. Men att få med USA, Kina och Indien till det är uteslutet – det blir aktuellt först när vi får svårt att andas …
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-09-28 17:15:00
|
|
Joakim Steneberg |
Nja. 1-4 Om man odlar raps mm och det släpper ut en del koldioxid vid förbränning, då har den sugit upp växthusgas när den odlades. Och fortsätter man sedan och odlar mer raps till bränsle, då suger den återigen igen upp koldioxid.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-09-28 17:16:00
|
|
Joakim Steneberg |
Om Unto bränner ved som huggits i skogen, eller fallit på tomten då bidrar han till växthusgas. Men om han planterar ett antal träd igen, så kan det bli noll i det långa loppet.
Om de fallna träden får förmultna på marken, då suger de upp koldioxid. Ej 100 säker dock, krångligt det här...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-09-28 17:20:00
|
|
Joakim Steneberg |
Man kan alltså minska växhusgaser genom odling, och även om man bränner det odlade så blir det positivt om man fortsätter odla. Kretslopp även i dett fall alltså. Men nu hugger de ner regnskog i Malysia, för att odla oljepalmer till biodiesel. Och det är ju för jäkligt av flera skäl!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-09-28 17:27:00
|
|
CMO |
6/"då suger de upp koldioxid" ??? CO2 frigörs vid förmultning. Var det du menade?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-09-28 17:45:00
|
|
Joakim Steneberg |
Förmultning var nog fel ord, bra du rättade mig CMO. Du börjar bli riktigt haj på det här. Jo i regnskogen så blir det ju inget koldiodidupptag har jag lärt mig. Allt går åt till träd Men om växter får bli kol eller torv, så suger denna upp koldioxid. Blir det rätt?
Men detta händer kanske inte på Untos sandtomt hur som helst?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-09-28 17:49:00
|
|
Janne B |
Jag minns från min geografibok 1950 att man försökte hindra sandstorm i Skåne genom omfattade trädplantering.. Man planterade ridåer runt åkrarna men även hela skogsdungar för att få ner vindhastigheten. Generationen före hade väl kalhuggit Skåne samt utdikat var enda blötmark....utom runt Kristianstad.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-09-28 17:52:00
|
|
Janne B |
NU funderar man mkt på hur man ska fixa så att ALE STENAR inte rasar havet. För detta hav tar några meter kust varje år.....Man försöker visst lägga ut olika slags betongfundament nedanför....
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-09-28 18:01:00
|
|
GunnarL |
5/ Mina inlägg 1 o 2 baserar sig på nyheten i dag om en rapport från nobelpristagaren i kemi Paul J Crutzen. Boven i dramat är tydligen det myckna gödslandet för att få bra avkastning på raps och majs, medan sockerrör är bättre. Problemet går enligt Crutze att lösa om man utvinner biobränslet ur grödor som kräver mindre gödsling och kan skördas energieffektivt. Men vad jag menade var egentligen att lösningarna inte är så enkla och självklara som många politiker framställer dem.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-09-28 18:04:00
|
|
GunnarL |
f/ Etanol från sockerrör skulle vara betydligt effektivare och bara alstra ungefär hälften så mycket växthusgas som bensin. Men om västvärlden där man inte kan odla sockerrör börjar efterfråga en massa etanol från Brasilien kommer det förmodligen att leda till att stora arealer regnskog skövlas för att man skall kunna odla mer sockerrör. Så hur vi än vänder oss verkar det som om rumpan sitter bak. Åtminstone jag känner mig ganska villrådig om vad som är rätt och fel.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-09-28 18:10:00
|
|
CMO |
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-09-28 18:22:00
|
|
CMO |
11/ Det är väl bara att flytta på stenjävlarna!? Ställ up dem på Skansen, det ligger ju högt och bra.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-09-28 18:44:00
|
|
Joakim Steneberg |
"Kol kan också lämna biosfären då dött organiskt material som torv blir en del av geosfären" Wikipedia, var tvungen gå in genom google, funkade ej din länkJa det var vad jag menade, men uttryckte fel. Knepigt det här eller hur?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-09-28 18:52:00
|
|
GunnarL |
15/ Fast på Skansen kan man aldrig åstadkomma den stekta strömming på grovt bröd som serveras i Kåseberga. Eller de skånska ålaburgarna. Nej Ale stenar måste räddas på plats!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-09-28 18:57:00
|
|
CMO |
17/ Strömming? "Sill" heter det väl i Kåseberga. I alla fall hette det så när jag var där och åt "sillamadar".
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-09-28 18:58:00
|
|
Janne B |
15 Stenjävlarna. De gånger jag varit där har känt platsen som nästan helig. Vid samhället Tidan i Västergötland finns en liknande väldig stensättning som dock är nästan helt okänd.Jag har sagt åt Turistchefen att göra ngt ått saken.Tills vidare står de under "mitt beskydd".
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-09-28 18:59:00
|
|
Janne B |
Det påstås att denna fisk byter namn i Kalmarsund....18.
|
| |