Inlägg #1: Postat: 2007-09-28 12:34:00
|
Unto S |
Jag har en sorts idealbild av grekiska tänkare och filosofer vars fortskaffningsmedel var en åsna och de satt vid havet och kom underfund med världens tillstånd. Vissa sanningar var så farliga att åtminstone en filosof fick dricka en giftbägare. Nu är inte någon fara att jag behöver dricka en giftbägare även om många kanske önskar det …
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-28 12:35:00
|
Unto S |
Jag har inte en åsna heller men jag har en svart cykel med namnet Oscar som jag cyklar med till havet. Sätter mig i strandstolen i den vita sanden, öppnar en flaska rödvin, lyssnar på havsbruset och läser en bra bok. Skönast är det så här på hösten, även om det bara är 10 grader ute. Stranden är tom från konsumtionsmänniskor. Bara jag, boken, vinflaskan, sanden, sanddynerna och havet.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-28 12:36:00
|
Unto S |
Dagliga promenader på stranden med den vita sanden. Ända långt ute på piren vid fyren i den höstfriska luften passar QG-övningarna perfekt. Ibland i sällskap med någon fritidsfiskare och fåglar som kommit norrifrån för att leva vintern här nere. – Ensamt? Visst! Men det är svårt att finna sällskap som inte är besatt av konsumtion och underhållning.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-28 12:38:00
|
Unto S |
Skog? – Jag bor i en skog. Nu när höststormarna nalkas är jag rädd att stormarna som kommer från Bush´ Amerika fäller 15-20 m höga björkar och tallar som omringar mitt hus. Hela Falsterbonäset är gammal flygsand. Träden har vuxit mycket i år och sanden är lösaktig efter allt regnande.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-09-28 12:39:00
|
Unto S |
Huset ligger 1,2 m över havsytan. Bushamerikas koldioxidutsläpp 25-30 av hela världens utsläpp kommer att höja havsnivån om några år. Det gäller att njuta av livet så länge man kan men i den njutningen får ingen Jaguar plats …
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-09-28 12:46:00
|
Leif-Arne |
Låter riktigt trevligt detta med Falsterbonäset. Själv brukar jag logga längs strandkanten runt Oknö som ligger i Kalmarsund Vissa parier brukar bli rätt blöta när höststormarna druver upp havsnivån. Så här års brukar det ligga enorma mängder sjöfågel i vikarna, främst Vigg. Numer har var och varannan vinrankor på tomten, tror inte det var lika vanligt för 20 år sedan.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-09-28 12:51:00
|
Leif-Arne |
Bristen på fossila bränslen driver fram en ny marknad för de areala näringarna. På gott och ont. Hoga priser på spannmå¨l gör att alt fler bäönder törs satsa på utökad produktion. Högre priser på livsmedelsprodukter är naturlligt negativt för de fattigaste, men bidrar åxå till att många bönder kommer att få bättre betalt för sina produkter och därigenom ha möjlighet utveckla sin produktion.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-09-28 12:51:00
|
Janne B |
Jag är glad att ni båda begåvade herrar noterat att överrubriken är NÖJE...så att Ni tar artikeln på lagom allvar.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-09-28 12:57:00
|
Leif-Arne |
8 Tack Janne. Lite höststorm på ingående lagom till Ölands skördefest och allt. Man kan visst vara miljövän och äga en Jaguar, man behöver ju inte köra med den, så mycket. Man kan ha den i ett garage för att skruva på.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-09-28 12:57:00
|
Janne B |
I dag medverkar här den Unto som jag gillar skarpt.../ Du är både poetisk och vetenskaplig. Det finns en del av äldre mans vishet i din text. Så det var lätt för Leif-Arne att haka på med sin lokalkännedom och andra kunskaper. / Jag älskar Källan.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-09-28 13:08:00
|
Janne B |
9/ Jag glömde säga att en älskad bil säkert är synnerligen hälsobefrämjande. Men pysslar om den på sin egen kunskapsnivå. Byt inte de dubbla överliggande kamaxlarna varje fredag! ;- Ta det lite avslappnat. Håll dig frisk du gamle kloke vad du sen heter.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-09-28 13:19:00
|
GunnarL |
10/ Untos skildring tilltalar även mig i allra högsta grad. Det låter fantastiskt fint! Och - Du får ursäkta Leif-Arne - Falsterbonäset är nog snäppet värre än Oknö, även om det är fint där också.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-09-28 14:01:00
|
Leif-Arne |
12 Jodå så är det nog, men lite för långt bort för en joggingrunda.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-09-28 14:24:00
|
CMO |
Unto, var det en Mercedes du sa att frugan gled om kring i.....?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-09-28 14:48:00
|
Unto S |
Det stämmer, CMO. Hon glider med sin Mersa eftersom hon är framgångsrik egenföretagare. Nu när ungarna är vuxna så glider hon av även från ett trettioårigt äktenskap. Man söker sig själv, somliga finner lyckan i konsumtion och somliga i mera asketisk livsföring. Dessa två kan inte förenas …
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-09-28 14:52:00
|
Janne B |
Nu när vi känner Unto så väl så kanske CMO skulle vilja presentera sig lite . "ÅR 19xx utvandrade jag från Sverige därför att......" Mitt äktenskap höll i 19 år...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-09-28 15:02:00
|
CMO |
Ja men det blir väl skönt för dig att bli av med den "konsumtionsmänniskan" så att du kan njuta av asketismen i fulla drag. Hon får väl mångmiljonvillan och du flyttar naturligtvis in i en etta i Rosengård. Eller?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-09-28 15:09:00
|
Unto S |
Det var länge sedan jag hittade bärnsten på mina promenader på stranden med den vita sanden. Jag brukar säga att när muren föll försvann bärnstenen från stränderna. På andra sidan av Östersjön finns källan till bärnstenen. Jämna mellanrum lossnade det bitar och seglade även till oss. Men nu har man ”industrialiserat” bärnstensproduktionen och fångar bärnstenen innan den kommer alltför långt från källan.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-09-28 15:11:00
|
Unto S |
Jag bär varken ringar eller halsband. Men, men lite av ”ägandelust” har jag kvar. Jag skulle vilja ha ett bärnstenshalsband med en insekt som har fastnat i kådan så där för 100 miljoner år sedan. Några hundra meter bort har vi ett bärnstensmuseum som även säljer smycken. Sist jag var där såg jag en bärnsten med en liten mygga in i. Ja, myggor fanns redan för 100 miljoner år sedan och kämpade mot dinosaurier – myggan vann eftersom dom fortfarande kan göra livet surt för människan på somrarna.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-09-28 16:56:00
|
Joakim Steneberg |
Jag har lämnat stranden vid Kämpingebukten, för snart 50 år sedan. Då satt jag några somrar där och drack, inte rödtjut, men väl apelsinsaft med solbullar. Är jag då mer konsumtionsmänniska än du Unto? Eller kan det vara preskriberat?
|
|