|
Inlägg #1: Postat: 2007-09-27 14:47:00
|
|
Janne B |
Elina / Detta var viktig ny kunskap för mig. Jag har funderat över mängden och att de sett så jämngamla ut.Samma fenomen i Tibet på gatubilderna. Det ser ut att vara orimligt många munkar att försörja för övrig fattig befolkning. De är ju skyldiga att ge/ta gåvor allmosor. / Nå detta var ett klarläggande.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-27 14:50:00
|
|
Janne B |
Lever man i tonåren/tjugoårsåldern i flera månader som munk religionselev så sitter det i ryggmärgen sen. Detta är givetvis en framstående pedagogik om man vill uttrycka sig försiktigt. / Jag läser med förvåning om Sv Kyrkans konfaläger som mest tycka ha blivit häst o seglarskolor.Resultat därefter ..
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-27 14:53:00
|
|
Elina |
Munkar inte bara tigger under sin konfirmation. De studerar precis som i Sverige och hjälper till med olika sociala engagemang. Vi blev tex guidade av en gratis och han kunde hela stora Swedagonpempelområdet och det är två hektar tempel.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-27 14:54:00
|
|
Elina |
Precis Janne. Du läste nog min tanke.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-09-27 15:53:00
|
|
Janne B |
Ja detta munkars popularitet måste ju bero på att folk anser att de gör nytta. Alla är därtill släkt med en munk.Klostren i denna del av världen är ju ofta de enda sjukhusen, för fattiga. Ofta är de också lite av gymnasier. Som våra kloster före Gustav Wasa. De förvarar också urgamla urkunder böcker etc.- Samt andra dyrgripar.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-09-27 15:54:00
|
|
Janne B |
Biblioteket i Alexandria grundades 200 år före Kristus har jag vetat länge. Men radion berättade så fint om det i dag så jag måste nog gå in och repetera en del.
|
| |